نسخه الکترونیک برای نظام سلامت هدف اصلی نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید رضا صفی خانی در یک اتاق کلاب هاوس با موضوع نسخه نویسی الکترونیک گفت: اگر نظام سلامت الکترونیک پیاده می‌شود باید منجر به ارتقای کارایی نظام سلامت و شفافیت و تسهیل دسترسی مردم و بهره مندی از خدمات سلامت شود. همچنین باید نظام انگیزشی ارائه دهندگان خدمات سلامت ارتقا پیدا کند. در حقیقت تمام عناصر نظام سلامت باید از دستاوردهای الکترونیکی فرآیندهای نظام سلامت بهره مند شوند.

مدیر پروژه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از خروجی‌های الکترونیکی شدن نظام سلامت، تصمیم گیری درست است. در کنار الزامات قانونی، الزامات تکنیکی برجسته و عمیقی وجود دارد که ما را به این سمت می‌برد که سلامت الکترونیک را پیاده سازی کنیم. در عرصه سلامت مردم با داده‌های بزرگ سر و کار داریم. در عرصه کرونا مشاهده شد که ناچاریم از روش‌هایی مثل پزشکی از راه دور استفاده کنیم.

وی افزود: تغییر رویکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر منجر به این شده که در ماه‌های اخیر پیش رفت‌های خوبی در حوزه خدمات الکترونیک داشته باشیم. تا چند وقت پیش تلاش سازمان‌های بیمه گر این بود که خودشان سامانه‌هایی در اختیار ارائه دهندگان خدمت قرار بدهند. این باعث شده بود که هم از کسب و کارهای این حوزه در بخش خصوصی غافل شویم و هم آن چیزی که از طرف سازمان‌های بیمه گر در اختیار قرار گرفته بود، یک پنل بود و سامانه کاملی نبود. پزشکان هم مجبور بودند از سامانه‌های مجزای سازمان‌های بیمه گر استفاده کنند.

صفی خانی گفت: از طرفی کدینگ‌های غیر واحد وجود داشت. در معماری جدید تلاش کردیم به این سمت حرکت کنیم که به جای طراحی سامانه توسط سازمان‌های بیمه گر، استاندارد و قواعد توسط سازمان‌های بیمه گر تولید شده و اجازه بدهند هر پزشک یا داروخانه یا مرکز پاراکلینیک با واسطه‌های نرم افزاری این امکان را داشته باشد که تبادل داده داشته و اجازه بدهیم کسب و کارها نیز در این زمینه فعالیت موثری داشته باشند، این تغییر رویکرد را دنبال کردیم و باعث شد با رشد چشم گیری در تولید نسخه الکترونیک مواجه شویم. نقش سازمان نظام پزشکی در این زمینه بسیار موثر بوده و همکاری با وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر تاثیر خوبی داشته است.

مدیر پروژه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی در خصوص تشکیل سازمانی برای خدمات الکترونیک سلامت گفت: هر اقدامی که نهادسازی مناسبی نداشته باشد، در دراز مدت محکوم به شکست خواهد بود. نظام سلامت الکترونیک با توجه به متفاوت بودن بازیگران عرصه سلامت و وضع مقررات، نیازمند نهاد خاص خودش است. یکی از اقداماتی که در ماه‌های گذشته دنبال کردیم، تشکیل این نهاد مشترک بود. اعتقاد ما این است که در سطح سیاست گذاری باید یک شورای هماهنگی داشته باشیم که می‌تواند با تولیت وزارت بهداشت شکل بگیرد. در زمینه وضع مقررات هم مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان اضافه کرد: در زمینه اوپراتوری هم به دنبال یک نهاد مشترک هستیم که با مشارکت سازمان‌های بیمه گر می‌تواند شکل بگیرد. این اوپراتور می‌تواند با سایر شرکت‌ها به نمایندگی از سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت قرارداد منعقد کند. پیش نویس اساس نامه آن نوشته شده و امیدواریم در هفته آینده کارهای اجرایی آن انجام شود. در این شرکت که به عنوان اوپراتور نظام سلامت شکل می‌گیرد، همه نقش آفرینان سهیم خواهند بود، با این تمهید می‌توان انتظار داشت که ساختار مناسب در عرصه‌های وضع مقررات و قواعد و اوپراتوری فراهم شود تا با آمدن و رفتن افراد دچار تغییرات جدی نشود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.