در حال حاضر روزانه ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در تامین اجتماعی تولید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر عباس منوچهری در یک اتاق کلاب هاوس با موضوع نسخه نویسی الکترونیک گفت: سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۲ هزار پزشک طرف قرارداد دارد و این در حالی است که حدود ۲۴ هزار نفر نسخه الکترونیک تولید می‌کنند. یعنی کسانی هم که با ما قرارداد ندارند، نسخه الکترونیک تولید می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد نسخه‌ها در مطب‌ها به صورت الکترونیک تولید می‌شود. در درمانگاه‌ها نیز پیش رفت‌های خوبی انجام شده و نزدیک به یک سوم درمانگاه‌ها نسخه‌های الکترونیک تولید می‌کنند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی از لحاظ نقدینگی، حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در اختیار مدیریت درمان استان‌ها قرار دادیم تا با تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی، مشکلات مربوط به سخت افزار و نرم افزار را حل کرده و برنامه نسخه نویسی الکترونیک را سرعت بدهند. پیش رفت‌های خوبی انجام شده و هنوز جای پیش رفت وجود دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ تجربه نسخه نویسی الکترونیک در تامین اجتماعی وجود دارد و در حال حاضر در ۷۷ بیمارستان و ۳۰۸ درمانگاه تامین اجتماعی به هیچ عنوان از دفترچه کاغذی استفاده نمی‌شود. در سال گذشته این اتفاق افتاد که آن تجربه قبلی را در مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، توسعه بدهیم، باید به هزینه‌هایی که به کشور به واسطه دیر اجرا شدن برنامه نسخه نویسی الکترونیک وارد می‌شود را بررسی کنیم. در سال حدود ۲۲ میلیون دفترچه کاغذی در سازمان تامین اجتماعی تولید می‌شد و این به معنی ۲۲ مراجعه بیمه شدگان برای دریافت دفترچه بود. همچنین ۳۸ میلیون مراجعه برای تمدید اعتبار دفترچه در سال داشتیم. این به معنی ۶۰ میلیون مراجعه در سال است.

منوچهری گفت: در زمانی که کرونا تازه وارد کشور شده بود، با این دستور مواجه شدیم که مراجعه به مراکز کم شود. همچنان یکی از مشکلات بحث مراجعه برای تمدید دفترچه بود. اعلام کردیم تا پایان فروردین کسی به مراکز مراجعه نکند. موضوع کرونا ادامه پیدا کرد و باز هم تمدید دفترچه را بدون مراجعه انجام دادیم. از خرداد ماه به سمت استحقاق سنجی با چند روش مختلف از طریق اینترنت و کدهای دستور تلفن همراه رفتیم. بنابراین تمرین اولیه از همان زمان انجام شد.

معاون سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: ابتدا ما را متهم می‌کردند که سازمان تامین اجتماعی منافع خود را در نظر می‌گیرد. صدور دفترچه در سال فرض کنید ۱۰۰ میلیارد تومان با کل هزینه‌های جانبی، هزینه داشت و ما را متهم می‌کردند که برای مدیریت منابع این کار را انجام می‌دهیم که دفترچه صادر نشود. غافل از این‌که هزاران میلیارد تومان عارضه به کشور وارد می‌شد و سازمان‌های بیمه گر پای کار آمدند تا از آن هزینه‌های دیگر پیشگیری شود. هر تحولی در ابتدا به تغییراتی نیاز دارد. وقتی بانک‌ها هم خدمات الکترونیک را انجام می‌دادند، مردم نگران بودند و به مرور وابسته این سیستم‌های بانکی شدیم. در حال حاضر کسی برای پرداخت قسط یا قبض برق به بانک مراجعه نمی‌کند.

وی اظهار کرد: طراحی نرم افزارهای موبایلی برای نسخه نویسی الکترونیک در برنامه کاری ما وجود دارد. نمی‌توانستیم صبر کنیم همه این جوانب به حد عالی برسد و بعد برنامه را آغاز کنیم. این طرح ملی است و زمان بر می‌شود و در نتیجه باید از یک نقطه آغاز می‌کردیم و به تدریج توسعه می‌دادیم. بنابراین نرم افزارهای موبایلی به مرور اضافه می‌شود، محدودیتی نگذاشتیم که کسی از سامانه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت استفاده کند. افراد از هر سامانه‌ای که در مطب‌ها یا درمانگاه‌ها دارند به وسیله واسطه‌های کاربری و نرم افزاری می‌توانند استفاده کرده و نسخه نویسی و نسخه پیچی را انجام بدهند. سامانه‌هایی در این زمینه تولید شده و حتی نرم افزار موبایلی هم دارند و به راحتی به سیستم‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت متصل می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی منوچهری در پایان در خصوص تبعیض آمیز بودن پرداختی بیشتر برای تولید نسخه‌های الکترونیک اظهار کرد: وقتی در حال پیش رفتن به سمت تولید نسخه الکترونیکی هستیم، باید تفاوتی بین افرادی قائل شد که با این سیستم همراهی کرده یا نمی‌کنند. از طرفی این موضوع به نفع سازمان‌های بیمه گر نیست، بلکه مبلغ بیشتری برای تولید نسخه الکترونیک پرداخت می‌کنیم. بنابراین تبعیض نیست، بلکه این اقدام جنبه تشویقی دارد، هر روز صبح در معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی جلسه‌هایی داریم و کم کم مشکلات را حل می‌کنیم. این تغییر در واقع یک تحول بزرگ در نظام سلامت محسوب می‌شود و به زمان نیاز دارد. از طریق سامانه‌های ارتباط مردمی و سامانه ۱۴۲۰ مشکلات مردم را ریشه یابی و حل می‌کنیم.

پایان پیام/

مطالب مشابه