حداقل ۴ سال سابقه بیمه برای دستیاران لحاظ می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)،  بهروز رحیمی گفت: ما تدابیری در حوزه تامین اجتماعی اندیشیده‌ایم که وقتی دستیاران و دانشجویان PHD فارغ‌التحصیل شوند، حداقل ۴ سال سابقه بیمه و بازنشستگی برایشان لحاظ شود.
 
وی افزود: جلسات متعددی با سازمان تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای دستیاران داشته‌ایم، با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان تأمین اجتماعی سعی کردیم به یک گفتمان مشترک در حوزه بیمه دستیاران و دانشجویان PHD برسیم که البته بعد از برگزاری این جلسات به این تفاهم رسیدیم که بیمه تأمین اجتماعی خویش‌فرما و کاملا اختیاری برای دستیاران فراهم کنیم که مثلا بعد از فراغت تحصیل، یک فرد اختیار داشته باشد که این سیکل بیمه‌ خویش فرمایی را ادامه داده یا نه و به هرحال انتخاب فرد برای ادامه دادن بیمه خویش‌فرمایی‌ در دوران بعد از تحصیل، کاملاً اختیاری است. یکی از مزیت‌های بیمه خویش‌فرمایی این است که شما بعد از فراغت تحصیل در هر شغل دولتی و خصوصی که مشغول به کار می‌شوید، می‌توانید این بیمه خویش فرمایی را ادامه داده و به بیمه شما متصل می‌شود و جزو سابقه کاری شما به شمار می‌رود.
 
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت موضوع حمایت از بازماندگان دستیاران و دانشجویان PHD را از نکات مهم عنوان کرد و گفت: تلاش داریم به لحاظ حقوقی، از بازماندگان دستیاران و دانشجویان PHD در صورت بروز اتفاقات ناگوار احتمالی، حمایت کنیم. به طور مثال اتفاقی در اهواز رخ داد که دانشجوی دستیاری به خاطر مشکلات و نارسایی‌های قلبی، فوت کرد و خانواده و دو فرزندش که بازماندگان وی هستند، تحت پوشش‌های حمایتی و حقوقی قرار گرفتند.
 
رحیمی موضوع از کارافتادگی دستیاران و دانشجویان PHD را از دیگر مسائل مهم و مورد توجه این صندوق عنوان کرد و گفت: البته موضوع از کار افتادگی جامعه دستیاری را خیلی به ندرت داشته‌ایم و کمتر فردی بوده که در دوران رزیدنتی دچار از کارافتادگی شود، اما به هر حال برای احتمالات این موضوع نیز تسهیلاتی پیش‌بینی کرده‌ایم. در هر صورت سه‌گانه مهم "بازنشستگی" "بازماندگان" و موضوع "ازکارافتادگی" دستیاران و دانشجویان دکتری، ازجمله دغدغه‌های ما است که در مذاکرات‌مان با بیمه تأمین اجتماعی این موارد را به اشتراک گذاشته‌ایم و تلاش داریم در این راستا، خدمات گسترده‌ای به جامعه هدف ارائه دهیم. 
 
وی اظهار کرد: تاکنون ۴ هزار و ۴۴۰ نفر برای ثبت نام بیمه تأمین اجتماعی، از طریق سامانه، ثبت نام کرده‌اند، همچنین تا به امروز ۲ هزار و ۹۶۰ نفر از دستیاران برای دریافت وام نام‌نویسی کرده‌اند که این موضوع بیانگر آن است که رایزنی و ارتباطات ما در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تأمین اجتماعی افزایش یافته است.
 
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه موضوع تأمین اجتماعی دانشجویان دستیاری و PHD همواره یکی از دغدغه‌های دکتر نمکی وزیر بهداشت است خاطرنشان کرد: انصافاً وزیر بهداشت نیز در این راستا حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند و تأکید داشتند که نسبت به بیمه این عزیزان، اقدامات لازم صورت گیرد. خوشبختانه این امر به خوبی تاکنون محقق شده است و منابع این کار در بودجه سنواتی صندوق رفاه به طور کامل دیده شده است. در حال مذاکرات نهایی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی با موضوع بیمه تأمین اجتماعی هستیم و فکر می‌کنم کمتر از ده روز آینده این آیین‌نامه نهایی شده و عملاً فرآیند ثبت نام بیمه از روی سامانه تأمین اجتماعی آغاز شود. اکنون در حال اتصال و یکپارچه شدن سامانه‌های تأمین اجتماعی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم تا بتوانیم از طریق اتوماسیون و در بستر فضای مجازی، در راستای تحت پوشش قرار دادن جامعه هدف به بیمه تأمین اجتماعی، گام‌های مؤثری برداریم تا حضور دانشجو در دفاتر تأمین اجتماعی به صورت فیزیکی، منتفی شود.
 
رحیمی ادامه داد: موضوع بیمه تأمین اجتماعی تقریباً نتیجه مذاکرات یک ساله در مجموعه سازمان برنامه و مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت است که با حمایت‌های وزیر بهداشت در قالب تفاهم‌نامه با وزارت رفاه انجام شده است و سامانه ثبت‌نام آن نیز در سایت صندوق رفاه دانشجویان قرار داده شده است. تا به امروز طیف گسترده‌ای در این سامانه جهت دریافت پوشش بیمه تأمین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند، که این نشان می‌دهد این مشکل برای دانشجویان تا چه اندازه حیاتی بوده است.
 
وی افزود: امیدواریم تا اواسط خرداد ماه جاری لیست اولیه دانشجویان دستیاری را جهت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنیم. این بیمه به صورت خویش فرما اتفاق می‌افتد و کاملاً اختیاری است و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند این بیمه را ادامه دهند و اگر در مرکز سازمان و دانشگاهی ثبت نام و استخدام شوند نیز می‌توانند این بیمه را ادامه دهند.
 
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: دکتر لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز تأکید فراوانی نسبت به بیمه تکمیلی دستیاران و دانشجویان PHD دارند، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برای تحقق این موضوع همواره حمایت‌های لازم را انجام داده و منابع مالی لازم را نیز در اختیار قرار می‌دهند. ما تلاش داریم با تحت پوشش قرار دادن جامعه هدف خود به بیمه تکمیلی، طیف عظیمی از خدمات گسترده درمانی را به سمت این عزیزان هدایت کنیم. بسته خدماتی همچون زنان و زایمان، نازایی، خدمات دندانپزشکی و  خدمات سرپایی، خدمات آزمایشگاهی، پاراکلینیکی و... از جمله مواردی است که در قالب یک بسته حمایتی، در مسیر بیمه تکمیلی، سعی داریم برای این قشر ، فراهم سازیم که البته در حال مکاتبه با یکی از شرکت‌های بیمه تکمیلی هستیم و منتظریم بعد از اعلام نتایج، با یکی از این شرکت‌ها به تفاهم برسیم و قرارداد امضاء کنیم.
 
رحیمی به افزایش وام ودیعه مسکن برای دانشجویان، رزیدنت‌ها و دانشجویان PHD اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما این است میزان وام ودیعه مسکن را افزایش دهیم. باتوجه به اینکه ۵۰ درصد دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی در تهران شاغل هستند و به واسطه هزینه‌های زیاد زندگی در تهران دشواری‌های زیادی برای این افراد ایجاد می‌شود، از این‌رو وام ودیعه مسکن را برای عزیزان‌مان در تهران از ۱۸ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان تبدیل کرده‌ایم و در صورت مشارکت دانشگاه‌ها حتی تا ۹۰ میلیون تومان نیز قابل افزایش است. البته برای دانشجویان متأهل نیز در راستای تأمین وام ودیعه مسکن، گام‌های موثری برداشته‌ایم و از محل ردیف‌های بودجه‌ پیش‌بینی شده، این کار در مسیر اجرا قرار دارد. به هر حال تشکر می‌کنم از دکتر نمکی وزیر بهداشت بابت اینکه همواره یکی از دغدغه‌هایشان، معیشت دستیاران و دانشجویان PHD است و بنده معتقدم سنگ‌زیربنای همه این اتفاقات خوشایند در خصوص دستیاران و دانشجویان PHD، به واسطه نگاه ویژه دکتری نمکی و تلاش‌های معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و البته همکاری‌های دیگر مسئولان ستادی پایه‌گذاری شده است.
 
وی در پایان بیمه مسئولیت را یکی دیگر از الزامات ضروری برای رزیدنت‌ها و دانشجویان PHD عنوان کرد و گفت: بیمه مسئولیت دانشجویان رزیدنت از موضوعاتی است که مورد تأکید بوده و در این راستا، دکتر لاری مکاتباتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام داده‌اند و هم‌اکنون در حال تدوین اطلاعاتی مبنی بر این هستیم که در هر دانشگاه، چه تعداد از جامعه هدف ما بیمه مسئولیت دارند و چه درصدی از این بیمه محروم هستند که در نهایت تلاش داریم در دو ماه آینده، بسترهای لازم برای تحت پوشش قرار دادن "بیمه مسئولیت" را فراهم کنیم.
 
به گزارش وبدا نشست هم‌اندیشی "شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی و دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.