مهمترین عامل کنترل کرونا واکسیناسیون جمعیت عمومی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید موید علویان گفت: واکسن هایی که علیه کرونا در دنیا تولید شده و اکنون تزریق آن برای مردم انجام می شود، پروسه زمانی تایید آن زیاد نبوده و بعد از چند ماه آزمایش، به فاز عملیاتی رسیده است، در ایران نیز نباید برای واکسن های بومی زیاد سخت گیری شود، لازم است هر چه سریع‌تر از این واکسن ها برای مردم استفاده شود.

وی افزود: پروسه علمی و تحقیقاتی یک واکسن نزدیک به پنج سال زمان می برد، در مورد واکسن های کرونا مانند نوع چینی، آمریکایی و غیره چند ماه بیشتر فاز تحقیقاتی و تولید آنها زمان نبرد و اکنون نیز بسیاری از مردم دنیا با این واکسن ها در برابر کرونا، تا حدودی ایمن شده اند و به مرور از مرگ و میرها کاسته می شود، کرونا بیماری خطرناکی است و واکسن نیز عارضه چندانی ندارد و می تواند اثربخش باشد، باید جلوی مرگ و میرها را با تزریق همین واکسن های بومی گرفت زیرا تزریق آنها بهتر از مشاهده افزایش مرگ و میرها است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: مهمترین عامل کنترل کرونا، واکسیناسیون هر چه زودتر جمعیت عمومی با هر نوع واکسن بویژه واکسن های بومی است و با توجه به اینکه ویروس جهش می یابد و شکلش عوض می شود، باید افراد هرچه سریع تر واکسن بزنند، بیماران کبدی و هپاتیت در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، رعایت اصول بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و عدم تردد در اماکن عمومی و شلوغ برای این بیماران ضروری است زیرا یکی از عوارض بعد از ابتلا شدن به کرونا، آسیب به کبد و حتی نارسایی کبد است، فرد مبتلا به کرونا باید آب زیاد مصرف کند تا خطر سکته مغزی کم شود.

به گزارش ایرنا در فاز اول تزریق واکسن کرونا یعنی در اسفند ۹۹ کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹، پرسنل آزمایشگاه‌های کووید و نمونه بردارها و کارکنان خط اول حوزه بهداشت واکسینه شدند.

کارکنان خط اول حوزه درمان و پزشکی، پرسنل عملیاتی اورژانسی کشور، مرکز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولین و کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از اسفند ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ واکسینه شدند و سایر کارکنان بیمارستان‌های بستری کننده کووید ۱۹ تاپایان اردیبهشت واکسینه شدند که جمعا حدود یک و نیم میلیون نفر می‌شوند.

واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال از اردیبهشت تا خرداد ۱۴۰۰ را شامل می‌شود. همچنین در خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال واکسینه خواهند شد که اولویت در ابتدا با سنین بالاتر است. همچنین تا پایان تیر ماه افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند واکسیناسیون خواهند شد، در فاز ۴ واکسیناسیون کرونا حدود ۴ میلیون نفر واکسن تزریق می‌کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.