بیش از ۱۰۰ هزار نفر داوطلب دریافت واکسن کووایران برکت در فاز سوم شده اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا مظهری در نشستی با خبرنگاران با موضوع ارائه گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه در فاز نهایی مطالعات بالینی بر اساس هدفگذاری انجام شده باید روی ۲۰ هزار نفر تزریق انجام می‌دادیم که کار ساده ای نیست و روال متفاوتی دارد گفت: روی داوطلبین آزمایشات و ارزیابی پزشکی انجام و سپس واکسن تزریق می شود. اطلاعات وارد نرم افزارها می‌شود. 

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر داوطلب دریافت واکسن در فاز سوم شده اند، ۳۸ هزار نفر از طریق ای گپ و مابقی از طریق ۴۰۳۰ ثبت نام کردند و افراد واجد شرایط وارد مطالعه شدند، برای این حجم از کار در تهران پنج مرکز را با بیش از ۵۰ پزشک و ۴۰ پیراپزشک تجهیز کردیم، باید در تهران روی ۸۵۰۰ نفر فرایند طی می شد که اکنون به اتمام رسیده و روی ۸۵۰۵ نفر مطالعه انجام شده و ۵۰۴ نفر دیگر نیز آزمایشات را انجام داده و واکسن تزریق خواهند کرد که این تعداد رزرو بودند.

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ادامه داد: در کرج نیز یک پایگاه را تجهیز کردیم و ۲۰۰۰ نفر در کرج وارد مطالعه شدند و از ۲۰ خرداد تزریق روی داوطلبان در بوشهر، شیراز، اصفهان و مشهد را آغاز می کنیم و براورد این است که طی ۱۰ روزبه اتمام برسد. در شهرستان ها ۸۰۰۰ نفر وارد فاز مطالعات می‌شوند.

در ادامه محمدرضا صالحی مجری مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه با شرکت دارویی شفافارمد برنامه داریم به زودی روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مطالعه کنیم گفت: امیدواریم با انجام این مطالعات از اوایل سال تحصیلی، نوجوانان هم واکسینه شوند، نتایجی که از فاز دوم به دست آمد چه از حیث ایمنی زایی و چه از حیث اثربخشی بسیار امیدوارکننده بود است، ما به قدری اطمینان داشتیم که عزیزان خودمان را وارد مطالعه کردیم و مادرم واکسن را در فاز دوم دریافت کرد.

وی افزود: اگر وزارت بهداشت طی هفته های آتی تاییدیه های لازم را صادر کند یک تحول و افزایش قابل توجهی در واکسیناسیون عمومی اتفاق می‌افتد، با شرکت دارویی شفافارمد برنامه داریم به زودی روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مطالعه کنیم، امیدواریم با انجام این مطالعات از اوایل سال تحصیلی نوجوانان هم واکسینه شوند، نتایج مطالعات فوق العاده بوده و می توان گفت اثرگذاری اش در پیشگیری از ابتلا قابل توجه بوده است، مطالعات بیش از ۸۰ درصد ایمنی را نشان می دهد. حداقل در افرادی که مرحله اول واکسن را دریافت کرده بودند تا شش هفته بعد از تزریق دوم ایمنی زایی حفظ شده و ادامه یافته است. 

به گزارش ایسنا مجری مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در پایان در پاسخ به اینکه آیا می‌توان واکسن های مختلفی دریافت کرد؟ گفت: در دنیا در مقطعی این بحث مطرح بود که از واکسن هایی با پلتفرم‌های مختلف استفاده شود اما دیدند با افزایش واکنش های آلرژیک همراه شده است. بنابراین توصیه می شود افراد از یک پلتفرم واکسن استفاده کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.