ویروس دلتا، شروع از هند، شیوع در تهران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آغاز سفرهای تابستانی، دورهمی های فامیلی و خانوادگی، گرم شدن هوا و تهویه نامناسب اتاق ها و انتشار کرونا از طریق کولر و انجام واکسیناسیون در شرایط غیر استاندارد با ایجاد صف و تجمع های ناخواسته، از مهمترین عوامل شیوع و همه گیری کرونا در این ایام است و بر این اساس کارشناسان تنها راه مقابله با این ویروس را استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و واکسیناسیون عنوان می کنند.

موضوعی که معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو یکشنبه شب بر آن تاکید کرد و گفت: آنچه که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و کشورهایی نیز نتایج آن را دیده‌اند، انجام واکسیناسیون است و امید است ما هم با تکیه بر توان خودمان تا پاییز گروه های هدف و اولویت‌دار را واکسینه کنیم.

"محمدرضا شانه‌ساز" ابراز امیدواری کرد: با انجام واکسیناسیون این تعطیلات و موج های ناخواسته دیگر پیش نیاید و شر این ویروس از سر کشور کم شود.

جمعیت نزدیک به ۱۵ میلیون نفری استان تهران، تعداد بالای افراد بالای ۶۰ سال، آمار بالای وجود بیماران خاص از جمله تالاسمی، ام.اس و هموفیلی و همچنین فعالیت ۴۰ درصد جمعیت نیروهای بهداشتی کشور در تهران از عواملی است که به گفته "علیرضا زالی" فرمانده عملیات مقابله با کرونا، روند واکسیناسیون در تهران را نسبت به سایر استان ها متمایز و حساس می‌کند.

اکنون تهران و ۹۲ شهرستان دیگر وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند و این مرتبه، کرونای نوع دلتا از استان‌های مرزی و جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان با وضعیت سیاه کرونایی به سمت شهرهای مرکزی و شمال کشور در حرکت است.

از سوی دیگر مسئولان دولتی در تهران هم بیکار ننشسته اند و بنابر اعلام غلامرضا عباس پاشا معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران، از ۱۲ تیر دورکاری ۷۰ درصدی کارمندان ادارات و مراکز دولتی و عمومی اجرا می شود.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نیز در نامه ای به استاندار تهران، با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در پایتخت، خواستار اجرای محدودیت های کرونایی در این کلانشهر شد.

وی تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران افزایش یافته و برخی شهرستان ها نیز از جمله دماوند و فیروزکوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است، اکنون با افزایش موج مراجعه کنندگان به مراکز درمانی مواجه ایم و اگر این روند افزایش یابد، میزان بیماران بستری و در نهایت مرگ و میر بیشتر می شود.

با توجه به شرایط قرمز تهران، مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل اعلام شد اما این مهم با وجود گذشت سه روز و اعلام رسمی، از سوی برخی از مشاغل این کلان شهر شکل اجرایی نگرفته است و بسیاری بر این باورند که هیچ نظارتی نیز بر تعطیلی مشاغل نمی شود.

کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، کرایه خودرو بدون راننده، پارکینگ عمومی، مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، فروشگاه‌های مواد غذایی، زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی "تولید فراورده‌های نانوایی" مراکز بهداشتی، درمانی، اورژانس و تأمین آمبولانس "دولتی و خصوصی" داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و بذر از جمله مشاغل سطح یک هستند که در هیچ یک از وضعیت های سه گانه قرمز، زرد و نارنجی تعطیل نمی شوند.

از دیگر مشاغل سطح یک می توان به مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفاً بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی "اعم از تأمین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت" رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر و تأسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش، فروشگاه‌های انواع قطعات، لوازم یدکی، الکتریکی، الکترونیکی، صیادی، کشاورزی و تأسیساتی و سایر ملزومات اشاره کرد.

در شرایطی که پایتخت با موج پنجم شیوع کرونا مواجه شده و گفته می شود که نوع هندی دلتا نیز دیده شده، "مسعود مردانی" عضو کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا تاکید کرد: راه های پیشگیری سویه هندی نیز همچون کنترل کرونای معمولی یعنی استفاده از ماسک و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها است.

وی در خصوص اینکه چرا با وجود صدور چندین مجوز واردات واکسن برای بخش خصوصی هنوز واکسنی به کشور وارد نشده است گفت: به این دلیل است که به بخش خصوصی گفته شده اگر واکسن وارد کنید باید این واکسن ها را برای توزیع بین مردم به وزارت بهداشت تحویل دهید و آنها نیز از ترس اینکه به سرمایه خود نرسند، این کار را نمی کنند.

مردانی راهکار رفع مشکلات فعلی را تزریق واکسن و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، آزاد گذاشتن بخش خصوصی همچون سایر کشورها برای واردات و توزیع واکسن البته زیر نظر مراجع ذیربط عنوان کرد و افزود: باید بخش خصوصی واکسن وارد و بین تمام مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و داروخانه ها و هلال احمر و حتی سازمان انتقال خون پخش کند؛ سپس گروه های پرخطر در اولویت تزریق باشند و پس از اتمام واکسیناسیون این گروه ها می توان باقی مردم را با هزینه کم، آزاد واکسینه کرد.

عضو کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا در خصوص شرایط تولید واکسن از سوی تولید کنندگان داخلی معتقد است: همه تولید کنندگان داخلی واکسن از جمله واکسن برکت برای تولید انبوه حداقل نیازمند یک تا ۲ سال زمان هستند، جان مردم ابزار بازی نیست، ما قرار نیست که تنها کشوری باشیم که تنها واکسن خودمان را استفاده کنیم، بلکه باید هم از واکسن وارداتی استفاده و هم از واکسن داخلی حمایت کنیم.

به گزارش ایرنا از مجموع ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ واکسن تزریق شده در کشور، واکسیناسیون انجام شده تا "نهم تیرماه" در تهران یک میلیون و ۱۱۰ هزار واکسن گزارش شده است، از آمار مرگ و میرمبتلایان به کرونا در تهران آماری در دست نیست اما وزارت بهداشت روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ۱۵۷ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.