گام به گام تا انتخاب هشتم (قسمت اول)
مهدی قربانی - بخش اول: سلامت پزشکان

۱- آیا حفظ همه جنبه‌های سلامت پزشکان را بخشی از وظایف خود می دانید خیر؟

بله.

۲ - با توجه به نقایص موجود در قانون سازمان نظام پزشکی، در این مورد (حفظ همه جنبه‌های سلامت پزشکان) پیشنهاد شما برای قانونمند سازی و وارد نمودن آن به وظایف قانونی سازمان چیست؟

در حال حاضر سازمان نظام پزشکی  نه تنها مردم نهاد نیست بلکه طبق ماده ۱۱۰ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی می‌تواند پروپوزال، لایحه، طرح و آیین نامه‌های مرتبط با امور پزشکی و تقدیم مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و اعلام نظر نماید.

۳- بزرگترین تهدید حال حاضر عليه سلامت پزشکان را چه می‌دانید و برای رفع آن چه برنامه‌ای دارید؟

بزرگترین تهدیدهای حال حاضر پزشکان شامل یک: ناکارآمدی منتخبین هیات مدیره نظام پزشکی. دو: وابستگی اکثر منتخبین به وزارت بهداشت یا نیروهای مسلح و یا بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی. سه: عدم تخصیص وقت از طرف پزشکان برای بحث در مورد مشکلات جامعه پزشکی و چهار: خود پزشکان. پزشکان اطلاعات علمی خودشان را به روزرسانی نمی‌کنند و دنبال مادیات هستند که در کمترین زمان به رفاه کامل برسند.

۴- آیا با تشکیل نهادهای مدنی که به شکل اختصاصی در مورد سلامت پزشکان فعالیت نمایند موافقید؟ و اگر موافق هستید، نحوه آن را بفرمایید.

۵- تا چه میزان با اقدامات دیگر کشورها در زمینه سلامت پزشکان آشنا هستید؟

با بررسی چند مقاله مطلع شدم در کشورهای دیگر میزان تشخیص‌های پزشکی ۱ تا ۵ درصد خطا و قابل قبول می‌دانند و اگر خطا بیشتر از ۵ درصد باشد، یعنی پزشک مراجعه کرده و یا تشخیص درست نداده است.

 
بخش دوم: معیشت

۶- با توجه به قوانین فعلی، آیا باز گرداندن حق تعیین تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی را به صلاح جامعه پزشکی می‌دانید؟

بله. چون حق تعیین تعرفه در بخش خصوصی اگر تناقضی با اهداف حاکمیت نداشته باشد موافقم. چون همه وزارتخانه‌ها با تولید علم محصولات خود را قیمت‌گذاری و به عموم مردم می‌فروشند، چرا پزشکان نباید بعد از ۳۰ سال زحمت، حق قیمت‌گذاری روی تولید علم خود را نداشته باشند؟

۷- با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه پزشکی و تاثیرات عمیق آن بر اقتصاد سلامت، برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن چه پیشنهادی دارید؟

راه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش ارز و دلار افزایش تعرفه پزشکی به نسبت افزایش تورم و تخصیص وام توسط بانکها جهت خرید مطب و تجهیزات پزشکی با بهره پایین و پرداخت به موقع حقوق پزشکان توسط بیمه ها می‌باشد.

٨- از لحاظ سطح معیشت، آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه پزشکی را چه کسانی می‌دانید و چرا؟

به نظر اینجانب پزشکان بخش خصوصی چه بیمار داشته باشند و یا اصلا کار نکنند، اجاره بهای ملک و مالیات شهرداری را باید پرداخت کنند.

۹- برنامه شما برای حوضچه بزرگ همکاران پزشک عمومی و متخصصی که پس از طی کردن تعهدات قانونی فرصت شغلی ندارند، چیست؟

پیگیری طرح سلامت، پیگیری طرح پزشک خانواده و گسترش درمانگاه‌ها در سطح شهر.

۱۰- برای پیگیری تغییر در ترکیب شورای‌عالی بیمه سلامت توسط سازمان نظام پزشکی چه پیشنهادی دارید؟

تقویت سازمان نظام پزشکی از طریق ورود افراد باسواد، کوشا و توانمند که هیچ‌گونه وابستگی شغلی به بدنه دولت نداشته و توانایی گرفتن حق خود را داشته باشند وعلاوه بر رییس سازمان نظام پزشکی، منتخب پزشکان بخش خصوصی در ترکیب شورا باشد.


بخش سوم: حوزه قوانین عمومی

۱۱- برای اجرای گردش آزاد اطلاعات در سازمان نظام پزشکی که بتواند تعارض منافع را کاهش دهد، چه پیشنهاد مشخصی دارید؟

آزادی اطلاعات، خود دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به اطلاعات، شفافیت و مبارزه با فساد از عوامل مهم برای کاهش تعارض در سازمان نظام پزشکی هستند. در نظام سلامت نیز ارائه دهندگان خدمات سلامت شامل پزشک، پرستار، پیراپزشک و تمام رشته های علوم پزشکی که حرفه‌مندان نظام سلامت هستند، در موقعیتی قرار می‌گیرند که منافع اولیه در مقابل منافع ثانویه قرار می‌گیرد. منافع اولیه در نظام سلامت منافع گیرندگان خدمت است که ممکن است یک بیمار باشد و یا یک آزمون باشد که به این صورت که وارد پژوهش می‌شود که می‌تواند نافعی را برای او به دنبال داشته باشد. منافع ثانویه در نظام سلامت همان منافع شخصی ارائه‌دهندگان خدمت است و اگر این منافع اولیه مقابل منافع ثانویه قرار گیرد و شرایطی پیش بیاید که پزشک مجبور به انتخاب بین این دو باشد، تعارض منافع رخ می‌دهد. اولین اصل در بحث حرفه‌ای‌گری که کدهای اخلاقی آن مشخص است، تبدیل منافع بیمار به منافع پزشک است. یعنی بیمار بر اساس شرایط جسمی بالینی و هزینه‌هایی که می‌تواند پرداخت کند، باید آگاه باشد که داروهای مختلفی برای بیماری وجود دارد و حق انتخاب را برایش قایل شویم.

۱۲- مناسب‌ترین گزینه برای معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان را چه کسی می‌دانید؟

از نظر اینجانب فردی که توانایی درک کامل قوانین حقوقی و پارلمانی را داشته باشد و شجاع، نترس، با درجات علمی بالا و عدم وابستگی به جناح‌ها و یا گروه های خاص داشته باشد.

۱۳- برای تعدیل و یا تغییر در قوانینی از مقرارت عمومی کشور که باعث دردسرهای جدی برای پزشکان شده است، چه راه حلی در نظر دارید؟ ( مانند حبس در فوت قصوری)

معایب مجازات حبس: اول: مجازات حبس مانع اعمال جراحی پرریسک می‌شود. دوم: بدبینی مردم به پزشکان افزایش می‌یابد. بنابراین هماهنگی‌های انجام شده و تا زمان اعلام و طی مراحل قانونی در خطاهای پزشکی غیرعمد در صورت خطای پزشکی، پزشک با اعلام به رئیس قوه قضاییه مانع حبس پزشک می شوند.

۱۴- آیا تغییرات در قانون سازمان نظام پزشکی را لازم می‌دانید یا خیر؟

بله.

۱۵ - آیا برای اصلاح وضعیت ارکان سازمان نظام پزشکی و به روزسازی آن پیشنهادی دارید؟

بله. به روزرسانی ارکان سازمان نظام پزشکی.

 
بخش چهارم: ارتباط با جامعه عمومی و فعالین مدنی در داخل و خارج حوزه سلامت

۱۶ - آیا میزان ارتباط و اعتماد به پزشکان از طرف جامعه عمومی را مناسب می‌دانید یا خیر؟

خدا را شکر بله.

۱۷- ارتباط «نوع تعامل با جامعه عمومی» با «موفقیت فعالیت‌های صنفی» را چگونه تحلیل می‌کنید؟

تعامل باید بتواند باعث تغییر شود. فرایند باید شفاف باشد. فرآیند تمامیت و جامعیت داشته باشد. فرایند حرمت و احترام مردم را تضمین کند.

18 - پیشنهاد شما برای ارتباط با رسانه‌های مختلف (حتی مخالفین جامعه پزشکی) چیست و به چه رویکردی اعتقاد دارید؟

19 - نهادهای مدنی حوزه سلامت مانند نظام‌های منفی دیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید و برنامه شما برای تعامل فعال و دائمی با آنها چیست؟

۲۰- ارتباط با نهادهای مدنی غیر از حوزه سلامت را ضروری می‌دانید یا خیر؟

ارتباط با حوزه رسانه، صدا و سیما، پزشکی قانونی و دادگستری.


بخش پنجم: حوزه اخلاق پزشکی و حرفه‌ای‌گرایی

۲۱- آیا جداسازی بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی از بخش حمایتی آن را لازم و یا ممکن می‌دانید؟

اگر نیروهای کارآمد، متخصص و حقوقدان باشد، بله.

۲۲- آیا ساختار سازمان نظام پزشکی را متناسب آینده می‌دانید؟

خیر.

۲۳ – اصلی‌ترین چالش صنف در حوزه اخلاق پزشکی را چه می‌دانید؟

عدم رعایت منشور سلامت بیمار، دادن اطلاعات بیمار به همراهان و مراجع قضایی که باید مشروط باشد. عکس‌برداری و فیلم‌برداری از بیماران و گذاشتن عکس‌های آنها در فضای مجازی، تبعیض میان بیمارانی که با انگیزه مالی و غیرمالی و یا جلو انداختن نوبت و ارائه خدمات سریع‌تر.

 
حوزه ششم: امنیت شغلی

۲۴- مهمترین تهدید امنیت شغلی برای صنف را از جانب چه کسانی و چگونه می‌دانید؟

۲۵ - برای مقابله موثر با دخالت‌های غیرپزشکان و غیر حرفه‌ای‌ها در امور پزشکی دقیقا چه برنامه‌ای را پیشنهاد می‌دهید؟

دخالت غیر پزشکان در امور پزشکی. مطابق قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ هر جرمی دارای سه رکن رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی است. برای اینکه جرم محقق شود، باید همه ارکان جرم اتفاق افتاده باشد. نظارت وکنترل دقیق اماکن با همراهی شبکه بهداشت و در مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر و در مرحله نهایی اگر جواب نداد، معرفی به دادگستری شهرستان.

۲۶- برای مقابله با اعضایی از جامعه پزشکی که سبب ایجاد عدم امنیت شغلی می‌شوند، قوانین فعلی حرفه‌ای را کافی می‌دانید یا خیر؟

خیر بازدارنده نمی‌باشد.


حوزه هفتم: آموزش و پژوهش

۲۷ - نقش سازمان نظام پزشکی در آموزش امور صنفی (نه دانش پزشکی) را چه مقدار می‌دانید؟

در حال حاضر بسیار ضعیف.

۲۸- پیشنهاد شما برای توسعه آموزش‌های حرفه‌ای و صنفی (نه دانش علمی پزشکی برای اعضاء محترم نظام پزشکی) چیست؟

استفاده از افراد تحصیل کرده اصناف مختلف، دادن آموزش کامل و کافی و بعد حمایت از آنها.

۲۹ - بهترین گزینه برای معاونت آموزش و پژوهش سازمان مرکزی که بتواند پیشنهادات برای آموزش و پژوهش از جانب اعضاء را اجرا کند، کیست؟

بعد از انتخابات اعلام می‌کنم.

۳۰ - آینده پژوهی در حوزه صنفی را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا آن را ضروری و قابل ارزش‌گذاری می‌دانید؟

آینده پژوهی در حوزه سازمان‌های غیر دولتی یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت استراتژیک می باشد. آینده پژوهی در سلامت به بررسی اوضاع و وضعیت سلامت می پردازد. از جمله مطالعات، استعمال دخانیات و تقویت توانمندی و آگاهی دادن به مردم و مشارکت دادن آنها.

 
بخش هشتم: فناوری

۳۱- فناوری‌های متنوع و مختلف در جهان را چگونه به پزشکی مرتبط می‌کنید؟

فناوری‌های متنوع مثل استفاده از تله‌مدیسین، هواپیما ماهواره و در موارد اورژانس جراحی از راه دور می‌تواند علاوه‌بر افزایش مهارت در کمک به جامعه پزشکی خیلی موثر باشد.

۳۲ - چگونه می‌توان با استفاده از فناوری‌ها و بهره‌ورکردن آنان از روند فقیر شدن جامعه پزشکی جلوگیری کرد؟

استفاده از فناوری‌ها و بهره‌برداری جهت جلوگیری از فقیرشدن جامعه پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام ارائه خدمت بهداشتی و درمانی مهم می باشد. ذخیره اطلاعات بیمار و سیستم اطلاعات دارویی و درمان و جراحی و رباط پرستار و جراح و هوش مصنوعی اگر زیر ساخت داشته باشد، برای جلوگیری از فقیر شدن بیشتر جامعه پزشکی.

۳۳- آیا به وجود یک معاونت فناوری در سازمان مرکزی اعتقاد دارید؟

۳۴ – جدی‌ترین چالش در حوزه سلامت عمومی را چه موضوعی می‌دانید؟

طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا، بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، بی تفاوتی در برابر واکسیناسیون، بهداشت ضعیف.

۳۵ - آیا به عنوان یک پزشک، انجام واکسیناسیون با واکسن‌های تولید داخلی را توصیه می‌کنید؟

بله. حتما توصیه می‌کنم به اطرافیان و اجازه می‌دهم واکسن تزریق کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.