ستاد ملی مقابله با کرونا بالاترین مرجع تصمیم گیری درمورد این بیماری است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن روحانی امروز شنبه در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم گفت: در 78 جلسه برگزار شده، 573 مصوبه را گذراندیم که همگی ابلاغ شد و اهتمام ما همواره این بوده است که همه مصوبات به صورت کامل و دقیق اجرایی و عملیاتی شود، ستاد ملی مقابله با کرونا بالاترین مرجع تصمیم گیری درمورد این بیماری است، ستاد ملی کرونا یک نهاد تصمیم ساز است که تشکیل آن با تصویب شورای عالی امنیت ملی و تائید مقام معظم رهبری انجام شد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا همواره بر پایه خرد جمعی بوده است گفت: در راه اجرای مصوبات ستاد ما با دوگانگی های مختلفی روبرو بودیم که مقام معظم رهبری با حضور و عمل خود دوگانگی ها درمورد کرونا را از بین بردند و همراهی مراجع عظام تقلید و علما در این زمینه نیز به اجرای دستورالعمل ها بسیار کمک کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور همه استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به شکل ویدئوکنفرانس افزود: این جلسات و ارتباط سراسری و کشوری کمک زیادی به ایجاد هماهنگی در روند مقابله با ویروس خطرناک کرونا کرد، تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله نهادسازی‌های جمهوری اسلامی بود، این ستاد تنها متشکل از دستگاه‌های اجرایی نبود بلکه نمایندگان قوای دیگر و نیروهای مسلح نیز در آن عضو بودند. رییس سازمان صدا و سیما نیز در این ستاد عضو بود. این ستاد تنها چند روز پس از مشخص شدن ورود ویروس کرونا به کشور و بسیار درست، به موقع، دقیق و سریع ایجاد شد.

روحانی با تشکر از همه کسانی که در جلسات ستاد ملی و یا کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه ستاد برای مقابله با کرونا تلاش کردند تصریح کرد: تصمیمات این ستاد همواره بر پایه خرد جمعی بود و در یک روند کارشناسی در چند مرحله بررسی شده و نهایی می‌شد، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور ناچار بودیم بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم، در روزهای آغازین شیوع جهانی این بیماری هیچکس به دیگری کمک نمی‌کرد و در چنین شرایطی با توجه به تحریم‌ها هیچ کشوری حاضر نبود به ایران کمکی کند، لذا برای تامین تمام تجهیزات و داروهای مورد نیاز مجبور بودیم صرفا بر توان داخلی خود تکیه کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: همه دستگاه‌ها از وزارت بهداشت تا وزارت صمت و شرکت‌های دانش بنیان به میدان آمدند و توانستیم در یک تلاش همگانی همه نیازها را در داخل کشور تامین کنیم. نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه و همچنین صدا و سیما که نقش زیادی در این جریان داشت، صدا و سیما هم باید تصمیمات اتخاذ شده را اعلام می‌کرد، هم آنها را تبیین می‌کرد، هم مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق می‌کرد و هم باید در برابر حرف‌های ناروا برای تشویش اذهان مردم فعالیت می‌کرد که تلاش موثری نیز در این زمینه ها  داشت.

وی در تشریح مشکلات موجود بر سر راه مقابله با شیوع بیماری کرونا افزود: یکی از مهمترین مشکلات در این مسیر ایجاد دوگانه‌ها در موضوعات مختلف بود. اولین دوگانه‌ای که ایجاد شد دوگانه علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود و عده معدودی سعی داشتند در مسیر مقابله با کرونا آموزه‌های دینی را در برابر آموزه‌های علمی قرار دهند. مقام معظم رهبری و مراجع و علما در مسیر رفع این دوگانه بسیار کمک کردند.

روحانی موضوع سلامت و معیشت را دو گانه بعدی عنوان کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیم‌گیری دقیق و ایجاد یک راه بینابینی هم اجازه تعطیلی کسب و کار مردم و تولید و معیشت را نداد و هم با تدوین دستورالعمل‌های دقیق مانع از گسترش بیماری شد و اضافه کرد: دوگانه کرونا و مناسک مذهبی، دوگانه دیگری بود که سعی کردند ایجاد کنند، اما تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مانع ایجاد این دوگانه نیز شد.

رییس جمهور با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها همزمان با شیوع کرونا گفت: با وجود تعطیل شدن آموزش حضوری، فضای سایبری و مجازی و صدا و سیما کمک کردند تا آموزش میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو تعطیل نشود، دوگانه بعدی درباره خرید یا عدم خرید واکسن از خارج ایجاد شد، در این زمینه نیز ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت را به عنوان مرجع تشخیص تعیین کرد و بر اساس بررسی‌ها و تصمیمات وزارت بهداشت اقدام به خرید واکسن از خارج کردیم. همچنین با یک فاصله حدود 7 ماهه واکسن داخلی نیز با لحاظ کردن شرایط اضطرار آماده تزریق شد. ممکن است واکسن‌هایی که امروز تزریق می شوند گاهی نقص و عیبی هم داشته باشند، ولی در مجموع واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست.

وی یکی از موفقیت‌های دولت دوازدهم را مساله تامین و تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و افزود: جلوگیری از تاثیرگذاری دوگانه‌ها و ایثار و فداکاری کادر درمان در تمام این مدت سپری شده از شیوع بیماری کرونا، از دیگر نقاط درخشان عملکرد دولت دوازدهم است، عملکرد دولت دوازدهم در زمینه گسترش و ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است، دولت دوازدهم در یک سال و نیم گذشته از شیوع کرونا با وجود محدودیت‌های مالی شدید و گرفتاری در موضوع مقابله با کرونا، بیش از 13 هزار تخت جدید بیمارستانی بستری و مراقبت‌های ویژه افتتاح کرده که کار عظیم و بی‌نظیری است.

روحانی پیشی گرفتن از پیش بینی‌ها در زمینه واکسیناسیون را از دیگر افتخارات دولت دوازدهم دانست و گفت: در حالی که وعده کرده بودیم تا پیش از پایان این دولت تمام افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه شوند، امروز افراد بالای 55 و در برخی استان ها بالای 50 سال و نیز افراد دارای مشاغل پرخطر مثل معلمان و اساتید دانشگاه و رانندگان در حال واکسینه شدن هستند، با تلاش‌های انجام شده، تا امروز مشکل کمبود تخت بیمارستانی نداشتیم. گرچه این روزها در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم اما تاکنون کمبود تخت نداشتیم و امیدواریم این افتخار هم تا آخر حفظ شود که بیماری بدون تخت، بدون دارو و بدون مراقب نماند.

رییس جمهور با تشکر از مردم برای همراهی با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اگر مردم همراهی نمی‌کردند هیچ موفقیتی نداشتیم. همچنین عملکرد کادر درمان کشور به عنوان یک نقطه بارز در تاریخ کشور ثبت شد و همه نیروها، نهادها و مردم نیز در زمینه مقابله با کرونا همبستگی مثال زدنی داشتند.

وی با تاکید چندباره بر اینکه تنها راه موثر مقابله با بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است افزود: حتی اگر همه مردم کشور نیز واکسن کرونا تزریق کنند، تا این روند در همه کشورهای جهان انجام نشود، عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند باعث اوج گیری دوباره بیماری و حتی شیوع سویه های خطرناک‌تر شود.

به گزارش وبدا روحانی در پایان اضافه کرد: دولت در زمینه حمایت از افرادی که از شیوع کرونا آسیب دیدند، در حد توان خود اقدام کرد، باید از کمک‌های مومنانه در مقاطع مختلف نیز تشکر و قدردانی کنم. دولت دوازدهم در زمینه مقابله با کرونا آنچه در توان داشت به کار گرفت و ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت سیزدهم نیز به فعالیت خود در مسیر مقابله و مهار بیماری کرونا ادامه خواهد داد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.