دلتا کرونا در کمین همه حتی افراد واکسینه شده‌
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین کیوانی گفت: سرعت انتقال دلتا از همه ویروس های جهش یافته کرونا بسیار بیشتر است، لذا همه باید به شدت مراقب باشند، سرعت انتقال بیشتر ویروس جهش یافته دلتا به اثبات رسیده، اگر چه بعضی شواهد علمی موید بیماریزایی بیشتر این واریانت است، اما افزایش شدت بیماری زایی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سرعت انتقال بالای بیماری، سبب می شود افرادی بیشتری به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان ها بستری شوند و در نتیجه افراد بیشتری فوت کنند، هنوز گزارشی از شدت علائم بیماری بر اثر ویروس دلتا منتشر نشده و موضوعی که دلایل محکم و متقن در این زمینه فراهم کند، ارایه نشده است.

وی یکی از مهمترین راهکار برای پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام و به مردم توصیه کرد که از ساده انگاری در این زمینه به شدت خودداری کنند.

کیوانی بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از ترددهای غیر ضروری تاکید کرد و گفت: مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند، یکی از راه های جلوگیری از تردد غیر ضروری، بهره گیری از فضای مجازی برای انجام کارها به ویژه مراجعات ضروری مردم به ادارات دولتی است، زمینه بهره گیری از فضای مجازی باید گسترش پیدا کند، این کار در جلوگیری از تردد شهری و بین شهری مردم بسیار مهم است و در نتیجه از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کند.

ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: مردم در برخی مواقع حتی در شرایط قرمز کرونایی مجبور به حضور در ادارات و سازمان ها می شوند و به همین دلیل در برخی مجموعه های خدمت رسان شاهد وضعیت های نامناسب و پرازدحام هستیم، تغییر چندانی در روند کارهای ادارای مردم، انجام نگرفته و آنان در این شرایط، نباید برای انجام کار خود را به ادارات و دستگاه های اجرایی مراجعه کنند. ترتیبی اتخاذ شود که کارها به صورت مجازی انجام گیرد. این وظیفه دولتمردان است که متناسب با شرایط این کار را انجام دهند.

وی در خصوص نقش ماسک در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا افزود: ماسک های استاندارد سه لایه تا ۹۵ درصد از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کنمد که متاسفانه برخی افراد به دلایل مختلف حتی در فضاهای بسته و پرازدحام هم از ماسک استفاده نمی کنند، فرد آلوده اگر چند دقیقه ماسک خود را بردارد، شرایط برای انتقال بیماری به دیگران فراهم می شود، فرد آلوده با سرفه، عطسه و حتی حرف زدن محیط خود را مملو از ویروس می کند و دیگران در معرض جدی ابتلا قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا کیوانی در پایان در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد تا افراد در معرض بیماری قرار گیرند؟ گفت: این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مراکز علمی اعلام کرده اند اگر فردی حدود نیم ساعت با فرد مبتلا در فضای بسته باشد، به احتمال فراوان به بیماری کرونا مبتلا می شود. ولی طبیعی است اگر فضا بسته و کوچک باشد یا افراد آلوده زیادی در این فضا تردد کنند سرعت انتقال بیشتر می شود، اگر افراد اصول بهداشتی را رعایت نکنند و در فضای بسته قرار گیرند، در مدت حدود ۱۵ دقیقه هم می توانند به بیماری مبتلا شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.