پروتکل فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن "رازی کوو پارس" به سازمان غذا و دارو ارسال شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدحسن فلاح مهرآبادی گفت: تزریق مرحله دوم تست انسانی به پایان رسیده و گزارش این مرحله هم به سازمان غذا و دارو ارسال شده است، پروتکل فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن تهیه و به سازمان غذا و دارو ارسال شده است و امیدواریم فاز سوم به زودی آغاز شود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تعداد داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن ۳۴ هزار تا ۴۲ هزار نفر است، همه این افراد واکسن رازی کوو پارس یا یک نمونه وارداتی را دریافت می کنند، معمولا بعد از وارد شدن حدود یک سوم داوطلبان فاز سوم به این طرح مطالعاتی و نشان دادن نتایج مطلوب آزمایش آنان، سازمان غذا و دارو اقدام به صدور مجوز اضطراری می کند.

وی در پایان ایمنی زایی واکسن "رازی کوو پارس" را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: این درصد براساس بررسی نتایج آزمایش یک سوم داوطلبان مرحله دوم کارآزمایی بالینی به دست آمده است، نتیجه قطعی درصد ایمنی زایی این واکسن با بررسی تمام داوطلبان این مرحله کارآزمایی بالینی مشخص می شود، باتوجه به اینکه درصد ایمنی زایی این واکسن در مرحله اول هم تقریبا همین درصد بود، انتظار می رود درصد ایمنی زایی واکسن رازی کوو پارس، حدود ۸۰ درصد باشد، پیش بینی می شود تا آخر شهریور یک میلیون دز واکسن و تا پایان امسال بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دز واکسن رازی کوو پارس تولید شود.

به گزارش ایرنا واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درحال ساخت است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغار شد. در خرداد ماه تزریق به میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام شد و اواخر مرداد ماه ۹۹ پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس با تزریق به ۲ داوطلب مرد با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد. مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در حال حاضر به اتمام رسیده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.