پاسخ به سئوالات شایع درخصوص اداره عضویت سازمان نظام پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سئوال های پر تکرار اداره عضویت سازمان نظام پزشکی به شرح زیر است

_ مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره نظام پزشکی؟

متقاضیان دریافت شماره نظام پزشکی پس از اطمینان از ثبت اطلاعات تحصیلی فارغ التحصیلان بعد از سال 88 در سامانه دانش آموختگان وزارت بهداشت، با در دست داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی معتبر "در صورتی که درخواست کارت ملی جدید داده شده اصل رسید دفتر پیشخوان دولت ارائه شود"، یک قطعه عکس رنگی جدید سالجاری به سازمان مراجعه شود. "اطلاعات فوق در سایت سازمان قسمت عضویت موجود می باش."
چگونه از ثبت اطلاعات تحصیلی خود در سامانه دانش آموختگان وزارت بهداشت آگاه شویم؟

با مراجعه به آدرس https://medicalportal.behdasht.gov.ir/medicalportal/TG.aspxمی توانید از ثبت اطلاعات تحصیلی خود در سامانه دانش آموختگان وزارت بهداشت مطلع شوید.

_ آدرس سازمان و ساعت شروع و اتمام کار سازمان؟

خيابان كارگر شمالی، بالاتر از جلال آل احمدخيابان شهید فرشي مقدم "شانزدهم" پلاک 119- سازمان نظام‌پزشكي جمهوری اسلامی ایران– ساعت کار: 15:30 تا7:30 جهت ارائه مدارک برای دریافت شماره نظام حتما نیم ساعت قبل از پایان ساعت کار سازمان مراجعه نمایید.

پیگیری مدارک ارسالی شهرستان به نظام پزشکی تهران برای تایید و صدور نظام پزشکی و یااعلام نقص در صورت بررسی مجدد به چه صورت انجام می شود؟
پیام صدور شماره نظام پزشکی از طریق پیامک به متقاضیان ارسال می گردد. جهت بررسی نواقص و اصلاحات لازم نیز می توان با نظام پزشکی شهر خود ارتباط برقرار نمایید.

_ تاییدیه تحصیلی و گواهی عضویت به صورت مجازی انجام میشود یا حضوری؟ و آیا حضور عضو الزامی است؟

به صورت حضوری، به منظور بروزرسانی در سامانه اعضاء و همچنین احراز هویت و ارتقای مدرک تحصیلی تکمیل وارسال فرم تاییدیه تحصیلی به معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه حضور عضوالزامی می باشد و برای صدور گواهی عضویت و  صلاحیت حرفه ای حتما باید عنوان نامه "جهت ارائه" مشخص باشد و درخواست با مهر و امضای عضو الزامی است."امضای متقاضی باید با امضای معرفی شده درپرونده عضویت تطابق داشته باشد".

_ آیا به فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته علوم تغذیه که دارای کارشناسی غیر مرتبط می باشند شماره نظام تعلق می گیرد؟

چنانچه 31 واحد دوره جبرانی مصوب وزارت بهداشت را گذرانده و از معاونت آموزشی دانشگاه گواهی گرفته باشند می توانند شماره نظام دریافت نمایند
فارغ التحصیلان دکترای تخصصی "Ph.D" آزمایشگاهی تک رشته ای چگونه می توانند عضو شوند؟

طبق مصوبه شورایعالی سازمان چنانچه فارغ التحصیلان آزمایشگاهی تک رشته دارای مدرک لیسانس علوم آزمایشگاهی یا دکترای پزشکی یا دکترای حرفه ای دامپزشکی باشند و دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی آنها از دانشگاه های علوم پزشکی باشد و اطلاعات آنها در پرتال دانش آموختگان وزارت بهداشت ثبت شده باشد می توانند شماره نظام دریافت نمایند همچنین فارغ التحصیلاندکترای تخصصی ژنتیک پزشکی ک دارای مدرک کارشناسی زیست شناسی، کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی باشند نیز می توانند شماره نظام پزشکی دریافت نمایند. در موارد فوق رشته کلیه فارغ التحصیلان دکترای تخصصی پژوهش محور نباشد.

_ اعضایی که در خارج از کشور سکونت دارند چگونه می توانند از خدمات سازمان بهره مند شوند؟

این اعضاء چنانچه قبلا شماره تلفن همراه خود را در سامانه اعضاء ثبت کرده باشند و در ایران یکبار رمز پویا دریافت کرده باشند می توانند در خارج از کشور با مراجعه به سایت سازمان، در قسمت ورود اعضاء با نصب برنامه احراز هویت "OTP" بدون دریافت رمز پویا به میز کاری خود وارد و درخواست خود را از قبیل صدور کارت عضویت "امضای الکترونیک" پروانه طبابت یا دفترکار و گوداستندینگ ثبت نمایند.همچنین پرداخت حق عضویت و تغییر و ثبت نشانی محل سکونت و محل مطب و کار نیز از این طریق امکان پذیر می باشد.

_ آیا پرداخت حق عضویت سالیانه الزامی می باشد؟

بله به استناد تبصره 1 ماده 4 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی پرداخت حق عضویت سالیانه الزامی می باشد.

_ اعضایی که در خارج از کشور سکونت دارند چگونه میتواند شماره تلفن همراه خود را ثبت یا تغییر دهند؟

این افراد می توانند با ارائه اصل سند سیم کارت خود توسط وکیل شماره تلفن همراه خود را تغییر یا ثبت نمایند و یا با خرید سیم کارت جدید توسط وکیل قانونی خود "دارای وکالتنامه رسمی و قانونی" به نام عضو سازمان و ارائه سند آن به اداره ثبت نام نسبت به ثبت شماره تلفن همراه جدید اقدام نمایند و یا با ارسال فرم بروزرسانی اطلاعات از طریق ایمیل به عضو سازمان و تکمیل آن و مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور پس از احراز هویت و تایید عکس و امضای عضو اصل فرم را توسط پست به وکیل یا سازمان ارسال نمایند.لازم به ذکر است در کشورهایی که ایران در آنها سفارت یا دفتر حافظ منافع ندارد با مراجعه به دفاتر Notary Public نسبت به احراز هویت و تایید عکس و امضاء اقدام نموده و اصل فرم را از طریق پست به وکیل یا سازمان ارسال نمایند.

_ افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور هستند ولی در خارج از کشور سکونت دارند چگونه می توانند شماره نظام دریافت نمایند؟

در ابتدا به این افراد پیشنهاد می شود قبل از رفتن به خارج از کشور به سازمان مراجعه و نسبت به دریافت شماره نظام اقدام نمایند ولی چنانچه این مورد میسور نشد می توانند از طریق وکیل خود با ارسال فرم ثبت نام اولیه از طریق ایمیل به متقاضی و تکمیل آن توسط ایشان با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور پس از احراز هویت و تایید عکس و امضای عضو اصل فرم و اصل یا تصویر برابر اصل شده تمام صفحات شناسنامه و دو طرف کارت ملی معتبر توسط سفارت را از طریق پست به وکیلیا سازمان ارسال نمایند.لازم به ذکر است در کشورهایی که ایران در آنها سفارت یا دفتر حافظ منافع ندارد با مراجعه به دفاتر Notary Public نسبت به احراز هویت و تایید عکس و امضاء و برابر اصل کردن مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.

_ تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه نیاز به مراجعه حضوری دارد و یا به صورت تلفنی نیز انجام میشود  و نیاز به  چه مدارکی دارد؟
تا اطلاع ثانوی احراز هویت فقط به صورت حضوری با در دست داشتن اصل شناسنامه، کارت ملی، عکس پرسنلی جدید انجام می پذیرد و اعضای شهرستانها نیز از طریق نظام پزشکی شهر خود می توانند اقدام نمایند.

_ چگونه بجز تلفن می توانیم با سازمان ارتباط داشته باشیم؟

با مراجعه به سایت سازمان و کانال های خبری در شبکه های اجتماعی سازمان می توانید از اخبار و اطلاعیه های مهم سازمان با خبر شوید همچنین با مراجعه به قسمت ارتباط با ما در سایت سازمان می توانید با کارشناسان هر واحد بصورت گفتگوی آنلاین صحبت و حتی فایل ارسال نمایید.

_ سازمان با چه سرشماره ای پیامک ارسال می نماید؟

سرشماره سازمان نظام پزشکی جهت ارسال پیامک شماره 30007471 می باشد لازم به ذکر است سازمان در قبال پیامک هایی که با سرشماره های دیگر به اعضاء ارسال می شود مسئولیتی ندارد.


_ عکس پرسنلی باید چه ویژگی داشته باشد؟
عکس پرسنلی باید رنگی، دارای کیفیت، اداری و جدید باشد بطوری که با چهره حال حاضر متقاضی تطابق داشته باشد.

_ فرآیند صدور شماره نظام پزشکی برای متقاضیانی که در شهرستانها سکونت دارند چگونه است؟

این متقاضیان میبایست طبق بخشنامه شماره 3801/70/100/1398 مورخ 3/4/98 "تصویر پیوست" پس از اطمینان از ثبت اطلاعات خود در سامانه دانش آموختگان وزارت بهداشت به نظام پزشکی شهر محل سکونت خود مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و یک قطعه عکس رنگی جدید نسبت به اخذ شماره نظام اقدام نمایند.لازم به ذکر است پس از اخذ شماره نظام ارائه کلیه خدمات مربوط به اعضای سازمان از طریق همان نظام پزشکی انجام می پذیرد.

_ فرآیند تغییر شهر حوزه نظام پزشکی چگونه است و مدارک مورد نیاز آن چیست؟

در بخشنامه شماره 40657/70/100/399 مورخ 24/12/99 "تصویر پیوست" فرآیند تغییر حوزه نظام پزشکی و مدارک مورد نیاز توضیح داده شده است.

_ آیا اعلام تغییر حوزه نظام پزشکی و نشانی محل سکونت، مطب و کار به سازمان الزامی است؟

بر اساس ماده 26 آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی اعلام نشانی و تغییر نشانی و تعطیلی مطب و موسسات پزشکی الزامی می باشد.

_ ماده 26 آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی دقیقا در چه خصوص می باشد؟

ماده 26:شاغلین حرفه های پزشکی مکلفند نشانی وتغییر نشانی و تعطیل مطب و موسسات پزشکی خود را به سازمان نظام پزشکی محل اطلاع دهند.

_ آیا اتباع خارجی می توانند شماره نظام دریافت نمایند؟

چنانچه این افراد دارای ویزای معتبر از سفارت ایران و دفترچه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی باشند، یا در حال تحصیل در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مقاطع تخصص یا فلوشیپ رشته های پزشکی یا دنداپزشکی باشند می توانند شماره نظام پزشکی دریافت نمایند.

_ برای دریافت شماره نظام پزشکی اتباع خارجی چه مدارکی مورد نیاز است؟


الف_ اتباع خارجی که برای اشتغال به کشور ایران آمده اند:
1_ اصل پاسپورت و ویزای معتبر
2_ اصل دفترچه کار یا کارت اشتغال بکار در کشور ایران با تاریخ معتبر
3_ اصل مدرک تحصیلی "اگر از دانشگاه های خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند اصل ارزشنامه تحصیلی"
4_ یک قطعه عکس رنگی جدید.

لازم به ذکر است اطلاعات تحصیلی این افراد چنانچه بعد از سال 88 فارغ التحصیل شده باشند یا مدرک خارجی آنها بعد از سال 88 ارزشیابی شده باشد باید در پورتال دانش آموختگان وزارت بهداشت ثبت شده باشد تا سازمان از آن بهره برداری نماید.

ب_ افرادی که برای ادامه تحصیل در مقاطع دستیاری به ایران می آیند:

1_ اصل نامه ابلاغ دستیاری عکس دار از معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی که در آن به مقطع و رشته تحصیلی قبلی و جدید و همچنین سال تحصیلی اشاره شده باشد.
2_ اصل پاسپورت و ویزای معتبر.
3_ یک قطعه عکس رنگی جدید.

_ برای ارزشیابی مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاههای خارج از کشور به کجا مراجعه نماییم؟

برای ارزشیابی مدارک تحصیلی گروه پزشکی بالینی به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه نمایید یا جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز به سایت آن مرکز به آدرس اینترنتی https://edd.behdasht.gov.ir/ مراجعه نمایید.

_ نشانی وزارت بهداشت و مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت کجاست؟

نشانی وزارت بهداشت: شهرک غرب خیابان سیمای ایران.
نشانی مرکز خدمات آموزشی: شهرك قدس - ميدان صنعت - خ سيماي ايران - وزارت بهداشت - بلوك A - طبقه دوم تلفن 81452352

_ از کجا بدانیم کدام دانشگاه های خارج از کشورمورد تایید وزارت بهداشت می باشند؟

به آدرس اینترنتی https://edd.behdasht.gov.ir/ مراجعه نمایید در آنجا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت موجود می باشد.

نشانی اینترنتی مراکز مرتبط:

معاونت آموزشی وزارت بهداشت https://dme.behdasht.gov.ir/

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت https://edd.behdasht.gov.ir

سامانه تامین و توزیع نیروی انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "رشد" https://tarhreg.behdasht.gov.ir/ApplicationPool3/Jazb/Portal/Default.aspx?dargah=tarh&dd=31

مرکز تامین و توزیع نیروی انسانی وزارت بهداشت http://tarh.behdasht.gov.ir/

_ طرح نیروی انسانی چیست و آیا الزامی می باشد؟

بعداز پيروزي انقلاب اسلامي از سال 1358 به بعد با مصوبه شوراي انقلاب قوانين مربوط به خدماتفارغ التحصيلان رشته هاي گروه پزشكي مصوب گرديد ودراين راستا يك مجموعه اداري با عنوانمعاونت تامين وتوزيع نيروي انساني تاسيس شد كه متولي اجراي قوانين فوق الذكر گرديد وبتدريج تغييراتمتعدد درقوانين بوقوع پيوست تااينكه درسال 1375 قانون خدمت پزشكان وپيراپزشكان وضع گرديد كه بهاستناد آن كليه افرادي كه دررشته هاي پزشكي وپيراپزشكي درمراكزآموزش عالي درداخل وخارج كشورفارغ التحصيل مي شوند مكلفند حداكثر 2سالدرنقاط مورد نياز وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي خدمت نمايند.

_ گواهی پایان تعهدات تخصصی و فوق تخصصی را از کجا دریافت کنیم؟

به مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت یا جهت اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی https://medcare.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید. روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

مطالب مشابه