هنوز سوش اصلی غالب در کشور، سویه دلتا کروناست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در ارتباط با سویه لامبدا به خبرنگار ایلنا گفت: تاکنون هیچ شواهدی از لامبدا در ایران گزارش نشده و درحال حاضر هنوز سوش اصلی غالب در اپیدمی کووید 19 در شهر تهران مثل همه استان‌ها ویروس سویه دلتاست، به محض اینکه عزیزان‌مان در مجموعه‌های بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط کشور در تابلوی بالینی بیماران و یا در تظاهرات بالینی الگوی غیرمتعارفی را مشاهده کنند، به معاونت‌های بهداشتی اعلام می‌کنند و آن‌ها هم با استفاده از دستگاه‌های توالی‌یابی آن را شناسایی می‌کنند.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونای تهران ادامه داد: برخی جاها مانند معاونت‌های بهداشتی دانشگاه تهران و مجموعه انستیتو پاستور مرکز اصلی مرجعیت هستند که در مواردی که مشکوک باشند نمونه‌ها را خدمت آن‌ها می‌فرستیم و آن‌ها با انجام سیکوئنسینگ یا همان توالی‌یابی به ما می‌گویند که ویروس جدیدی در کار است یا نه. تاکنون خوشبختانه هیچ مورد اثبات شده لامبدا در ایران نداریم.

وی با اشاره به جهش‌های جدید ویروس کرونا افزود: تیم‌های مستقر ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی با محوریت معاونت بهداشتی و معاونت تحقیقات و فناوری در اقصی نقاط کشور و همه استان‌ها از همان روزهای آغازین نمونه‌ها را پایش می‌کنند.تاکنون هیچ مورد مستند، متقن و تایید شده‌ای از بروز جهش در ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده است.  

به گزارش ایلنا زالی در پایان در ارتباط با واکسن‌هایی که به بازار نشت پیدا کرده‌اند، گفت: دوستانمان در نهادهای انتظامی در حال پیگیری این موضوع هستند، اما من فقط یک نکته را می‌خواهم به شما بگویم، هرگونه واکسن حتی اگر لیبل هم داشته باشد وقتی خارج از سیستم بهداشتی توزیع و تلقیح شود، حتما خارج از استاندارد تلقی می‌شود. به این دلیل که نگه‌داشت و حفظ زنجیره سرد آن بسیار مهم است. فرق واکسن با سایر داروهای بیولوژیک این است که واکسن اگر زنجیره سردش رعایت نشود و نکات فنی نگه‌داشتش به صورت کامل اجرا نشود، نه تنها اثربخشی ندارد بلکه می‌تواند آثار زیان‌باری را ایجاد کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.