۶ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تا مهرماه در کشور توزیع می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز گفت: با توجه به دستور و تاکید رئیس جمهور و همکاری دستگاه‌های مختلف کشور توانستیم در زمینه واکسیناسیون عمومی به خوبی عمل کنیم و طی روز‌های اخیر رکورد واکسیناسیون را در کشور داشته باشیم، یکی از علل حرکت رو به رشد واکسیناسیون عمومی در کشور، تولید واکسن‌های داخلی است که خوشبختانه یکی پس از دیگری مجوز‌های لازم را برای تولید واکسن دریافت می‌کنند، درکنار تامین واکسن از طریق تولیدکنندگان داخلی، روند افزایشی واردات واکسن در روز‌های اخیر نوید دهنده این موضوع است که ما می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی در بحث واکسیناسیون به یک نقطه قابل قبولی برسیم.

وی در خصوص تولید واکسن‌های داخلی تصریح کرد: براساس بررسی‌ها انجام شده تا مهر، ۶ میلیون دوز واکسن پاستوکووک "تولید مشترک میان ایران و کوبا" در کشور تامین و توزیع می‌شود. تا امروز ۱۰ میلیون دوز واکسن برکت تحویل داده شده است که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قرنطینه، آماده تزریق خواهند شد، در کنار واکسن برکت، واکسن‌هایی از قبیل فخرا، رازی، اسپایکوژن و سیناژن از جمله برند‌های ایرانی هستند که مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو را برای استفاده دریافت کرده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص واکسن‌های وارداتی اظهار کرد: برخلاف باور بسیاری از افراد، ما با واردات واکسن هیچ مشکلی نداریم اما تا امروز در خصوص واردات برخی واکسن‌ها با مشکلاتی مواجه شده ایم که این امر سبب شده تا واکسن‌های تهیه شده به دست ما نرسد. براین اساس مشکلی برای واردات واکسن‌هایی که مجوز اضطراری آن‌ها صادر شده است، وجود ندارد.

شانه ساز گفت: واردات واکسن غربی آسترازنکا به خوبی بیانگر این است که هیچ محدودیتی برای واردات واکسن وجود ندارد اما با توجه به ظرفیت محدود تولید و همچنین محدودیت منابع تولید واکسن ها و دیگر دلایل موجود، واردات این دسته از واکسن ها به خوبی انجام نشده است زیرا اولویت تمام کشورهای تولیدکننده واکسن، واکسیناسیون عمومی شهروندانشان است، تا امروز حدود ۶۰ معرفی نامه به کمپانی های مختلف توسط ایران برای واردات واکسن ارسال شده است. بخش خصوصی بیش از ۹۶۰ هزار دوز واکسن در انواع مختلف وارد کرده است، وزارت خارجه، وزارت بهداشت، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برای دریافت واکسن علاوه بر بخش خصوصی رایزنی‌های بسیار زیادی را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به وجود کمبود برخی از داروها طی روزهای گذشته تصریح کرد: دارو به میزان لازم در کشور وجود داشت اما افزایش ۷ تا ۸ برابری مصرف برخی از داروها در پیک کرونا سبب شد تا میزان مصرف برخی دارو ها که برای سه ماه در نظر گرفته شده بود، به سرعت مورد استفاده قرار گیرد و همین امر سبب بروز کمبود های مقطعی برخی از داروها در کشور شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس سازمان غذا و دارو در پایان در خصوص تامین واکسن برای رده سنی نوجوانان گفت: پاستور و سینوفارم از جمله واکسن هایی است که بر اساس مطالعات و تحقیقات بالینی مجوزهای لازم را برای تزریق به گروه های سنی نوجوانان را دریافت کرده‌اند. طبق برنامه معاونت بهداشت امیدواریم هر چه سریع‌تر واکسیناسیون عمومی انجام شود تا به قطع زنجیره کرونا نزدیک‌تر شویم، نکته حائز اهمیت این است که همچنان رعایت فاصله اجتماعی شیوه نامه های بهداشتی به عنوان فاکتور اصلی قطع زنجیره کرونا محسوب می شود و نباید انجام واکسیناسیون موجب کاهش رعایت نکات بهداشتی در بین افراد شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.