مهمترین اولویت سازمان نظام پزشکی در دوره جدید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رییس‌زاده ‌درباره اولویت‌های کاری خود در سازمان نظام پزشکی گفت: مهم‌ترین برنامه کاری و اولویت ما صیانت از جامعه پزشکی در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم است. حال این صیانت در دو حوزه تعریف می‌شود؛ ‌ یکی در حوزه بحث‌های معیشتی، اقتصادی و حق و حقوق جامعه پزشکی در بحث تعرفه‌هاست و دوم صیانت از حرمت و حیثیت جامعه پزشکی در فضای اجتماعی و رسانه‌ای.

رییس‌کل منتخب سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در حوزه اقتصادی، تا زمانیکه تعرفه‌ها واقعی نشوند و حق و حقوق بحق جامعه پزشکی مطالبه نشود، نمی‌توانیم انتظار ارائه خدمات مطلوب به مردم را داشته باشیم. مفهوم و اندیشه محوری ما در این حوزه بر اساس یکپارچگی حقوق مردم و جامعه پزشکی است و بر اساس این اندیشه محوری، هر آنچه که به نفع مردم است، به نفع جامعه پزشکی نیز هست و هر آنچه که به نفع جامعه پزشکی باشد، به نفع مردم است. بنابراین اگر کسانی بخواهند به بهانه دفاع از حقوق مردم، مصالح جامعه پزشکی را نادیده بگیرند، دیر یا زود بیشترین ضربه را به مردم خواهند زد.

وی افزود: اوضاع به‌سامان جامعه پزشکی ضامن اصلی ارائه خدمات مطلوب به مردم است، این مفهوم باید در ادبیات مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور نهادینه شود. بنابراین اولویت اول ما به‌سامان کردن حوزه اقتصادی، معیشتی و واقعی کردن تعرفه‌هاست. با تعرفه‌های فعلی که در واقع زیر حد قیمت تمام شده خدمات است، امکان ارائه خدمات مطلوب وجود ندارد. وقتی قیمت یک خدمت A ریال تمام می‌شود، اما پرداختی A دوم ریال است، ‌ یا کیفیت خدمت اُفت پیدا می‌کند یا پرداخت از جیب مردم بالا می‌رود، حال زمانیکه یکی از شعارهای مهم، اساسی و درست ریاست جمهوری، کاهش پرداخت از جیب مردم است و باید به سمت آن حرکت کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه قیمت تمام شده خدمات را محاسبه کنیم. سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات‌شان در این زمینه عمل کنند تا فشار به مردم وارد نشود.

رئیس زاده گفت: حوزه دوم هم بحث صیانت و حفاظت از کرامت جامعه پزشکی است. هیچکس نباید در فضای رسانه‌ای و فضای عمومی جامعه، به خودش حق دهد که به دلیل مقوله‌های تخصصی، جامعه پزشکی را مورد هجمه قرار دهد. همانطور که هیچکس در فضای عمومی درباره حکمی که یک قاضی می‌دهد، قضاوت نمی‌کند. بنابراین برخی کارها تخصصی است. هجمه به جامعه پزشکی به ویژه از سوی مدعیان درمان بی‌صلاحیت، غیرقابل قبول است. ما به شدت باید این موارد را کنترل و مدیریت کنیم. هرچقدر شأن و کرامت جامعه پزشکی محفوط بماند، ضامن ارائه خدمات مطلوب به مردم است.

رییس‌کل منتخب سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: در شرایط کرونا، فداکاری‌های جامعه پزشکی را دیدیم و اگر خدایی نکرده شرایطی صدبار بدتر از کرونا هم ایجاد شود، جامعه پزشکی ما جان بر کف، مسئولانه و مردم‌دوستانه پای کار بوده و جان‌شان را برای حفظ سلامت مردم، کف دست می‌گیرند. شایسته نیست که برخی به دلیل منافع خودشان در حوزه درمان، با وجود اینکه تخصص آن را هم ندارند، جامعه پزشکی را مورد هتک حرمت و اهانت قرار دهند.

وی تاکید کرد: دغدغه ما از پیگیری این اولویت‌ها در نهایت ارائه خدمت مطلوب به مردم است. برای رسیدن به این هدف غایی و نهایی، ‌ اصل اول این است که خود جامعه پزشکی را که ارائه‌دهنده اصلی خدمات به مردم است، بانشاط، شاداب و  با حفظ کرامتش  سرپا نگه داریم. جامعه پزشکی غیرپویا، بدون نشاط و ناراحت از عدم توانایی در احقاق حق خودشان، حتما نمی‌تواند یک خدمت مطلوبی ارائه کرده و جامعه و مردم را سالم نگه دارد. بنابراین خدمت به جامعه پزشکی در ذات خود خدمت به مردم کشورمان است.

رئیس زاده در خصوص نحوه واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی گفت: ترکیب شورای عالی بیمه نامناسب است و باید ترکیب شورای عالی بیمه اصلاح شود. قانون بیمه خدمات همگانی که حق تعرفه‌گذاری را به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و... داده است، نیاز به اصلاح دارد و سازمان نظام پزشکی نیز باید به عنوان  یکی از اضلاع آن به این ماده اضافه شود که باید این بحث را در طولانی‌مدت پیگیری کنیم.

رییس‌کل منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص نقش‌آفرینی سازمان نظام پزشکی کشور در کنترل کرونا و برقراری ارتباط مناسب با وزارت بهداشت گفت: همه کسانی که در حوزه کرونا خدمت کرده و جان‌فشانی می‌کنند، به جز پرستاران عزیز که آنها هم در ذیل سازمان نظام پرستاری زحمت می‌کشند، همه اعضای سازمان نظام پزشکی کشور هستند. بنابراین نمی‌توان صنف جامعه پزشکی را کنار گذاشت. حتما تعامل نزدیکی که با وزارت بهداشت و وزیر بهداشت خواهیم داشت، ظرفیت سازمان نظام پزشکی و اعضای آن چه در حوزه علمی و نظری و تعیین راهبردها و چه در حوزه عملی و ارائه خدمات، باید به نحو شایسته استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: هرچقدر ارتباط و تعامل بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در حوزه مبارزه با مصیبت کرونا نزدیک‌تر باشد، قطعا نفع آن به مردم خواهد رسید و در این زمینه سازمان نظام پزشکی و اعضای آن حتما و حتما تمام قد در خدمت مردم عزیزمان در ذیل سیاست‌های کلانی که در ستاد ملی کرونا تدوین می‌شود، هستند، حتما حضور نظام پزشکی در ستاد ملی کرونا را پیگیری می‌کنم. اکنون در وزارت بهداشت، برخلاف روال‌های قبلی، هم وزیر بهداشت و هم کمیته علمی کرونا این نظر مثبت را دارند که سازمان نظام پزشکی هم در ستاد ملی کرونا و هم در کمیته‌های علمی وزارتخانه حضور داشته باشد و این را در فرصت‌های آینده محقق خواهیم کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.