فوت ۲۵۰ بیمار کرونایی در یک روز عدد کمی نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا اولیایی منش درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران و پیش بینی‌ها از آمار ابتلا در روزهای آینده در این استان گفت: ما تا به حال پنج موج داشته‌ایم و با همکاری مردم درحال حاضر در قسمت نزولی موج پنجم قرار گرفته ایم. اما ما از ابتدا هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم که رفتار کرونا به گونه‌ای است که همواره بهبود وضعیت بسیار شکننده است. 

معاون بهداشتی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: در هیچ جای دنیا هنوز رفتارهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به طور کامل برداشته نشده است و حتی در جاهایی که واکسیناسیون آن‌ها به طور کامل رو به اتمام است، می‌بینیم که موج‌های بعدی ابتلا برمی‌گردد. پیک ششم به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و بستگی به این دارد که واکسیناسیون با چه سرعتی پیش برود و رفتار بهداشتی مردم چگونه باشد. در روزهای پایانی این هفته که مصادف با شهادت امام رضا (ع) است باید رعایت کنیم که شاهد پیک‌های دیگری نباشیم. 

وی افزود: اگرچه تعداد فوتی‌های کشور به رقمی بین ۲۲۰ تا ۲۸۰ نفر رسیده است، اما یک نفر از فوتی‌ها هم برای ما زیاد است و واقعیت این است که هرکدام از این افراد، عزیزان یک خانواده هستند و فوت آن ها یک خانواده را متاثر می‌کند، به همین دلیل اگر مردم رعایت کنند، پیک نزولی ادامه پیدا خواهد کرد. اما قطعا اگر رعایت نشود، مجددا با سیر صعودی مواجه خواهیم بود، حتی هنوز به طور قطع به عدد دلخواهمان نرسیده‌ایم و وضعیت به هیچ وجه مطلوب نیست. تعداد فوتی‌ها در روز باید به چند ده نفر یا نهایتا ۵۰ یا ۴۰ نفر برسد. آن موقع شاید بتوان گفت وضعیت نسبتا مطلوبی داریم فوت ۲۵۰ نفر در یک روز، عدد کمی نیست. 

اولیایی منش در پاسخ به این سوال که چه زمانی را می‌توان پیش بینی کرد که به آمار فوتی‌ها دو رقمی شود گفت: اگر بتوانیم واکسیناسیون را برای همه جمعیت واجد شرایط واکسیناسیون کامل کنیم، آنموقع می‌توان در این باره صحبت کرد. درحال حاضر حدود ۶۶ درصد جمعیت کشور واکسیناسیون دوز اول را داشته‌اند و در حدود ۲۶ درصد جمعیت کشور هم دوز دوم را تزریق کرده اند. ایده‌آل ما این است که دوز دومی‌ها را به صددرصد برسانیم و اگر هم نمی‌شود، ۹۰ یا ۸۰ درصد جمعیت باید واکسن زده باشند. 

معاون بهداشتی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کاهش استقبال از واکسیناسیون در روزهای اخیر گفت: مشکلی که وجود دارد این است که استقبال از واکسن برای جمعیت باقی مانده دیگر چندان زیاد نیست، یعنی ما امکانات را فراهم کرده‌ایم که روزی دو میلیون نفر از جمعیت کشور واکسینه شوند، اما آمار به زیر یک میلیون نفر رسیده است. درحالی که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری سپاه، بسیج و نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، اورژانس، هلال احمر، شهرداری ها، استانداری‌ها و فرمانداران همه دست به دست هم داده‌اند و آمادگی دو میلیون تزریق در روز را دارند و ما انتظار داریم مردم مراجعه کنند. 

وی اظهار کرد: اینکه آمار به زیر یک میلیون نفر برسد اصلا مطلوب نیست. باید مردم به خاطر خودشان و هموطنانشان بیایند که این موضوع زودتر تمام شود. اگر از من بپرسید که چه زمانی انتظار دارید که آمارها دو رقمی شود، می‌گویم هر زمانی که واکسیناسیون جمعیت مان در دوز اول و دوز دوم به بالای ۹۰ درصد برسد، آنموقع می‌توان انتظار داشت این اتفاق بیافتد. اما الان با وجود فراهم کردن این همه امکانات، ۶۶ درصد دوز اول و ۲۶ درصد دوز دوم را زده اند. رسانه‌ها نیز باید مردم را تشویق کنند که زودتر برای واکسیناسیون بیایند تا بتوانیم به آن مرحله برسیم. 

اولیایی منش در پاسخ به این سوال که آیا آماری از استقبال واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال به دست آمده است گفت: خوشبختانه به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و بالاخره آمار خوبی است چون سامانه نوبت دهی به تازگی برای آن‌ها باز شده است. اقدامی که برای بالا بردن این آمار صورت خواهد گرفت این است که پنجشنبه و جمعه این هفته با تاکید ریاست محترم جمهور و وزرای محترم بهداشت و آموزش و پرورش به صورت جهادی بخشی از مدارس کشور برای واکسیناسیون مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در هر استانی آمار این مدارس اعلام خواهد شد، در استان تهران نیز ۱۰۰ مدرسه در داخل شهر و حدود ۱۰۰ مدرسه نیز در شهرستان‌های استان تهران، که جمعا در حدود ۲۰۰ مدرسه می‌شود به حدود هزار مراکز واکسیناسیون تهران اضافه خواهند شد. امیدواریم پنجشنبه و جمعه به یکباره آمار واکسیناسیون برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال جهش پیدا کند. 

معاون بهداشتی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در خصوص اینکه با توجه به اعلام آبان ماه به عنوان موعد بازگشایی مدارس، آیا می‌توانیم تا آن تاریخ به آمار قابل قبول واکسیناسیون دانش آموزان برسیم گفت: ما تلاشمان را می‌کنیم و طرح واکسیناسیون مدارس که از این هفته شروع می‌شود و تداوم خواهد یافت برای همین است. اما تصمیم گیری برای همه افراد جامعه به هم متصل است. اگر به فرض ۱۰۰ درصد دانش آموزان را واکسینه کنیم اما باقی مردم ۵۰ درصد واکسینه شده باشند، باز هم بازگشایی‌ها بسیار سخت می‌شود، به این دلیل که این دانش آموزان ناقل می‌شوند و این ناقلان می‌توانند آلودگی را به مدرسه بیاورند و آلودگی را از مدرسه به خانه ببرند. همه اقشار باید با هم واکسینه شوند. 

وی افزود: کشورهای پیشرفته هم به این نتیجه رسیده‌اند که تا کشورهای محروم واکسینه نشوند، سلامتی جامعه خودشان محقق نمی‌شود. ۲.۶ درصد مردم کشورهای محروم در جهان واکسینه شده اند. درحال حاضر آلودگی در کشور انگلیس بالا رفته و عمده‌اش هم به خاطر جمعیتی است که به این کشور مسافرت می‌کنند. به همین دلیل جامعه بشری به هم پیوسته است و به طریق اولی در کشور ما هم همه به هم متصل هستند و فایده ندارد اگر معلمان را واکسینه کنیم، اما دانش آموزان را به اندازه کافی واکسینه نکنیم و یا دانش آموزان را واکسینه کنیم اما بقیه گروه‌ها را خیر. باید دست به دست هم بدهیم که همه اقشار به واکسیناسیون ۹۰ درصد برسند. 

به گزارش ایلنا اولیایی منش در پایان در واکنش به گفته یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه واکسیناسیون و تست پی سی آر اجباری خلاف قانون اساسی است گفت: مصوبه‌ای در ستاد ملی کرونا داریم که کسانی که در مشاغل دولتی فعالیت می کنند و یا مشاغلی که به صورت قابل توجهی با مردم در ارتباط هستند، واکسن رایگان بزنند و اگر نیایند باید برای انجام فعالیت تست پی سی آر منفی بیاورند. این مساله بسیار منطقی است. با زحمت بسیار واکسن رایگان تهیه شده است و در اختیار همه مردم است. بیایند واکسن تزریق کنند. اگر یک معلم بگوید من نمی‌خواهم واکسن بزنم، دانش آموز را چگونه دست این معلم بدهیم؟ این معلم باید تست منفی پی سی آر بیاورد که آلودگی ندارد. بسیار منطقی است و به هیچ وجه مخالف قانون نیست، به این علت که سلامت مردم در خطر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.