تصمیم برای واکسیناسیون، مساله ای فردی نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در آیین افتتاح بیمارستان ۲۷۲ تختخوابی امام حسین(ع) تربت حیدریه که در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه برگزار شد گفت: لطف الهی شامل حال دولت سیزدهم شد و با تلاش های فراوان رییس جمهور، معاون اول، همدلی و هماهنگی وزرا و سازمانهای مختلف از جمله بانک مرکزی و هلال احمر، مقدار قابل توجهی واکسن کرونا تامین شد و همه بخش ها نشان دادند که اگر در صحنه باشیم، می توانیم به موفقیت برسیم. مهمترین اتفاق در واکسیناسیون همگانی، مشارکت مردم بود چون با نیروهای حوزه سلامت شاید بیش از یک سال، واکسیناسیون همگانی به طول می انجامید. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: وقتی مردم، بسیجیان، دانشجویان، داوطلبان و نیروهای مسلح به صحنه آمدند، مراکز واکسیناسیون تقویت شد و روند آن سرعت گرفت. امروز اکثر کشورهای غربی و نمایندگان سازمان های بین المللی که با ما در تهران دیدار داشتند، از سرعت بالای واکسیناسیون در ایران تعجب کرده بودند، آن هم در فضایی که تبلیغات منفی، دروغ، تخطئه و شایعه در فضای مجازی وجود داشت، اما مردم ایستادند و نشان دادند که به انقلاب علاقه مند هستند. در همه کارها می توان از مردم استفاده کرد و به موفقیت های چشمگیری رسید و باید از مشارکت ارزشمند مردم در واکسیناسیون، درس بگیریم، چون دولت و مردم باید درکنارهم، یک راه را بروند و از یکدیگر بیگانه نباشند. 
 
وی تاکید کرد: شنبه با چندین نفر از مراجع عظام تقلید در قم دیدار داشتیم. آنها تشکر ویژه ای از نیروهای بهداشتی و درمانی داشتند و توصیه کردند که همه مردم کشور باید واکسینه شوند. در دیدار با آنها گفتم که از نظر علم پزشکی و دانشمندان و محققان جهان،  واکسیناسیون برای سلامت جامعه لازم و ضروری است و آنها نیز عنوان می کردند که چیزیکه از نظر پزشکی لازم است از نظر فقهی نیز ضروری است. ما باید یا مجتهد یا مقلّد باشیم، اگر مقلّد هستیم، همه مراجع تقلید تاکید می کنند که واکسیناسیون لازم است، چون در این زمینه، مساله سلامت جامعه مطرح است. تصمیم برای واکسیناسیون، مساله ای فردی نیست، بلکه یک تصمیم اجتماعی برای سلامت عمومی در سطح جامعه است.
 
عین اللهی تصریح کرد: وزارت بهداشت با امکانات وسیع، دانشمندان و دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور به دنبال تامین و ارتقای سلامت مردم است و افرادی که دیگران را به عدم تزریق واکسن کرونا تشویق می کنند، کار خلافی را انجام می دهند. تیرماه امسال در فضای مجازی می گفتند چرا واکسن نداریم و ضعیف هستیم اما الان می گویند چرا واکسن می زنید، کدام حرفتان را باور کنیم؟ تامین سلامت مردم کار شبانه روزی وزارت بهداشت است. در بخش های بیمارستانی وقتی در ساعات شب همه خواب هستند، نیروهای درمانی بیدار هستند و برای خدمتگزاری به بیماران، تلاش می کنند و دلسوز مردم هستند و واکسیناسیون نیز، با دلسوزی برای سلامت مردم انجام می شود. 
 
وزیر بهداشت گفت: توصیه ما کماکان رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات است چون کرونا فقط با واکسیناسیون از بین نمی رود، بلکه واکسن عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و کرونا فعلا تا مدت ها در جهان وجود دارد اما مهم، رعایت پروتکل ها است، بیمارستان امام حسین(ع) تربت حیدریه که امروز افتتاح شد، مزیّن به بهترین اسم دنیا است. همه هستی و هر چه که داریم، از اباعبداللله الحسین(ع) است و به بانی و خیّری که این نام را انتخاب کرده، تبریک می گوییم و این می تواند برای این منطقه، برکت به همراه داشته باشد. از خیّرین سلامت به ویژه خیّری که زمین این بیمارستان را اهدا کرده، تشکر می کنیم. جهاد در راه خدا فقط جنبه جانی ندارد، بلکه جنبه مالی هم دارد. 
 
وی یادآور شد: بعد از افتتاح بیمارستان امام حسین(ع) تربت حیدریه باید به فکر خدمتگزاری به مردم باشیم تا از امکاناتی که خداوند عطا کرده به بیماران، محرومان و نیازمندان خدمات ارائه کنیم. باید کاری کنیم که مردم مجبور نشوند برای دریافت خدمات درمانی، فرسنگ ها راه را طی کنند، به شهرهای بزرگتر بروند و بخواهند برای پیش پا افتاده ترین خدمات، سختی فراوانی تحمل کنند. باید کاری کنیم که با فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، بیماری ها در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم درمان شود و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، بیماران فقط رنج بیماری را داشته باشند، نه اینکه بخواهد هزینه های سنگین درمانی و جانبی را در شهرهای دیگر بپردازد. 
 
عین اللهی تاکید کرد: مقام معظم رهبری توصیه کردند که اقدامات دولت باید پیوست عدالت داشته باشد و پیوست عدالت یعنی اینکه باید به محرومان بیشتر خدمت کنیم. تکمیل بیمارستان در حال ساخت شهر زاوه از وظایف ما است و امیدواریم که مشکل این بیمارستان تا زمان سفر دولت به خراسان رضوی برطرف شده باشد، تلاش مردم خراسان و تربت حیدریه به ویژه کشاورزان، مورد تقدیر است. کاری که مردم و کشاورزان این منطقه زیر آفتاب سوزان انجام می دهند، یک جهاد است و امروز نیاز به این نوع جهاد داریم تا استقلال پیدا کنیم. اگر می خواهیم کشورمان در حوزه اقتصادی پیشرفت کند، نباید نگاهمان به بیرون و غربی ها باشد، بلکه خود ما باید این کار را انجام دهیم. امروز زحمات مردم خراسان به ویژه کشاورزان، بسیار ارزشمند است و زعفران این منطقه در دنیا بی نظیر است. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: همه ما باید برای نام ایران تلاش کنیم. امروز ایران در دنیا یک نام پر افتخار است و وقتی از ایران صحبت می شود، امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهدا، مدافعان حرم و شهید حاج قاسم سلیمانی به یاد همه می آید و بجایی خواهیم رسید که ایران، در زمینه قدرت اقتصادی هم به ذهن همه بیاید و تحریم ها بی اثر خواهد بود. وقتی تحریم ها بی اثر می شود که تلاش کنیم و در صحنه باشیم. 

وی اظهار کرد: یکی از افرادی بودم که توفیق داشتم در دوره های قبل، مجوز اولیه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه را صادر کنم و امروز بسیار خرسندم که می بینم پیشرفت های این دانشگاه، چشمگیر بوده است. متاسفانه در دوران گذشته این تفکر وجود داشت که همه امکانات باید در شهرهای بزرگ باشد و مردم مناطقی مانند تربت حیدریه، گناباد و بیرجند برای بهره مندی از خدمات باید به شهرهای بزرگ بروند، اما این تفکر امروز، باطل است و باید زمینه های شکوفایی استعدادهای ارزشمند مناطق مختلف کشور را شناسایی کنیم، چون هدف اصلی ما، محرومیت زدایی است. محرومیت زدایی صرفا با منابع اقتصادی محقق نمی شود، بلکه می توان با اقدامات فرهنگی و اجتماعی و استقرار دانشگاه ها به پیشرفت مناطق محروم، کمک کرد. 
 
یه گزارش وبدا عین اللهی در پایان اضافه کرد: نزدیکی تربت حیدریه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می تواند موجب پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شود، چون می توان از امکانات آن دانشگاه با همکاری مشترک، استفاده کرد و دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می تواند میانبری به پیشرفت و توسعه بزند، شعار اصلی دولت سیزدهم، ایران قوی است و ایران قوی با وجود زنان و مردان قدرتمند، ساخته می شود و شعار دیگر دولت، "ما می توانیم" است که این شعار در دوران دفاع مقدس با وجود هجوم بی رحمانه تمامی کشورها بر علیه ما توسط رزمندگان به خوبی معنا شد که می توانیم ۸ سال در مقابل همه تهاجم ها مقابله کنیم و به رشد نظامی، اقتصادی و فرهنگی برسیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.