منتظر رسیدن آنالیز داده های مطالعه اثربخشی واکسن های کرونا هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود یونسیان گفت: متاسفانه یک بریده و جدول از مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز به صورت یک نامه منتشر شد که نمی توان بر اساس آن، قضاوتی داشت بنابراین منتظر هستیم که آنالیز داده های این مطالعه به طور کامل به دست ما برسد و امیدواریم که نتیجه مطالعه مشخص شود.

وی افزود: نتیجه مطالعه وقتی قابلیت انتشار و استناد دارد که مقاله آن توسط گروه علمی، داوری شده باشد اما اگر مقاله ای منتشر نشده باشد اما اگر قابل داوری باشد و به محققین برسد، می توان نتایج آن را تحلیل و در مورد آن، اظهارنظر کرد. در حال حاضر نمی توان بر اساس جدول منتشر شده، قضاوت کرد، توضیحات دکتر مقدمی، سرپرست گروه تحقیقاتی مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز را دیدم اما هنوز بخشی از تصویر را دیده ایم و نمی توانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم و منتظریم نتیجه مطالعه به دست ما برسد.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: مطالعه ای در کشور در 7 دانشگاه علوم پزشکی کشور با موضوع ثبت عوارض واکسن های رایج در حال انجام است و هدف آن از ابتدا بررسی اثربخشی واکسن ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نبوده اما یکی از یافته های جنبی این مطالعه، بررسی میزان بستری در بیمارستان و ابتلا به کرونا بوده است.

به گزارش وبدا یونسیان در پایان اضافه کرد: در این مطالعه 4 گروه 30 هزار نفری که واکسن های رایج در کشور را تزریق کرده اند باید بررسی شوند که تا کنون حدود 80 هزار نفر وارد مطالعه شده اند اما از مجری مطالعه خواسته ایم که آنالیز میانی انجام دهد که در حال بحث و بررسی است و امیدواریم که نتایج میانی این مطالعه را تا هفته آینده به وزارت بهداشت اعلام کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.