دوز سوم واکسن کرونا ایمنی بیشتری در برابر گونه دلتا ایجاد می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، موسسه تحقیقاتی Clalit، با همکاری محققان دانشگاه هاروارد، یکی از بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی یکپارچه سوابق سلامتی را برای بررسی اثربخشی سومین دوز واکسن Pfizer/BioNTech BNT۱۶۲B۲ در برابر نوع دلتا سارس-کوو-۲ تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه بزرگترین ارزیابی بررسی شده از اثربخشی سومین دوز "تقویت کننده" واکسن کووید-۱۹ را در یک محیط واکسیناسیون انبوه در سراسر کشور ارائه می‌دهد. این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.

بسیاری از کشور‌ها در حال حاضر با وجود کمپین‌های موفق واکسیناسیون، در حال احیای مجدد عفونت‌های سارس-کوو-۲ هستند. این ممکن است به دلیل مسری بودن بیشتر نوع دلتا "B.۱.۶۱۷.۲" سارس-کوو-۲ و کاهش ایمنی واکسن‌هایی باشد که ماه‌ها قبل تجویز شده‌اند. در مواجهه با تجدید حیات کنونی، چندین کشور در حال برنامه ریزی برای تجویز سومین دوز تقویت کننده واکسن mRNA کووید-۱۹ هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد دوز سوم واکسن در کاهش پیامد‌های شدید مرتبط با کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که حداقل ۵ ماه پیش دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، موثر است. این اولین باری است که اثربخشی سومین دوز واکسن mRNA کووید-۱۹ - به طور خاص BNT۱۶۲b۲ - را در برابر پیامد‌های شدید با تعدیل عوامل مخدوش کننده مختلف از جمله بیماری‌های همراه و عوامل رفتاری، تخمین می‌زند. اندازه بزرگ این مطالعه همچنین امکان ارزیابی دقیق‌تر اثربخشی واکسن را در دوره‌های زمانی مختلف، زیرجمعیت‌های مختلف "بر اساس جنس، سن و تعداد بیماری‌های همراه" و پیامد‌های شدید متفاوت "که نادرتر هستند و بنابراین به حجم نمونه بیشتری نیاز دارند" می‌دهد. یک کارآزمایی بالینی اخیر که توسط BioNTech انجام شد، شامل حجم نمونه کوچک‌تری بود و اثرات دوز سوم را برای پیامد‌های شدیدتر برآورد نکرد.

این مطالعه از ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱، مصادف با موج چهارم عفونت و بیماری کروناویروس انجام شد.

محققان داده‌های ۷۲۸۳۲۱ فرد ۱۲ ساله یا بالاتر را که سومین دوز واکسن BNT۱۶۲b۲ را دریافت کرده بودند، بررسی کردند. این افراد با دقت ۱:۱ با ۷۲۸۳۲۱ نفر که حداقل پنج ماه قبل فقط دو واکسن از واکسن BNT۱۶۲b۲ دریافت کرده بودند، مطابقت داده شدند. تطابق بر اساس مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌های جمعیت شناختی، جغرافیایی و مرتبط با سلامت مرتبط با خطر عفونت، خطر بیماری شدید، وضعیت سلامت و رفتار جستجوی سلامت است. افراد بر اساس تغییر وضعیت واکسیناسیون به هر گروه به صورت پویا اختصاص داده شدند "۱۹۸۴۷۶ نفر در طول مطالعه از گروه واکسینه نشده به گروه واکسینه شده منتقل شدند". تجزیه و تحلیل‌های متعددی برای اطمینان از اینکه اثربخشی تخمین زده شده واکسن در برابر سوگیری‌های بالقوه قوی است، انجام شد. این مطالعه در مجموع شامل بیش از ۱۲۰۰۰۰۰۰ نفر در روز پیگیری بود.

نتایج نشان می‌دهد در مقایسه با افرادی که فقط دو دوز واکسن را پنج ماه قبل دریافت کرده‌اند، افرادی که سه دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند "۷ روز یا بیشتر پس از نوبت سوم" ۹۳ درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن مرتبط با کووید-۱۹ هستند و ۹۲ درصد خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ کمتر و ۸۱ ٪ خطر کمتر مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را تجربه می‌کنند. اثربخشی واکسن برای جنس‌های مختلف، گروه‌های سنی "سنین ۴۰-۶۹ و ۷۰+" و تعداد بیماری‌های همراه مشابه بود.

این مطالعه همچنین شامل تجزیه و تحلیل در سطح جمعیت بود که نشان داد نرخ عفونت برای هر گروه سنی ۷ تا ۱۰ روز پس از واجد شرایط شدن آن گروه سنی برای دوز سوم شروع به کاهش کرد.

پروفسور ران بالیسر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت این نتایج به طور قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد دوز سوم واکسن در برابر پیامد‌های شدید مرتبط با کووید-۱۹ در گروه‌های سنی و زیرگروه‌های جمعیتی مختلف، یک هفته پس از دریافت دوز سوم بسیار موثر است. این داده‌ها باید تصمیم‌گیری آگاهانه را تسهیل کند.

پروفسور بن ریس، مدیر گروه پزشکی پیش‌بینی‌کننده در برنامه انفورماتیک سلامت محاسباتی بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد گفت تا به امروز، یکی از محرک‌های اصلی تردید واکسن کمبود اطلاعات در مورد اثربخشی واکسن بوده است. این مطالعه اپیدمیولوژیک دقیق اطلاعات قابل اعتمادی را در مورد اثربخشی واکسن دوز سوم ارائه می‌دهد که امیدواریم برای کسانی که هنوز تصمیمی در مورد واکسیناسیون با دوز سوم نداشته‌اند مفید باشد. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.