ابتلای ۵۳۷ میلیون نفر از جمعیت بزرگسال جهان به دیابت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، انجمن دیابت ایران در آستانه روز دیابت اعلام کرد: روز ۲۳ آبان ماه برابر با ۱۴ نوامبر که مصادف با سالروز تولد فردریک بانتینگ کاشف انسولین است، از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان جهانی بهداشت، به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. از حدود ۱۰۰ سال پیش که بانتینگ و بست انسولین را کشف کردند. میلیون‌ها دیابتی از خطر مرگ نجات یافتند.

هدف از برگزاری این روز شناساندن هرچه بیشتر دیابت و زمینه‌های آن به جوامع و سیاستگذاران بهداشتی - درمانی کشورهاست. طی ۳۰ سال اخیر در همه کشورها که امروز بیش از ۲۰۰ کشور جهان را شامل می شود، این روز گرامی داشته می شود. متاسفانه طی دوران دوساله پاندمی کرونا، همایش‌های حضوری برگزار نمی‌شوند. طی دوسال اخیر در سراسر جهان از جمله ایران شاهد برگزاری این گرامیداشت‌ها در قالب وبینار "سمینار مجازی" هستیم. چنانچه انجمن دیابت ایران، روزهای ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه وبیناری برای پزشکان و دیابتی‌های گرامی برگزار کرد. همچنین از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه (هفته جاری) در سراسر کشور هفته ملی دیابت اعلام و مراسم متعددی برگزار می‌شود.

بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده فدراسیون بین المللی دیابت، حدود ۵۳۷ میلیون نفر از جمعیت بزرگسال  جهان مبتلا به دیابت هستند. این رقم حاکی از افزایش ۱۶ درصد "۷۴ میلیون نفر" تعداد مبتلایان نسبت به سال ۲۰۱۹ است. در حال حاضر از هر ۱۰ نفر جمعیت بزرگسال جهان یک نفر به دیابت مبتلاست "۱۰.۵ درصد جمعیت". تا سال ۲۰۳۰ این افزایش با نرخ ۱۱.۳ درصد به رقم ۷۸۳ میلیون نفر "۱۲.۵ درصد" خواهد رسید.

بدون در نظر گرفتن خطرات مرگ و میر مرتبط با کووید -۱۹، برآوردها حاکی است که در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۶.۷ میلیون بزرگسال به دلیل ابتلا به دیابت با عوارض آن جان خود را از دست داده اند. این رقم بیش از یک دهم "۱۲.۲ درصد" مرگ و میر جهانی به هر دلیلی دیگر است.

با توجه به شیوع روزافزون پدیده دیابت از سویی و مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی موجود، ضرورت شناخت بیشتر از دیابت و شیوه های کنترل و مهار آن بیش از پیش مطرح است. شناختی که تنها با آموزش‌های لازم و کافی محقق خواهد شد. پاندمی کرونا به خوبی اصالت شعار همیشگی انجمن دیابت ایران را به اثبات رساند: "آموزش، اساس درمان است".

باید توجه کرد که شعار امسال فدراسیون بین المللی دیابت "دسترسی به مراقبت های دیابت" اعلام شده است. در همین راستا انجمن دیابت ایران و شعب نیز با همکاری مراکز و سازمان های مربوط، کلیه فعالیت های خود را با محوریت این شعار شکل داده است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.