نظارت مجلس بر نحوه اجرای قانون پیشگیری از سرطان‌های شایع زنان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهرا شیخی در توضیح جلسه فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم گفت: در این جلسه نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پژوهشکده سرطان، تامین اجتماعی و بیمه سلامت گزارشی درباره اجرای مصوبه هیات وزیران ارائه کردند که بر اساس آن باید تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی افزود: طبق این مصوبه وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های برنامه و بودجه مکلف شدند به استناد بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع زنان بپردازند، البته این مصوبه دارای شرط و شروط هایی هم هست. رویکرد اساسی ما پیشگیری از بیماری ها است، سرطان بیماری است که وقتی یک مادر به آن مبتلا می‌شود خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد آن هم در شرایط اقتصادی کنونی که فشارها غیرقابل تحمل بوده و  خانواده‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس شورای اسلامی رویکرد این فراکسیون را توجه به اصل پیشگیری بر درمان عنوان و اظهار کرد: ما اجرای این مصوبه دولت برای تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتن تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان را دنبال می کنیم.

به گزارش ایسنا شیخی در پایان با انتقاد از حضور پیدا نکردن معاونان وزرا در این جلسه گفت: این به معنای نبود نگاه عمیقی به اهمیت این موضوع است اما نباید از واقعیت های علمی چشم پوشی کرد. ممکن است بسیاری از آمارهای مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر به ویژه سرطان های شایع باشد از این رو باید دستگاه های مرتبط پاسخگو بوده و کارشان را به صورت جدی دنبال کنند. قطعا ترک فعل دستگاه ها از چشم مجلس مفغول نمی ماند، پس از بحث و گفت و گوهای صورت گرفته مقرر شد با آسیب شناسی، راهکارهای اساسی را برای حل مشکل و عملیاتی و اجرایی شدن دقیق تر بحث غربالگری و پیشگیری از سرطان دنبال کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.