ضرورت تدوین سیاست‌های ارزی کارآمد با رویکرد حمایت از بیماران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جمعی از سندیکاها و انجمن‌های حوزه دارویی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن اعلام حمایت از سازمان غذا و دارو، خواستار آن شدند که هر گونه تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه استراتژیک، با مشورت و دریافت اطلاعات کامل از تمامی تشکل‌های تخصصی حوزه‌ دارو باشد.

در بخشی از متن این نامه با موضوع "ضرورت تدوین سیاست‌های ارزی کارآمد با رویکرد حمایت از بیماران و توسعه صنعت داروسازی کشور" ضمن اشاره به برخی اظهارنظرها درباره وضعیت نرخ ارز و قیمت‌گذاری دارو، خطاب به رییس جمهور آمده است:

همانطور که مستحضر می‌باشید صنعت داروسازی با تامین بیش از ۹۷ درصد بازار دارویی، نقش حمایتی در تامین نیازهای اساسی نظام سلامت و خودکفایی کشور ایفا نموده است. علی‌رغم دستاوردهای غیرقابل انکار، نظام دارویی در چند سال گذشته همواره مورد آماج تحلیل‌ها و گزارش‌های مغرضانه توسط محافل خاصی قرار گرفته که نه تنها دستاوردهای این مجموعه را تحت شعاع قرار داده بلکه با ارائه گزارش‌ها، تحلیل‌ها و اظهار نظرهای افراد و نهادهای غیرمسئول باعث تخریب وجهه داروسازی و داروسازان کشور در محافل عمومی و دولتی شده است.»

این نامه در ادامه، برخی گزارش‌ها از سوی یک شبکه‌ مردم نهاد در زمینه نرخ ارز و قیمت‌های دارو را "جهت‌دار و با اطلاعات ناکافی» خواند که «با واقعیت دارویی کشور در شرایط تحریم و کرونا همخوانی ندارد و بیانگر استراتژی نظام دارویی کشور نیست".

در ادامه این نامه آمده است:

انتظار می‌رود نهادی که خود مدعی شفافیت می‌باشد و مجموعه‌ای که ادعای صاحب‌نظری در حوزه اقتصاد سلامت دارد، وقتی می‌خواهد در حوزه دارو اظهار نظر کارشناسی نمایند و پیشنهاداتی جهت بهبود امور به مسئولین اجرایی کشور ارائه نمایند، نظر همه سندیکاها و انجمن‌های فعال در حوزه دارو را اخذ نموده و جمع بندی نظرات کارشناسی را با لحاظ نمودن جمیع جهات منعکس نمایند. "موضوعی که در سال‌های اخیر به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده است" نه اینکه نظرات و برداشت‌های خود و معدودی افراد وابسته که اطلاع و اشراف چندانی در حوزه دارو نداشته و اغلب نیز هیچ کدام داروساز نبوده و تعصبی به حوزه داروسازی کشور ندارند را به عنوان پیشنهاد ارائه نمایند.

در ادامه این نامه همچنین آمده است:

سندیکاها، ‌ انجمن‌ها و تشکل‌های علمی مرتبط با دارو به طور مرتب نظرات و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب و مشخص به مسئولین ارائه نموده‌اند و به طور مشخص در ابتدای دولت سیزدهم طی نامه شماره ۱۴۰۰/۳۵۱ مورخ ۱۴۰۰/۴/۳۰ پیشنهادات سندیکای صاحبان صنایع داروسازی که با مشورت صاحب‌نظران حوزه داروسازی کشور تدوین گردید به صورت مفصل برای اصلاح نظام دارویی کشور با رویکرد توسعه صنعت داروسازی، حمایت از بیماران، رعایت منافع و مصالح کشور و حذف زمینه‌های رانت و فساد تدوین و اعلام گردید که انتظار می‌رود مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران قرار گیرد.

آزادسازی نرخ ارز بسیاری از داروها به دلیل کاهش سقف ارز ترجیحی مصوب مورد نیاز دارو، بیش از ۹ ماه است که شروع شده و وزارت بهداشت طی ۹ ماه گذشته ارز بسیاری از داروها و مواد اولیه را آزاد نموده است، بدون اینکه بازنگری قیمت آنها در موعد زمانی خود انجام گیرد که این همواره مورد گلایه سندیکا و شرکت‌های تولیدی بوده است.

این نامه در ادامه می‌افزاید:

چگونه است که مدعیان حمایت از حقوق از مردم! در طی ماه‌های گذشته در مقابل تخلفات و سیاست‌های سوال برانگیز و غیرمسئولانه که باعث آسیب به صنعت داروسازی کشور و مردم گردیده، سکوت کردند و امروز که دولت سیزدهم تشکیل شده و هنوز برای هیچ اقدامی فرصت اجرا نداشته به جنجال و حاشیه پرداخته و برای نتیجه تصمیمات مدیریت قبلی، مدیران فعلی را مواخذه می‌نمایند؟ آنچه مبرهن است نیتی است که در پشت چنین مکاتباتی نهفته است که منجر به دلسردی و یاس در مدیران لایق، دلسوز و مسئولیت پذیر کشور می‌شود.

در ادامه این نامه خطاب به رییس جمهور آمده است:

سندیکاهای تولید، توزیع و عرضه دارو در همکاری با صاحب‌نظران و پیشکسوتان حوزه دارو، انجمن داروسازان، تشکل‌های علمی و دانشکده‌های داروسازی خود را مکلف دانسته در تدوین سیاست‌هایی که به مصلحت کشور بوده و منجر به حفظ حقوق عامه مردم و سرمایه‌های ملی شود، مشارکت فعال نمایند و حمایت کامل خود را از سیاست‌های دولت حضرتعالی و مدیران شایسته و توانمند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام نمایند. خواهشمند است دستور فرمایید در سال تولید، ‌ پشتیبانی‌ها و مانع زادیی‌ها هرگونه تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه با مشورت تشکل‌های تخصصی مربوطه به انجام برسد و از توجه به نظرات غیرتخصصی و شبه افکن خودداری شود.

گفتنی است این نامه به امضای رؤسای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، فدراسیون اقتصاد سلامت، انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران، انجمن داروسازان ایران، انجمن تولیدکنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، رسیده است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.