نسخه الکترونیک تخلفات را به میزان زیادی کاهش‌‌ می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در حال حاضر یکی از مشکلات نظام سلامت کشور، فرآیندهای بالای کاغذی حین ارائه خدمت است. نسخه پیچی غیرشفاف و لزوم ارائه فیزیکی دفترچه کاغذی از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و لزوم چاره اندیشی در این زمینه وجود دارد، این مشکلات علاوه بر اینکه سدی در برابر شفافیت در نظام سلامت کشور هستند، موجب تحمیل هزینه‌های زیاد به بیمار و سازمان بیمه کننده‌‌ می‌شوند.

مجلس شورای اسلامی که وظیفه‌‌ تصویب قوانین به منظور حل مشکلات کشور را برعهده دارد، قانون پرونده‌‌ی الکترونیک سلامت را به تصویب رسانده که نسخه‌‌ی الکترونیک جزء مهمی از آن به شمار‌‌ می‌رود. اجرای نسخه نویسی الکترونیک از اول دی ماه در دستور کار قرار گرفته است.

به منظور اطلاع از جوانب این قانون با همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفتگو نشستیم که در ادامه‌‌ می‌خوانید.

وی تصریح کرد: نسخه‌‌ی الکترونیک تفاوتی با نسخه‌‌ی کاغذی ندارد. پزشک به جای اینکه لیست داروهای موردنیاز بیمار را روی کاغذ بنویسد، آن را در فضای مجازی‌‌ می‌نویسد. یکی از مزایای مهم نسخه‌‌ی الکترونیک این است که بیمار‌‌ می‌تواند آن را از چند داروخانه تهیه کند. به این معنا که اگر یک داروخانه چند قلم از داروها را نداشته باشد،‌‌ می‌توان برخی داروها را از آن داروخانه تهیه کرد و برای تهیه‌‌ی مابقی داروها به داروخانه‌‌ی دیگری مراجعه کرد.

سامه یح گفت: مزیت بعدی نسخه‌‌ الکترونیک این است که تخلفات را به میزان زیادی کاهش‌‌ می‌دهد. در نسخه‌‌ی کاغذی امکان سوءاستفاده وجود داشت اما در نسخه‌‌ی آنلاین چنین امکانی وجود ندارد. این روش مزایایی هم برای بیمه گر دارد. به طوری که هزینه‌های مرتبط با صدور دفترچه کاهش‌‌ می‌یابد و میزان کارمندانی که در این ارتباط فعال هستند نیز کم‌‌ می‌شود و‌‌ می‌توان از آنها در جایی دیگر استفاده کرد، نسخه نویسی الکترونیک مراجعات را برای گرفتن دفترچه به مراکز بیمه کم‌‌ می‌کند. دفترچه‌ها به صورت اتوماتیک تمدید‌‌ می‌شود و امکان دریافت خدمات به صورت آنلاین وجود دارد.  تمامی این شرایط به سهولت دسترسی بیماران به خدمات درمانی منجر‌‌ می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با لزوم تطبیق کلیه زنجیره درمان با شیوه جدید نسخه‌نویسی گفت: انسان همواره در برابر تغییرات مقاومت‌‌ می‌کند. زمان لازم است تا پزشکان به کار کردن با سیستم جدید عادت کنند. واقعیت این است که نسخه‌‌ی الکترونیک و کار کردن به صورت آنلاین برای پزشکان کمی وقت گیر است و همین موضوع ایجاد مشکل کرده است. اما نسخه‌‌ی الکترونیک در دنیا عملیاتی شده است و در ایران نیز نهایتاً باید اجرا شود، متاسفانه این طرح دچار مشکلات و نواقصی است که تا حد امکان تلاش شده این اشکالات برطرف شود. مطمئناً در زمان اجرا نیز مشکلات جدیدی بروز خواهد کرد که در طول زمان باید رفع شوند.

وی با اشاره به مشوق‌های درنظر گرفته شده برای نسخه نویسی الترونیک اضافه کرد: هزینه‌های نسخ الکترونیک کمتر از 15 روز توسط سازمان بیمه گر پرداخت‌‌ می‌شوند و این یک مشوق در راستای عملیاتی شدن این روش است. اما نمی توان در حال حاضر برای اجرای این طرح تنبیهی برای کسانیکه همکاری نمی کنند، در نظر گرفت. البته مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. وقتی که کاملاً سازوکارها و زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح مهیا شود،‌‌ می‌توانیم از تنبیه هم استفاده کنیم.

سامه یح گفت: یکی از مشکلات نسخه‌‌ی الکترونیک این است که تعداد زیادی از متخصصان ما طرف قرارداد بیمه نیستند و قبلاً این روال وجود داشت که بیمار به متخصص مراجعه‌‌ می‌کرد و دفترچه اش را ارائه‌‌ می‌داد و نسخه را با بیمه دریافت‌‌ می‌کرد. این پزشکان که خیلی از آنها هم متخصصان حاذقی هستند و بیمار مجبور است به آنها مراجعه کند، اگر همکاری لازم را نداشته باشند، بیمار دچار مشکل‌‌ می‌شود. از طرف دیگر، وقتی بیماران ببینند که تعدادی از متخصصان با بیمه همکاری نمی کنند، بالتبع تمایل آن‌ها برای مراجعه به پزشکی که‌‌ می‌تواند نسخه‌‌ی الکترونیک بنویسد بیشتر‌‌ می‌شود و مراجعه به متخصصانی که نمی توانند نسخه‌‌ی الکترونیک ارائه دهند، کاهش‌‌ می‌یابد. بنابراین، کم کم متخصصان مجبور‌‌ می‌شوند با این روند همکاری لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم مراقبت از زیرساخت‌های نسخه الکترونیک خاطرنشان کرد: امیدواریم وقتی دولت‌‌ می‌خواهد طرحی را انجام دهد، اول زیرساخت‌های آن را فراهم کند. همچنین امیدوار هستیم هر قولی که دولت به مردم‌‌ می‌دهد، یک قول شدنی باشد تا در آینده به مشکل نخوریم. به طور مثال، همین اواخر در سامانه ای که در زمینه‌‌ی تهیه‌‌ی داروهای گران قیمت فعال است، دچار مشکل شدیم که امیدواریم زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن روندهای الکترونیک در نظام سلامت فراهم شود و شاهد بروز این مشکلات نباشیم.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: اگر سامانه‌ها در این زمینه دچار اختلال شوند، سردرگمی بیماران را به دنبال خواهد داشت که مشکلات زیادی به وجود‌‌ می‌آورد. به طور کلی، برای استفاده از بسترهای الکترونیک در نظام سلامت کشور باید تمام جوانب سنجیده شود و مسائلی مانند حملات سایبری به دقت پیش بینی و برای رفع این خطرات چاره اندیشی شود تا مشکلی بروز نکند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.