الکترونیک شدن نسخه‌ها باعث افزایش کارآیی در نظام سلامت شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شیوا قاسمی پور در خصوص عواید حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه تامین اجتماعی گفت: با حذف دفترچه‌های کاغذی، وقت اضافه ای برای تمدید آن صرف نمی شود چون افراد به طور معمول برای تعویض دفترچه در مراکز تامین اجتماعی باید مدتی در صف بایستند.

وی افزود: الکترونیکی شدن دفترچه‌ها می‌تواند در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی کند چون بعضا دفترچه‌ها دارای برگه اضافی هستند اما تاریخ اعتبار آنها تمام شده و باید تعویض شوند. با اجرای این روش مشکل همراه نداشتن دفترچه یا اتمام مهلت دفترچه‌ها نیز رفع می‌شود، نسخه‌های الکترونیکی در شرایط کرونایی از شیوع بیماری برای تمدید و حضور فیزیکی افراد جلوگیری به عمل می‌آورد. چون دفترچه‌های کاغذی بستری برای انتقال آلودگی‌ها و شیوع بیشتر بیماری به خصوص در شرایط فعلی هستند. بنابراین نسخه‌های الکترونیکی می‌توانند کمک زیادی در جلوگیری از انتقال کرونا داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دفترچه‌های الکترونیکی را عاملی در جهت ممانعت از سوء استفاده از دفترچه‌های افراد دانست و ادامه داد: در صورت الکترونیکی شدن دفترچه جلوی سوءاستفاده از دفترچه‌های کاغذی مانند استفاده از دفترچه افراد دیگر نیز گرفته می‌شود. علاوه بر این الکترونیک شدن نسخه‌ها باعث افزایش کارآیی در نظام سلامت شد و از عملکرد یک دارو تا ارتباطات ناسالم بین مراکز درمانی یا نگارش نسخه برای دریافت پول را قابل ردیابی می‌کند. نسخه الکترونیک برای شفافیت هزینه‌کرد در نظام سلامت تاثیرگذار است.

قاسمی پور با اشاره به امکان پیگیری از روند بیماری و درمان بیمار از طریق پرونده الکترونیک گفت: با وجود اشراف به پرونده الکترونیک افراد، سوابق بیماری و نیازهای درمانی بیماران شناسایی می‌شود که این امر کمک به تسریع در روند بیماری می‌کند. همچنین با استفاده از نسخه الکترونیک، امکان پیگیری از وضعیت و روند درمان بیمار و بررسی شرایط او فراهم می‌شود، با الکترونیکی شدن دفترچه ها، تنها از طریق ثبت کدملی نسخه برای داروخانه یا مراکز درمانی نوشته می‌شود. به نظر می‌رسد این روش برای پزشکان نیز با سهولت بیشتری همراه باشد. در سازوکار نسخه الکترونیک، پزشک بدون نیاز به دریافت مدارک فیزیکی و تنها با وارد کردن کد ملی بیمار در سامانه، احراز هویت کرده و نسخه برای بیماران می‌نویسد. بیمار هم با مراجعه به هریک از مراکز درمانی  می‌تواند خدمات لازم را دریافت کند.

وی به عدم فراهم سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای بهتر حذف دفترچه‌های کاغذی اشاره کرد و افزود: عدم اتصال به شبکه اینترنت و زمان بربودن استعلام از بیمه و مشکلات نرم افزاری یکی از مشکلات زیرساختی در اجرای نسخه الکترونیک مطرح است که باید به سرعت مرتفع گردد، ایجاد دولت الکترونیک از قبل در دستور کار قرار گرفته بود و اگر این روند ادامه پیدا کند می‌توان امیدوار به الکترونیکی شدن بسیاری از اقدامات دولتی بود. در واقع کرونا به ما کمک کرد تا الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه سرعت بیشتری بگیرد درحالیکه باید این اقدامات قبل از شیوع کرونا انجام می‌گرفت.

به گزارش فارس عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عدم همراهی بعضی از پزشکان و مراکز درمانی با نسخه الکترونیک گفت: پزشکان و مراکز درمانی در صورتی که استفاده از نسخه الکترونیک به قانون تبدیل شود، نمی توانند از اجرای آن سرباز بزنند چون عدم اجرای آن تخلف محسوب می‌شود، الکترونیکی شدن دفترچه بیمه در نظام سلامت شفافیت ایجاد می‌کند، یکی از ارکان شفاف سازی در نظام سلامت، الکترونیکی شدن نسخه هاست. برای ایجاد شفافیت در این نظام باید اقدامات دیگری هم انجام گیرد به عنوان نمونه در بعضی از مطب پزشکان کارتخوان وجود ندارد و یا کارتخوانی هم اگر وجود دارد به نام مطب پزشک نیست بلکه عناوین دیگری دارد که این موارد به عدم شفاف سازی در این نظام منجر می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.