سالمندی زمینه را برای تشدید بیماری‌های غیرواگیر آماده می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی گفت: منشاء این مشکلات باید شناسایی و از طریق رویکرد میان رشته ای مدیریت شود، برای حل مشکلات نظام سلامت و تدوین مدل های پاسخگویی به نیازهای جامعه شاخص هایی لازم داریم که جز با بهره گیری از یک رویکرد چند تخصصی حاصل نخواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: با بهره گیری از رویکرد میان رشته ای در مقابل انجام پژوهش تنها در یک رشته یا حوزه، امکان حل مشکلات واقعی سلامت فراهم است و در این راستا هنگامی که تیم های مختلف میان رشته ای به صورت تعاملی با هم همکاری می کنند، درصد موفقیت افزایش می یابد، حوزه غدد درون ریز با مشخصه هایی همچون ارتباطات بیولوژیکی از طریق هورمون ها، واسطه ها و گیرنده های مختلف، مسیرهای سیگنالینگ داخل سلولی و غیره پتانسیل میان رشته ای زیادی دارد.

وی با ذکر مثالی از دیابت افزود: توسعه گزینه های درمانی برای بسیاری از بیماری های غدد درون ریز هنوز محقق نشده است؛ به عنوان مثال، از زمان کشف انسولین در سال ۱۹۲۳، پیشرفت قابل توجه دیگری در مراقبت از دیابت حاصل نشده و در همین رابطه آینده غدد درون ریز به تحقیقات میان رشته ای متکی است. سیاستگذاری ها در این زمینه باید به صورت میان رشته ای، ملی و جهانی برای کاهش شیوع چاقی، دیابت و بسیاری موارد دیگر باشد.

لاریجانی در پایان گفت: برای کنترل دیابت، چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر نیاز به جمع آوری داده های سلامت است که این نمونه ای از نیاز به رویکرد میان رشته ای در علم غدد درون ریز است، در بحث مراقبت از بیماری های غدد درون ریز رویکردهای میان رشته ای با بهره گیری از علومی همچون اپیدمیولوژی، شیمی تجزیه، بیوسنسورها، ژنتیک، امیکس، ژنومیکس، متابولومیکس، سلول درمانی، مدل سازی ملکولی، طب تکمیلی و ... موثرند، امیدواریم تحقیقات در این زمینه و سیاست گذاری سلامت با بهره گیری از چنین رویکردی بتواند مدیریت بسیاری از بیماری های غدد درون ریز را محقق سازد.

به گزارش ایرنا دومین کنگره همگرایی در علوم غدد و متابولیسم از ۲۸ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود، نگاه همگرایانه به دانش سلامت و گردآوری صاحبنظران حوزه های میان رشته ای در کنار یکدیگر و با هدف حل مسائل واقعی نظام سلامت از مولکول تا جامعه را یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره خواند.

در این کنگره که به صورت مجازی روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه  برگزار می شود،‌ سخنرانی های کلیدی توسط سخنرانان مدعو از  کشور های آمریکا، انگلیس، کانادا، اتریش  و ایران ارائه خواهد شد.

همچنین از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره همگرایی در علوم غدد بیش از ۴۰  مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

علاقمندان به ثبت نام برای شرکت درکنگره می توانند به سایت کنگره به آدرس https://emri.tums.ac.ir/ces۲۰۲۲ مراجعه کنند. همچنین امکان ثبت نام در سایت اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشــور برای دریافت امتیاز آموزش مداوم قبل از شروع کنگره فراهم است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.