فرصت طلایی تکمیل واکسیناسیون در سیر نزولی پیک های بیماری است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمیدرضا جماعتی در حاشیه شصت و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد گفت: در این جلسه در خصوص مدیریت درمان اطفال و کودکان مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه و عوارض کرونا در کودکان نسبت به بالغین، بحث هایی انجام شد.

وی افزود: عوارض کرونا در کودکان بیشتر به صورت سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن از جمله سیستم قلبی عروقی، گوارشی، ریوی و عصبی همراه است البته این عوارض در بالغین هم دیده شده اما نادر بوده است. این عوارض با آزادشدن سایتوکاین ها می تواند گرفتاری فرد با کووید۱۹ را تا چند هفته به همراه داشته باشد که پزشکان باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند البته این عوارض نادر اما مهم است چراکه اگر تشخیص داده نشود، باعث ایجاد عوارض جدی در کودکان می شود بنابراین برخی افراد مبتلا به کرونا ممکن است دو تا چند هفته پس از ابتلا به بیماری و بهبودی، دچار این سندروم شوند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: در جلسه امروز آخرین وضعیت کرونا در دنیا و ایران مورد بحث قرار گرفت. در اکثر کشورهای دنیا، اُمیکرون تبدیل به سویه غالب شده و دلتا خیلی کمتر مشاهده شده است. در اکثر کشورها سیر بستری و مرگ و میر، کاهشی است و در کشور ما نیز میزان مرگ و میر روزانه بیماران کرونا در روند ثابت است و انتظار می رود که تا یکی دو هفته آینده به سمت نزول میزان بستری و مرگ و میر بر اثر سویه اُمیکرون حرکت کنیم.

جماعتی گفت: توصیه ما به مردم این است که با توجه به در پیش بودن ایام نوروز، تمامی پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تهویه مناسب هوا رعایت شده و از مسافرت های غیرضروری، پرهیز شود. افرادی که در تعطیلات نوروزی قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند توجه داشته باشند که با توجه به وضعیت بیماری در آن کشورها و تجمع بالای افراد در برخی مکان های خاص، می توانند در معرض خطر باشند البته رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه در کودکان، ضروری است. خوشبختانه گرفتاری کودکان با اُمیکرون، بستری در بیمارستانها و بخش های مراقبت های ویژه رو به کاهش است و امیدواریم این سیر نزولی ادامه دار باشد.

به گزارش وبدا وی در پایان اضافه کرد: در کشورهای دیگر موج جدید بیماری کرونا شکل نگرفته و در اکثر کشورها سویه غالب، اُمیکرون است و از نظر تعداد مبتلایان، بستری ها و موارد مرگ و میر، سیر کاهشی را دارد و شاید در آینده به شرایط نسبتا خوبی برسیم اما حتما باید پروتکل های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه همچنان مورد توجه باشد چراکه در غیر این صورت شاهد سویه های جدید کرونا خواهیم بود اگرچه اکثر متخصصان آمار و اپیدمیولوژی باتوجه به سیر بیماری در کشورهای مختلف، پیش بینی می کنند که شاید در آینده شاهد پاندمی کرونا نباشیم و ویروس کرونا به شکل اندمیک و به شکل ویروس آنفلوآنزا باشد که نیاز به تزریق سالانه واکسن وجود داشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.