بیانیه مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی درباره جمعیت و فرزندآوری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در متن این بیانیه آمده است:

رشد و تعالی جمعیت و توصیه به سنت حسنه ازدواج و فرزندآوری در معارف اسلامی جایگاهی وثیق داشته و در قرآن مجید،  کلام نبی مکرم اسلام"ص" و ائمه اطهار"ع" تشریع شده است.  ابعاد مختلف این موضوع مهم در بیانات مقام معظم رهبری "مدظله العالی" مطرح و در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده است. تغییرات در هرم سنی جمعیت و پدیده سالمندی جمعیت، از تهدیدات مهم آینده است که مدیریت آن با تدابیر قاطع علمی، فرهنگی و قانونی، بسیار ضروری است. 

تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی نقطه عطف اجرائی برای تحقق راهبردهای قانونی در زمینه جمعیت و فرزندآوری است.  مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در راستای اجرای هر چه سریع تر و کامل تر این قانون بر موارد زیر تأکید دارد:

1_ عزم راسخ وتعهد دولت محترم، در عملیاتی نمودن هر چه کامل‌تر وسریع‌تر قانون، به صورتی که با استفاده از شاخص‌ها، ارزیابی و پایش شده، برای مردم عیان و مشهود شود.

2_ اهتمام ویژه به جنبه‌های فرهنگی، مذهبی و فرهنگ سازی افزایش جمعیت  و پرورش فرزندان، بویژه تبیین نخبگان، استفاده وسیع از ظرفیت‌های هنر و رسانه، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی.

3_ اتخاذ تدابیر اساسی اقتصادی و معیشتی در جهت حمایت اصولی از ازدواج جوانان و فرزندآوری "اشتغال، مسکن، درآمد، برخورداری از تسهیلات حمایتی تشویق کننده و ارتقاء دهنده درآمد خانوار، حذف تشریفات و تجمل گرایی به طور اعم و در مورد مراسم ازدواج به طور اخص…"

4_ تهیه و تصویب پیوست اقتصادی برای اجرایی شدن قانون، تأمین منابع و اعتبارات لازم، ایجاد ردیف مستقل و غیرقابل انتقال به سایر ردیف‌ها و اقدامات مدیریتی، برای اجرای همه جانبه قانون دارای اهمیت و اولویت است.

5_ ستاد ملی جمعیت با مسئولیت بالاترین مقام اجرایی کشور، مشارکت فعال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مشارکت اجرائی سایر نهادها و وزارتخانه‌هائی که در اجرای قانون،  وظیفه و مسؤلیت دارند، سریعا تشکیل و با تعیین اولویت‌ها،  تقسیم کار ملی و تشکیل جلسات منظم، موجبات اجرای قانون را فراهم و مسائل جمعیتی کشور را رصد نماید.

6_ اصل مهم مشارکت مردم واستفاده از ظرفیت سمن‌های ملی و محلی، مراعات و تحقق پذیرد.

7_ تعمیم اجرای قانون به بخش‌های غیردولتی و اطمینان از اجرائی شدن فراگیر و همه جانبه آن.

8_ استفاده از ظرفیت شورایعالی سلامت و امنیت غذائی بصورت هماهنگ و هم افزا.

9_ آموزش و توانمند سازی مجموعه نیروی انسانی سلامت در شبکه بهداشتی  درمانی کشور به منظور تشویق خانواده‌ها به ازدواج به موقع جوانان و فرزند آوری آنان و تشویق کارکنانی که در این راستا فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

10_ تهیه بسته‌های آموزشی قبل از ازدواج و بسته‌های مشاوره‌ای ازدواج و تحکیم خانواده و ارائه خدمات مربوطه در شبکه بهداشتی درمانی و با همکاری نهادهای دینی، فرهنگی و تخصصی.

11_ ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین، به شیوه‌های مناسب.

12_ مدیریت صحیح موضوع سقط قانونی و پیشگیری از سقط‌های غیرقانونی به شیوه‌های مناسب.

13_ تشویق و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با افزایش جمعیت و فرزندآوری.

14_ پیشگیری از ناباروری "با تأکید بر ازدواج بهنگام، فرزندآوری بهنگام، پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و سایر بیماری‌های تأثیر گذار بر باروری، چاقی یا لاغری مفرط، انواع استرس‌ها…" و حمایت از درمان‌های ناباروری.

15_ استفاده از ظرفیت فرهنگستان علوم پزشکی برای امور فرهنگ سازی، مشاوره و رصد کلان مسائل مرتبط با جمعیت و فرزند آوری. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.