تا دو سال خطر بازگشت شدید کرونا وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، داوود یادگاری نیا گفت: با تشکیل اتاق فکر در نظام پزشکی تهران بزرگ دستاوردهای خوبی شکل گرفت. اگر به عقب بازگردیم می‌بینیم که بشر همواره درگیر بیماری عفونی بوده است یعنی بشر دائما در معرض خطر است. زمانی تصور می‌شد بیماری‌های عفونی در حال از بین رفتن است که این تصور غلطی بود.

دبیر علمی اولین همایش جامع کووید۱۹ ادامه داد: تجربه کرونا نشان داد که کشورهایی که تجربه پاندمی‌هایی را داشتند، آمادگی نسبی مقابله داشتند و برخی کشورهای مترقی هم غافلگیر شدند. نیاز است در نظام سلامت کشور برنامه ریزی شود که همیشه برای پاندمی‌ها آماده باشیم و دچار کمبودهایی نظیر کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و... نشویم.

وی افزود: با روندی که اتفاق افتاد یعنی واکسیناسیون و موج امیکرون، ایمنی نسبی جمعی ایجاد شد. خیلی از افراد در سطح دنیا پیش‌بینی می‌کنند که روند پاندمی می‌تواند رو به اتمام باشد اما بیماری به صورت اندمیک در می‌آید و اینکه تصور کنیم کووید۱۹ در نقطه‌ای کاملا از بین برود غلط است، در این راستا برنامه بازآموزی را درنظر گرفتیم تا از تجربیات این مدت استفاده کنیم و با کاهش بار بیماری، این کنفرانس حضوری برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکار علمی این همایش گفت: بحران کرونا بحرانی بود که نشان داد اگر بشر از اصول عالی مدیریت که در راس آن عدالت است، خارج شود، ممکن است چه ضربه‌هایی بخورد. آمریکا در این بحران آسیب‌ زیادی دید زیرا نگاه کلان به حوزه سلامت نداشتند. در کشور ما هم اگر توفیقی بوده است بر اساس برنامه ریزی‌های صحیح قبلی مانند خانه‌های بهداشت بوده است. اگر ضربه‌ای هم خوردیم به این علت بوده است که نگاه درمان محور داشتیم.

وی افزود: بحران غیرقابل پیش‌بینی است. آقای تدروس در سه ماه اول کرونا گفتند که فقط سطوح را تمیز کنید درحالی که بعدا مشخص شد سطوح کمترین عامل انتقال ویروس بوده و شدت آلودگی از طریق تنفس بوده است و این عجیب نیست. دو نفر از مسئولین ارشد کنترل کرونا در کشور گفتند که قرنطینه مربوط به قرون وسطی است و آنها هم نیتی نداشتند و آن زمان فکر می‌کردند درست می‌گویند، در مواجهه با بحران‌ها پایه علمی قوی نداریم،‌ ما بر اساس تجربه صرف کار می‌کنیم و بعدتر اتاق‌های فکر شکل گرفت تا میزان خطای تصمیم‌گیری مسئولین کاهش یابد. البته این گونه خطاها در همه کشورهای دنیا رخ داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در بولتنی که مرکز تحقیقات وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ ارائه داده است گفته شده است که رمدسیویر،‌ فاویپیراویر و کلروکین در بحران و تغییر مشی بحران اثر جدی ندارند. این داروها بیمارستانی هستند و فقط در بیماران خاصی استفاده می‌شوند و احتیاجی به استفاده فراگیر نیست. مسئولین اما به این گزارش توجه نکردند و ۷۰۰ میلیون دلار پول کشور صرف این داروها شد، درحالی که می‌شد هزینه واکسن شود تا زودتر در دسترس مردم باشد.

قناعتی با اشاره به اینکه ۵ درصد مقالات کووید۱۹ مربوط به ایران است گفت: این نشان دهنده فعالیت ما است ما از نظر کیفی عمده این مقالات حول درمان و دارو بوده است که نشان می‌دهد نگاه استراتژیک ما در تحقیق، درمان محور است، اکنون ثابت شده است که هرگونه واکسنی که استفاده می‌شده اثرات نهایی خیلی متفاوتی نداشته است بلکه مهم استفاده از واکسن بوده است، ما آمادگی خود را از دست نخواهیم داد و این تلقی که کرونا تمام شده باشد غلط است، بلکه پاندمی در حال تبدیل شدن به اپیدمی، اندمیک و... است. ما الان ظرفیت داریم به اندازه پیک پنجم بیمارستان ها را ساماندهی کنیم و باید از تجربیات پیشین استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان اظهار کرد: در زمینه واکسیناسیون کار بزرگی انجام شد و در دانشگاه تهران ۱۱۷ درصد از جمعیت تحت پوشش، واکسیناسیون شدند و از توان خود برای پوشش سایر مناطق هم استفاده کردیم. متاسفانه از دز سوم چندان استقبال نشد که لازم است تشویق کافی مردم صورت گیرد تا نگاه آینده‌نگر داشته باشند. تا دو سال خطر بازگشت شدید کرونا وجود دارد پس لازم است که دستاوردهای خود را حفظ کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.