سهم بیماران در پرداخت هزینه‌های پزشکیِ ۱۴۰۱
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سهم مردم در تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ و وضعیت پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت، گفت: تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۱ ابلاغ شد و بر اساس قانونی کلی که همیشه در زمینه پرداخت از جیب مردم در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی وجود داشته، امسال هم به همان شکل اقدام می‌کنیم به طوری که در بخش بستری مردم حداکثر ۱۰ درصد هزینه‌ها را می‌پردازند و در بخش سرپایی هم حداکثر ۳۰ درصد هزینه را مردم پرداخت می‌کنند و مابقی هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه‌گر خواهند پرداخت.

وی افزود: در عین حال در برخی بیماری‌ها مانند بیماران خاص هم عمده خدمات‌شان تحت پوشش بیمه‌ای ۱۰۰ درصدی است و بیمار بابت این خدمات پولی پرداخت نمی‌کندف در چیدن جداول مربوط به تعرفه‌ها هم سعی شده که تا حد امکان افزایشی در پرداخت از جیب مردم نداشته باشیم، البته زمانیکه تعرفه‌ها افزایش می‌یابد، ۱۰ درصد سهم مردم در خدمات بستری و ۳۰ درصد سهم مردم در خدمات سرپایی هم به میزانی افزایش می‌یابد، اما تلاش شده که اجحافی انجام نشود. در زمینه تعرفه‌ها، سروصداهایی که شنیده می‌شد و اعداد و ارقام عجیب و غریبی را برای تعرفه‌ها مطرح می‌کردند، اما اکنون که تعرفه‌ها ابلاغ شده، شاهدیم که توجه شده تا هیچ‌ اجحافی در حق مردم نشود.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال بیمه‌ها باید بیش از این همراهی کنند. البته از سازمان‌های بیمه‌گر تشکر می‌کنیم که امسال هم همراهی کردند، اما برای سال آینده باید حمایت‌شان را بیشتر کنند تا تعرفه‌ها واقعی‌تر شده و بر اساس هزینه تمام شده محاسبه شود، اما این هزینه را مردم پرداخت نکنند، بلکه بیمه باید حمایت کند تا در این صورت هم‌ کیفیت خدمات ارتقاء یابد و هم مردم دچار مشکل نشوند.

کریمی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای دهک‌های درآمدی پایین گفت: اخیرا بالای ۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه بدون مراجعه و بدون پرداخت یک ریال پول تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این افراد در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد  حمایت می‌شوند. اقدام خوبی بود که امسال انجام شد. در عین حال اعلام شده که افراد فاقد بیمه به صورت خوداظهاری اعلام کنند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در خصوص بیمه اتباع خارجی مجاز نیز افزود: اتباع خارجی قانونی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اما اتباع غیرقانونی قابل شناسایی نیستند چراکه غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. البته اگر اتباع غیرقانونی بیمار شده و به مراکز درمانی مراجعه کنند، ما طبق اصول انسانی به آنها ارائه خدمت می‌کنیم، اما از جهت پرداختی دچار مشکلاتی می‌شویم. زیرا عمدتا این افراد مشکلات مالی دارند و نمی‌توانند هزینه بیمارستان را پرداخت کنند و هزینه به بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود. با این‌حال ما طبق اصول انسانی درمان این افراد را انجام می‌دهیم، اما باید این موضوع هم تعیین تکلیف شود.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص وضعیت تامین دارو در بیمارستان‌ها به ایسنا گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. در عین حال بیش از اینکه کمبود دارویی در بیمارستان‌ها مشکل باشد، عمدتا مشکل ما این است که نقدینگی بیمارستان‌ها برای خرید دارو کافی نیست. باتوجه به تاخیرهای که در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها وجود داشته و بدهی ۸۰۰۰ میلیاردی تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، بیمارستان‌ها برای خرید دارو نقدینگی نداشته و دچار مشکل شدند. البته تا امروز هر طور بوده تامین کرده‌اند، اما خواهش داریم که حمایت شود تا نقدینگی بیمارستان‌ها ترمیم شود و مشکلی برای ارائه خدمات نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا کریمی در پایان در خصص برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه بیماران خاص، گفت: برای بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج برنامه‌هایی داریم تا بتوانیم بر اساس منابعی که داریم، یکسری پوشش‌های حداکثری برای این بیماران ایجاد کنیم تا مشکلات این بیماران کمتر شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.