اصلاح آیین‌نامه شورای صنفی یا استحاله آن؟
آیین‌نامه جدید استحاله است نه اصلاح

دکتر جودکی که مسئول کارگروه نگارش آیین‌نامه جدید است، در گفت‌وگو با «پزشکان و قانون» می‌گوید: «آیین‌نامه پیشنهادی فعلی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت اصلاح آیین‌نامه نیست، بلکه تغییر آن است. آن هم تغییری که به سمت استحاله این شورا پیش می‌رود. این شورا نتیجه تلاش بسیاری از دانشجویان از سال ۹۳ تا امروز است، اما متاسفانه از سمت معاونت فرهنگی مباحثی مطرح شده که در راستای استحاله آن است.»

وی می‌افزاید: «آیین‌نامه شورای صنفی از سال ۹۳ که شروع به کار کرد، به مرور با توجه به نیازهای روز و این اصل که مطالبات بچه‌ها را پیگیری می‌کرد، چندین بار دچار تغییراتی شد که این تغییرات همواره در جهت مثبت بود. درواقع اوایل کار ساختار آیین‌نامه تقریبا رفاهی بود و به مرور مسائل آموزشی به آن اضافه و درنهایت ساختار آن قوی‌تر شد. اما در آیین‌نامه جدید پیشنهادی، موارد بسیار زیادی دچار تغییر شده که از نظر بنده بعضی از موارد آن بسیار حساس و تعیین کننده است.»

دکتر جودکی یکی از مسائل حساس و تعیین‌کننده را بحث آموزش برشمرد و تصریح کرد: «درحال حاضر مسائل آموزشی دغدغه بسیاری از دانشجویان است. کمااینکه در طول سالیان اخیر به علت پاندمی کرونا و همچنین افزایش بی‌رویه ظرفیت بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم، باعث افت شدید کیفیت آموزش شد و امکانات آموزشی جوابگوی رشته‌های مختلف نیست. در حال حاضر دانشجویان پزشکی گاهی با تخت‌های خالی از بیمار مواجه می‌شوند و نمی‌توانند آموزش اصولی ببینند. با این حال افزایش ظرفیت پزشکی داشتیم که این خود یکی از عوامل کاهش کیفیت پزشکی است که مسائل مختلفی در کنار آن پیش می‌آید.»

می‌خواهند شورای صنفی را از کارکرد اصلی خود دور کنند

وی خاطرنشان کرد: «شورای صنفی در کل پیگیر حل مسائل آموزشی چه در سطح بیمارستان‌ها، چه دانشکده‌ها و چه جاهای مختلف بود که در سطوح پایین محدود نشد و تا وزارتخانه هم پیش رفت. تا جایی که در طول سالیان اخیر با معاونت آموزشی وزیر، مسئولین مختلف و دبیرخانه‌های گوناگون به صورت مداوم جلسه داشت و شاید استارت طرح‌های زیادی از همین شورای صنفی خورده بود. مثلا در مورد اضافه شدن آزمون‌های جامع میان دوره، شورا نقشی موثر داشت اما متاسفانه قصد دارند که این وجه آموزشی را حذف و شورای صنفی را کارکرد اصلی خود دور نمایند. با این فرایند، روند پیشرفت بحث آموزش که دغدغه مهم دانشجویان، اساتید، مسئولین و مقام معظم رهبری است، کند شده و حتی دچار پسرفت هم خواهد شد. چون دانشجویان خط آخر گیرنده خدمات آموزشی هستند و وقتی نماینده آنها که مشکلات آنها را مطرح می‌کرد، حذف شود، دیگر نمی‌شود از نظرات او استفاده کرد.»

دکتر جودکی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه شورای صنفی دستیاری از سال ۹۷ در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های مختلف تشکیل شد و موفقیت‌های خیلی خوبی به دست آورد، گفت: «رزومه این شورا در افزایش سطح آموزشی و پیگیری مسائل رفاهی‌ موجود است. کمااینکه آنها هم جلسات مختلفی با معاونت‌های گوناگون وزیر داشتند. متاسفانه در حالی که در سالیان اخیر شاهد مرگ بسیاری از دستیاران در دانشگاه‌های مختلف کشور و به دلایل گوناگون بودیم، اما دوباره دیدیم که معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت به جای اینکه به دنبال شنیده شدن بیشتر این مشکل باشد و علت آن را پیگیری کند، مجرای پیگیری مسائل را حذف می‌کند که این نوید خوبی برای آینده نیست و به منزله یک قدم بزرگ رو به عقب برای بهبود شرایط دستیاری است.»

وی اظهار کرد: «دانشجویان PhD دانشجویان نخبه کشور هستند و مسائل خود را از یک مجرای قانونی پیگیری می‌کردند که اینها کلیت آن را حذف کردند. در حالی که هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هیچ جا ذکر نشده که شورا نباید فعالیت کند و این برخوردها کاملا سلیقه‌ای است.»

ورود دانشجویان سلیقه‌ای شده است

دکتر جودکی در ادامه به حذف فعالیت‌های رسانه‌ای، شورای کشوری و جایگاه دبیرکل اشاره و تصریح کرد: «آیین‌نامه جدید شرایط عضویت در شورا را نیز شدیدا محدود کرده و قوانینی گذاشته که عملا ورود دانشجویان به‌منظور عضویت در شورا را دچار بی‌قانونی کرده است. در حالی که آیین‌نامه شورا مشخص و امضای وزیر پای آن است. هم دارای شرط آموزشی برای ورود و هم شروط انضباطی بوده است. یعنی با اینکه یک مقوله کاملا قانونمند بوده اما در حال حاضر به حدی آن را سخت‌گیرانه کردند که برخی بندها ازجمله حسن شهرت به آن اضافه شده و ورود دانشجویان را سلیقه‌ای می‌کند. درواقع شرایطی را آوردند که می‌تواند باعث رد صلاحیت سلیقگی بسیاری از دانشجویانی شود که می‌خواهند در شورا فعالیت کنند.»

معاونت فرهنگی دانشجویی دید درستی نسبت به شورا ندارد

وی ضمن انتقاد از اینکه در حال حاضر معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت دید درستی نسبت به شورا ندارد، خاطرنشان کرد: «این معاونت نمی‌داند که اگر مسائل دانشجویان به مرور زمان حل نشود، چه تبعاتی را برای جامعه دانشجویی و دانشگاه در کوتاه‌مدت و برای کشور در بلند مدت به دنبال خواهد داشت. اگر به نیازهای اولیه دانشجویان توجه مناسب نشود، حتما کیفیت آموزش به خاطر افت مسائل آموزشی یا رفاهی پایین می‌آید. بعدا هم که دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، به خاطر سختی‌هایی که کشیدند و صدایی که نداشتند تا مشکلات خود را بیان کنند، خود به خود از تعهد آنها کاسته می‌شود. دانشجویی که ببیند در دانشگاه به او رسیدگی نشده، قطعا در آینده در نوع رفتارش با مردم و پیگیری امور خیلی ضعیف‌تر خواهد بود.»

آیین‌نامه تعارضی با اسناد بالادستی ندارد

دکتر جودکی ضمن اظهار امیدواری از اینکه معاونت فرهنگی دانشجویی از موضع غلط خود کوتاه بیاید، افزود: «نقدی که آنها وارد کردند و ادعایی که دارند این است که آیین‌نامه با اسناد بالادستی در تعارض است. در پاسخ باید گفت که اولا آن اسناد بالادستی که به آن اشاره می‌کنند، مربوط به سال ۸۷ است. یعنی به روز شده نیست و کاملا نیاز دارد که به روز شود. اگر معاونت فرهنگی دانشجویی همتی در بهبود برخی شرایط و قانونمند کردن آن دارد، بهتر است که آیین‌نامه را درست کند. یعنی درخواست دهد که با توجه به تغییرات گسترده در در سطح نیازهای جامعه و دانشگاهی، این بندها تغییر کند. در صورتی که اولا تعریف مسائل صنفی مشخص است و صرفا مسائل رفاهی نیست. یعنی شامل هر مساله‌ای است که به صنف دانشجو مرتبط است و نیاز به تفسیر ندارد. دوما برخی مسائل مثل شورای دستیاری، جایگاه دبیر کل و جایگاه شورای مرکزی کشوری هیچ‌گونه تعارضی با اسناد بالادستی ندارند و نباید حذف می‌شدند. درنهایت مجموع این عوامل و اتفاقات انسان را به این نتیجه می‌رساند که معاونت فرهنگی آموزشی این آیین‌نامه را بهانه کرده و قصد دارد که با تفسیر به رای خود این شورا را کاملا محدود کند.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.