کوواکس منابع مالی و واکسن به ایران نداد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی روز سه‌شنبه در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و یادمان شهید مدافع سلامت، استاد دکتر محمد زارع جوشقانی در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وضعیت دشواری که بیماری کرونا در کشورها ایجاد کرد، برخی کشورها از نظر منابع و امکانات وضعیت بهتری نسبت به ایران داشتند اما جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا از موفق ترین کشورهای دنیا بود که این موضوع به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است مولفه اصلی موفقیت ما، مشارکت و همراهی مردم بود.

وی افزود: مردم در دوران کرونا در طرح مواسات و کمک به هموطنان خود، فرآیند واکسیناسیون و کمک به مدافعان سلامت، نقش بزرگی ایفا کردند در حالیکه خیلی از کشورها از چنین همراهی مردمی، محروم هستند، برای مقابله با کرونا مردم وارد صحنه شدند و سرعت و حجم بالای واکسیناسیون، در کنترل بیماری کرونا کمک زیادی کرد، در شرایط همه گیری و تهاجم کرونا همه روزه تعداد زیادی از بیماران جان خود را از دست می دادند، ظرفیت بیمارستانها تکمیل بود اما ما تحت تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بودیم و در تاریخ نوشته خواهد شد که نظام استکبار در قبال مردم ایران نامردی و ناجوانمردی کرد.

وزیر بهداشت در ادامه از استاد، به عنوان بزرگترین مولفه در حوزه آموزش یاد کرد و اضافه کرد: اساتید، مهمترین عامل رشد دانشگاه ها، هستند. در انعکاس نقاط قوت مان همانند وجود اساتید بزرگ و برجسته علوم پزشکی، چندان موفق نبوده ایم در حالیکه دشمنان، نقاط ضعف را بزرگنمایی می کنند. برخی اساتید تا آخرین لحظات عمر خود را وقف آموزش می کنند. ما به چنین اساتیدی نیاز داریم، مهمترین وظیفه استاد، دانشجو پروری است، برخی اساتید، جایگاه مقاله و پژوهش را بالا می دانند در حالیکه اولین وظیفه استاد و دانشگاه، دانشجو پروری است. نیاز امروز ما، اساتید معتقد به نظام اسلامی است و باید اساتید قبل از تدریس آموزش های لازم را فرا گیرند. 

عین اللهی با اشاره به ارائه آموزش های غیرحضوری در دوران همه گیری کرونا گفت: آموزش های غیرحضوری، مشکلاتی را به همراه داشت. روش آموزش مجازی، کمکی و مکمل آموزش حضوری است اما روش اصلی آموزش، چهره به چهره است، ارائه آموزش های غیرحضوری و مجازی شدن همایش ها، مشمول امتیاز نمی شود، باید با استفاده از فناوری های روز و شیوه های جدید فرآیند آموزش تسهیل شود، دانشگاه ها باید برای معرفی توانمندی های حوزه سلامت به سایر کشورها، برنامه ریزی کنند، در اوایل انقلاب، تعدادی از نخبگان ایرانی با ورود به کشور در علوم پزشکی تحول ایجاد کردند، حضور دانشمندان ایرانی در مجامع بین المللی و اساتید خارجی در کشور و همچنین استفاده از نخبگان ایرانی خارج از کشور در این حوزه به ما کمک می کند. 

وی با اشاره به برگزاری مجمع جهانی بهداشت در سوییس در هفته گذشته خاطرنشان کرد: در دیدارهایی که با مقامات سازمان جهانی بهداشت و وزرای بهداشت کشورهای مختلف داشتیم، همه آنها به عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران اذعان می کردند، اساتید دانشگاه ها باید به نظام جمهوری اسلامی و هویت ملی باور داشته باشند و هویت این ملت را بشناسند که نمونه های آن در تاریخ بزرگانی همچون ابن سینا و دکتر قریب است. 

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت در پایان عدم استقلال و وابستگی را از آفت های بزرگ دانست و اضافه کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، کاملا وابسته بودیم و برخی پزشکان خارجی، خدمات بهداشتی و درمانی را در کشور ارائه می کردند اما امروز ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۰ هزار عضو هیات علمی و حدود ۲۷۰ دانشجو در دانشگاه ها داریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.