ترس از کرونا موجب فراموشی اهدای خون نشود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خردادماه هرسال روز جهانی اهدای خون است در این روز در سراسر جهان از همت والا و فعالیت انسان‌دوستانه تمام تلاشگران اهدا و انتقال خون، قدردانی می‌شود. ۱۴ ژوئن روز تولد «کارل لندشتاینر» زیست‌شناس اتریشی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ به‌خاطر کشف گروه‌های خونی است و این روز را به پاسداشت این مرد علم و زندگی، روز جهانی اهدای خون نام‌گذاری کرده‌اند.

جان و کیفیت زندگی برخی از افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های آن به این اکسیر حیات وابسته است و اهدای یک واحد از آن جان سه نفر را نجات می‌دهد، انسان‌های نوعدوست زیادی هستند که با اهدای قطرات خون خود دوباره زندگی را جاری می‌کنند و به تداوم تپش قلب‌ها و رویش شکوفه‌های امید کمک می‌کنند.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون" اهدای خون نشانه‌ای از همبستگی، برای نجات جان بیماران به ما بپیوندید" است و این شعار بر نقش کلیدی اهداکنندگان در ارتقا سلامت جهان و نجات جان انسان‌ها تاکید دارد و از همه مردم در هر نقطه از این جهان درخواست می‌کند که به طور مستمر خون اهدا کنند و تمرکز کمپین امسال بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است.

سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ باهدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به‌ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی "سرطان خون" تأسیس شد. اهداف این سازمان باسابقه ۴۸ سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهداکنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است، این سازمان، جمع‌آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به‌طوری‌که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

اهدای خون در ایران سال‌ها است که به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و خون و فرآورده‌های خونی موردنیاز بیماران در ایران از این طریق تأمین می‌شود و در حال حاضر سالانه در ایران بیش از دو میلیون نفر به‌صورت کاملاً داوطلبانه خون اهدا می‌کنند. بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند، بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می‌شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنه بیماران باشند.

وی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل‌های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب‌رجوع در این مراکز رعایت می‌شود و به‌منظور اینکه اهداکنندگان کمتر معطل خواهند شد، و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می‌توانند وقت بگیرند سپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، هم‌وطنان نوع‌دوست که در همه شرایط یاریگر سازمان انتقال خون برای تأمین خون و فرآورده‌های خون موردنیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: اهداکنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین‌طور همیشه، ضدعفونی و استریل می‌شوند و اهداکنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند، میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است، هم‌وطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

صداقت گفت: خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند، حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر "باسابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال" حداکثر ۶۵ سال است، خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و درسال در مجموع ۳ بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: ایران باهمت سازمان انتقال خون و تقویت زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌رسانی و ارتقا دانش از سال ۱۳۸۳ به اهدای خون ۱۰۰درصد داوطلبانه  و بر اساس استانداردهای سازمان‌های متولی سلامت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دست‌یافت، در حال حاضر در ایران بر اساس آمار به‌دست‌آمده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر برای اهدای خون اقدام کردند که از این تعداد نزدیک به ۲ میلیون نفر موفق به اهدای خون شدند، برای امسال سازمان انتقال خون هدف‌گذاری کرده است که تا پایان سال‌شمار اهداکنندگان خون به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.