جزییات رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارایه خدمات سلامت در جهان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عبدالرضا پازوکی در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت کسب رتبه برتر جهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رنکینگ نشریه تایمز در ارایه خدمات سلامت گفت: دانشگاه‌ها در ابتدا فقط هدف آموزشی داشتند که دانشگاه نسل یک جزو آن بود. در نسل دوم پژوهش و تحقیقات به دانشگاه‌ها اضافه شد و در این زمینه طی دهه‌های گذشته دانشگاه‌های کشور ایران بیشترین رشد را داشتند. در دانشگاه نسل سوم اینکه آن پژوهش‌ها چقدر عملی و منجر به تولید محصول شود مهم است تا پژوهش تنها در کتابخانه نماند و مورد استفاده قرار گیرد. آنچه که امروزه طی سالیان اخیر به آن رسیدند دانشگاهی است که بتواند نیاز جامعه را برطرف کند تا با  تولید یک محصول برخواسته از پژوهش نیاز جامعه را برطرف کنند تا دانشگاه وظیفه اجتماعی خود را ایفا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: از دهه ۶۰ خدمات بهداشتی، درمانی و غذا و دارو به وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی محول شد که به جز اقدامات تربیت محور دانشجو، بتوانند اقدام عملی داشته باشند و ثمره این فعالیت‌ها این شد که امروزه شاهد موفقیت‌های بسیار زیادی باشیم تا هدف دانشگاه نسل پنجم هم محقق شود. علاوه بر طرح ادغام خدمات در آموزش، نکته مهم دیگر اسناد بالادستی است که لازم است به سیاست‌های کلی سلامت که مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ ابلاغ کردند اشاره کنیم. البته اسناد دیگری هم با توجه به ارتباطی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

وی افزود: حاصل این دسترنج‌ها سبب تحقق  رتبه اول بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشریه تایمز شده است، معتبرترین نظام رتبه‌بندی دنیا، رتبه بندی تایمز است‌ که هر ساله دانشگاه‌های مختلف درخواست می‌کنند بر اساس آن رتبه‌بندی شوند. ۱۵۰۰ دانشکاه برتر دنیا در این روش رتبه‌بندی می‌شوند که در رتبه بندی کلی دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه ۵۰۰ تا ۶۰۰ را داشته است‌.‌ اما رتبه بتدی تایمز شاخص‌های دیگری هم دارد که از سه سال قبل شاخص تاثیرگذاری در جامعه را بررسی کرده است و ما در رتبه بندی ۲۰۲۲ در شاخص سلامت جامعه شاهدیم که رتبه اول را بین ۱۱۰۱ دانشگاه از ۹۶ کشور دنیا داشته‌ایم‌. این رتبه‌بندی توسط معتبرترین نهاد بین‌المللی مستقل انجام شده است.

پازوکی در خصوص اینکه آیا شاخصی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس شاخص فرسودگی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه وجود دارد یا خیر؟ گفت: رتبه بندی بر مبنای بیمارستان نداریم و دانشگاه‌ها به شکل کلی رتبه بندی می‌شوند. خود دانشگاه‌ها در زمینه آموزشی بیمارستان‌ها، ارزیابی‌هایی دارند و برمبنای بازخوردها تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود. البته ارزیابی بیرونی هم توسط وزارت بهداشت داریم. در زمینه بیمارستان‌های فرسوده این یک واقعیت این که اکثر بیمارستان‌ها عمر بیش از ۳۰ سال دارند که باید با توجه به حوادث اخیر ضرورت دارد مسئولین توجه ویژه به این بخش داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: رتبه بندی‌های مختلفی وجود دارد مثلا در رتبه بندی شانگهای رتبه زیر ۵۰۰ داریم و در رتبه بندی تایمز برای دانشگاه‌های آسیا ما رتبه ۱۰۷ را داریم و در رتبه بندی‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی دارد. رتبه‌بندی‌های مختلفی در دنیا وجود دارد. مبنای انتخاب دانشگاه محل تحصیل برای دانشجویان رتبه بندی تایمز است که پنج حوزه‌ بررسی دارد. ما در آسیا طبق این ۵ حوزه رتبه ۱۰۷ را داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده صنایع در استان تهران در مناطق غربی پایتخت قرار دارند، یک هشتم جمعیت کشور جمعیت تحت پوشش ما است که حجم بالایی است که ارائه خدمات و آموزش و عدم تبعیض در ارائه خدمات سلامت فارغ از دین و ملیت اهمیت بسزایی دارد که سبب شد ما به بالاترین رتبه در بین دانشگاه‌های جهان دست یابیم. دانشجویان ما از نیاز جامعه باخبر هستند، زیرا در این بستر رشد کرده‌اند، حفظ رتبه اهمیت بیشتری از کسب آن دارد و باید تلاش کنیم این دستاورد بزرگ حفظ شود، یکی از اولویت‌های بهداشت و درمان حوزه دهان و دندان است. در این راستا ما قصد داریم خدمات با کیفیت دانشکده دندان پزشکی خود را در شهر ری با هدف افراد کمتر برخوردار ارائه دهیم.

پازوکی ادامه داد: در رابطه با اقدامات دانش‌بنیان برنامه‌های استراتژیک داریم. در حوزه دارو دانشگاه‌های دیگر خدمات و دستاوردهای خوبی داشتند و ما دو حوزه را در اولویت خود قرار دادیم که نکته اول حوزه محصولات یکبارمصرف پزشکی و نکته دوم فراهم آوری بافت بوده است. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که ارزبری زیادی دارد، محصولات مربوط به بدن انسان است که خوشبختانه در این راستا با پزشکی قانونی تفاهم‌نامه امضا شده و به زودی در این زمینه دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

در بخش دیگری از نشست علیرضا میرزایی معاون اجرایی معاونت بهداشتی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران یک خصوصیت خوبی که دارند این است که بهداشت و آموزش در سیستم شبکه ادغام شده است. از سال ۱۳۶۲ آغاز شده و در حال ارائه خدمت به جمعیت تحت پوشش هر دانشگاه‌ است و ما هم به حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر از جمعیت تحت پوشش خود خدمت رسانی می‌کنیم. خدماتی که ارائه می‌شود علاوه بر مسائل بهداشتی، آموزش‌هایی است که چهره به چهره و مجازی به مردم داریم و همچنین ما از طریق جذب سفیر سلامت آموزش خود را در داخل خانواده‌ها انتقال دادیم. در ۱۴۱ مرکز تحت پوشش ما تمام این خدمات ارائه می‌شود که سلامت مردم را حفظ کرده و ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت نظام شبکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: همه بسته‌های خدمتی و همه سنین باید تحت پوشش باشند. برای تقویت پوشش خدمات بخشی از اقدامات خدمات دندانپزشکی است، البته بسته خدمتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص است اما جدای از آن مراکز مجتمع دیگری ایجاد کردیم تا خدمات پزشکی و دندان پرشکی ایجاد کنیم تا نیازهای مردم مرتفع گردد. البته در جریان هستید که خدمات دندانپزشکی در کل دنیا گران است و بیمه‌های پایه و تکمیلی باید به این موضوع ورود کنند؛ هرچند که ما بیش از بسته‌ تعریف شده در حال خدمت رسانی هستیم و البته که ادعا نداریم تمام افراد تحت پوشش با تمام نیازها تحت پوشش هستند اما در حدی که بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم، فعالیم.

معاونت بهداشتی دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران ادامه داد: یکی از شاخصه‌ها در رتبه بندی، میزان مشارکت مردم در اقدامات بهداشتی و ارتقای سطح سواد سلامت است. طی دو سال کرونا اقدامات مهمی صورت گرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها طرح شهید سلیمانی بود که ارائه خدمت فعال داشتیم که این بخش هم در رتبه بندی تاثیر داشته است.

در پایان مهدی مقتدایی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در سه سال گذشته یکی از هدف گذاری‌های ما ارتقای رتبه بندی‌های بین‌المللی دانشگاه بود که تاثیرات مثبت زیادی دارد و در جذب دانشجوی بین‌المللی هم موثر است، اهمیت رتبه بندی زمانی مشخص می‌شود که رقبای خود را بشناسیم. به عنوان مثال از آمریکا ۳۵ دانشگاه، از کانادا ۲۲ دانشگاه، از استرالیا ۲۴ دانشگاه و از ایران ۲۱ دانشگاه در این رتبه بندی شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان در خصوص توریست درمانی با اشاره به اینکه ایران در منطقه از کشورهای دیگر عقب‌تر است اظهار کرد: این بخش متولی ثابت نداشته است ولی عملکرد ما در این زمینه قابل دفاع نیست. ظرفیت کشور و سطح علمی پزشکی در کشور ما قایل رقابت با کشورهای پیشرفته است. از طرفی قیمت در کشور ما بسیار ارزان‌تر است. با این پتانسیل‌ها باید جایگاه بهتری پیدا می‌کردیم و همه باید در این زمینه تلاش کنند. بیمارستان‌ها برای پذیرش مسافران خارجی باید سرتیفیکیت بگیرند که دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه اقدام کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.