نگاه ویژه به مناطق محروم در اولویت وزارت بهداشت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده چابهار در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم گفت: نگاه ویژه به مناطق محروم در اولویت بنده و معاونانم در وزارت بهداشت قرار دارد و بنده تاکنون بیش از ۵۰ بازدید از مناطق مختلف در سطح کشور داشته‌ام.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در سال جاری شاهد ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو خواهیم بود که این دانشجویان به مناطق محروم اختصاص خواهند یافت. امیدواریم این سیاست بتواند برخی از مشکلات را مرتفع کند. در بحث جذب دستیاران رشته‌های تخصصی نیز به دانشگاه‌ها اختیار داده شده تا از نیروهای بومی جذب داشته باشند بدین ترتیب می‌توان بخشی از مشکلات را در مناطق محروم توسط ظرفیت همان مناطق مرتفع کرد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بحث ماندگاری پزشک در رشته‌های تخصصی در مناطق محروم یکی دیگر از شاخص‌هایی بود که وضعیت مناسبی نداشت، اما در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار تصویب شد تا سقف کارانه دریافت نیروی انسانی در مناطق محروم برداشته شده و این گام بزرگی است تا نیروهای متخصص در مناطق محروم ماندگار شوند.

عین اللهی گفت: وزارت بهداشت نگاه اولویت‌داری به مناطق محروم داشته و با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی و بالابردن دستمزدها تلاش دارد تا انگیزه بیشتری را برای هدایت نیروی انسانی به این مناطق فراهم کند. دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات بهداشتی ضروری است. ما نظام سطح‌بندی خدمات و منابع را در سطح کشور ایجاد کردیم و براساس ضوابطی که در این نظام دیده شده به سمت توزیع منابع و خدمات خواهیم رفت. از سویی دیگر طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. هدف اصلی ما ارتقاء کمی و کیفی و عادلانه شاخص‌های نظام سلامت در سطح کشور است.

وی تاکید کرد: اولویت اصلی ما تقویت، بازسازی و گسترش نظام شبکه بهداشت و درمان در سطح کشور می‌باشد. رهبری بر گسترش شبکه بهداشت و درمان و خانه بهداشت تاکید داشت و ما در همین مدت ۴۰۰ خانه بهداشت در سطح کشور ایجاد کرده‌ایم. اولویت اصلی ما توزیع عادلانه نیروی انسانی در تمام مناطق است. تقویت و پوشش همگانی بیمه سلامت از دیگر اقداماتی است که در این دوره در وزارت بهداشت با جدیت دنبال شده و برای اولین‌بار شاهد بیمه همگانی بالای ۹۵ درصد از مردم هستیم. با برنامه‌هایی که در طرح عدالت و تعالی نظام سلامت دیده شده ما به دنبال برقراری عدالت در حوزه بهداشت و درمان هستیم. وزارت بهداشت از ابتدای دولت سعی کرده اولویت‌های خود را گام به گام دنبال کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اولویت اول ما بحث کرونا بود، بنده در زمانی سکان این وزارتخانه را در دست گرفتم که روزانه ۵۰ هزار نفر مراجعه کننده و نزدیک به ۱۸ هزار نفر بستری و ۸۰۰۰ نفر مریض و ۷۰۰ نفر مرگ و میر داشتیم. با تلاش وزارت بهداشت و تمام بخش‌های جامعه میزان تلفات ما به صفر رسیده است. در حالی که در آمریکا هنوز روزانه بیش از ۴۰۰ نفر مرگ و میر گزارش می‌شود. هفته گذشته در نشستی که در ژنو حضور داشتم همه از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور موفق در این حوزه یاد کردند.

عین اللهی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات موثر ما در وزارت بهداشت بحث تعرفه پرستاری بود که پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب هنوز اجرایی نشده بود. رهبری تقاضا کردند و اکنون بنده این نوید را می‌دهم که در شورای عالی بیمه مصوب شده و در هیات دولت نیز به تایید رسیده است و اجرای آن می‌تواند رضایتمندی را در نظام سلامت ایجاد کند.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: بحث جوانی جمعیت از دیگر اولویت‌های اصلی ما در وزارت بهداشت است که با جدیت دنبال می‌شود. با افتخار اعلام می‌کنم که اولویت اصلی وزارت بهداشت توجه به مناطق محروم است و ان‌شاءالله با برنامه ریزی که در طرح عدالت و تعالی سلامت انجام شده این موضوع نیز محقق می‌شود.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.