تعارض منافع عامل کاهش سرانه پزشکی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد‌رضا صباغیان بافقی درباره موضوع  تعارض منافع در تعیین ظرفیت ورود به برخی از رشته‌ها مثل پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: کشور ما در خیلی از مناطق با کمبود پزشک مواجه است به خصوص در بسیاری از مناطق محروم و مناطق کم‌ برخوردار این مشکل جدی تر می شود. متاسفانه به دلیل تعارض منافع برای پزشکانی که در حال فعالیت هستند و نمی‌خواهند برای آنها رقیبی پیدا شود و بازار کارشان دچار مشکل گردد، کمتر به منافع مردم توجه می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اضافه کرد: متاسفانه مجموعه‌ دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و حتی نمایندگانی که در مجلس فعالیت دارند و پزشک هستند، در این زمینه مقاومت می‌کنند و این مقاومت در کشور ایجاد مشکل کرده  است. همه‌ مسولین، دولت و وزارت‌خانه‌ها باید تلاش کنند تا مشکلات جامعه حل شود. افراد باید اجازه داشته باشند در همه‌ مشاغل خود را عرضه کنند و جامعه هم  این عرضه و تقاضا را تنظیم می کند.

وی در خصوص مشکلات سرانه‌ نامناسب دندان‌پزشکی ایران در مقایسه با کشورهای دنیا و منطقه افزود: این شرایط وضعیت بدی را به مردم تحمیل می‌کند. امروز خیلی از خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های بالا نمی‌توانند بیماری های دندان‌ که برای آنها به وجود آمده را درمان کنند و یا به علت هزینه های سنگین جراحی‌ برای درمان دندان‌هایشان به دندان‌پزشکی مراجعه نمی کنند. به خصوص در بخش دولتی بسیار ضعیف عمل شده است و امکانات مناسبی در دسترس مردم وجود ندارد. در این شرایط مردم مجبور هستند هزینه‌های بالایی را در بخش خصوصی تحمل کنند.

صباغیان ادامه داد: در بعضی از شهرها با وجود ارقام بالای خدمات دندان‌پزشکی، به قدری زمان نوبت دهی طولانی است که افراد مجبور می شوند برای درمان مدت زیادی را منتظر بمانند. یکبار در حوزه‌ انتخابی من رئیس و مدیر کل نظارتی وزارت بهداشت درمان و قائم مقام درمانی برای بازدید آمده بودند و در یکی از بیمارستان ها فقط یک مورد بستری وجود داشت و دلیل آن هم عدم وجود نیروی متخصص در این حوزه بود.

نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: در این حوزه انتخابی فقط یک نیروی متخصص داخلی و یک متخصص اطفال در حال خدمت رسانی است و ۲۵ درصد بیماران بستری ما در شهر همجوار با فاصله ۸۰ کیلومتر قرار دارند. این مسئله به این دلیل است که پزشکان حاضر به خدمت‌رسانی در این مناطق نیستند و مردم مجبور به تحمل هزینه‌های بالای رفت و آمد و در نهایت درمان هستند. به نظرمن این ظرفیت باید افزایش پیدا کند و جوانان به این رشته‌ها ورود پیدا کنند تا مشکلات تا حد زیادی بر طرف شود.

وی در خصوص دلایل کاهش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش رشته‌های دندان‌پزشکی از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ و تاثیر آن در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی اظهار کرد: اصلی ترین دلیل این کاهش ظرفیت تعارض منافع است زیرا عده ای تلاش می کنند مردم محتاج و وابسته بمانند و قدرت انتخابی نداشته باشند. متاسفانه انحصار در این زمینه به دلیل تعارض منافع وجود دارد. در چنین شرایطی کیفیت درمان پایین می‌آید و هزینه‌های بالا بر مردم تحمیل می‌شود که باعث ایجاد ظلم و اجحاف به مردم می‌شود.

صباغیان با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در کشور در ۲۰ سال آینده و نیاز بیشتر به دریافت خدمات دندانپزشکی گفت:  باید مسیر هموار شود و تا زمانی که نیاز جامعه برآورده نشده دانشگاه‌ها باید ظرفیت خودشان را بالا ببرند. نباید محدودیت ایجاد شده و تخصص‌ها انحصاری شوند و فشار این شرایط فقط بر مردم تحمیل شود.

به گزارش فارس نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پایان در خصوص اقدام مجلس در اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی و عدم اجرای آن توسط وزارت بهداشت گفت: مجلس باید قانون‌گذاری کند و به طور مستقیم به این قضیه ورود کرده و مطالبه‌گری نماید یا به دولت لایحه دهد، اما متاسفانه چون تعدادی از نمایندگان پزشک هستند، تعارض منافع باعث ایجاد مشکل می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.