پول و امکانات خارج را بدهید بعد وضعیت پزشکان را مقایسه کنید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز "سه شنبه" و بعد از گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج با استناد به ماده اصل ۷۵ قانون اساسی در تذکری به صحبت های حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نودم واکنش نشان داد.

وی توضیح داد: طبق سیاست های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه و اصول علمی، سیاستگذاری و تولیت با وزارت بهداشت و درمان است پس دخالت در این سیاستگذاری خلاف قانون، خلاف برنامه و خلاف علم و دانش است. من فرض می کنم صحبت های برادران در کمیسیون و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درست باشد که قبول ندارم اما زمانی که فرهنگستان علوم پزشکی و نظام پزشکی با حضور برادران بسیجی، کمیسیون بهداشت و خود وزارتخانه با این مسأله مشکل دارد، شما نمی توانید به اجبار به صاحبان فرایند بگویید موضوعی را که توجیه نیستند، آموزش دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: نتیجه آن می شود که آنچه آنها با دستور تولید می کنند، کیفیت را به هم می زند. این حرف غیرعلمی و غیرکارشناسی است و در هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد که برای عدد و رقم سیاستگذاری کند. من نمی گویم این کار درست است می گویم اگر قانون هم دارد، باید بر اساس چارچوب قانون باشد که سیاستگذار وزارت بهداشت و درمان است. آقایان می فرمایند ما تعارض منافع داریم. پس آیا فرهنگستان علوم پزشکی با پزشکان خبره که آردها را الک کرده و الک ها را آویخته اند، هم تعارض منافع دارند؟

پزشکیان اظهار کرد: ما پزشکان حداقل در کمیسیون، نه مطب زده، نه سهام گرفته و نه دنبال کار خصوصی رفته ایم و صرفا قانون نوشتیم. حتی هیچ کمیسیونی علیه کمیسیون خود تصمیم نگرفته بود که ما مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم، آن وقت ما تعارض منافع شده ایم؟ افرادی هستند که می خواهند فرزندان خود را پزشک و دندان پزشک کنند اما هیچ کدام آنها به منطقه محروم نمی روند و بیشتر به خارج می روند، آیا این ها تعارض منافع ندارند، ما داریم؟

وی افزود: معتقدم باید کار کارشناسی را از کارشناسان دریافت کنیم، اگر دنبال قانون هستیم، سیاستگذاری با وزارت بهداشت و درمان بوده و این حرف بیان صریح مقام معظم رهبری است که تولیت با وزارت بهداشت است اما جاهای دیگر دارند امر و نهی می کنند و تصمیم می گیرند. وقتی با این تصمیمات سیستم خراب شد، نمی توان کاری کرد، با قاطعیت می گویم افزایش نیروی انسانی مشکل مناطق محروم را حل نمی کند. اگر شما پول بدهید آنها به منطقه محروم می روند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: زمانی که وزیر بودم حقوقم دو میلیون تومان بود و پایه حقوق پزشکی که به روستا می رفت را ۶ میلیون تومان در نظر گرفته بودیم که الان هم هنوز همان پایه است. یعنی من الان ۳۷ میلیون تومان به عنوان سقفی که مجلس برای من تعیین کرده دریافت می کنم و میزان آن ۱۰ برابر شده اما حقوق پزشکی که در مناطق محروم خدمت می کند، همان است، خب چرا به منطقه محروم برود، درباره اعزام پزشک به عراق و عربستان گفته شد، به پزشکان ما ۱۰ برابر پول می دهند و آنجا می روند و عمل می کنند. ما کمبود داریم؟ پس چرا پزشکان آنجا را ما پوشش می دهیم؟ اگر می خواهید با خارج مقایسه کنید، پول خارجی، امکانات، تجهیزات و تسهیلات خارجی بدهید، بعد مقایسه کنید و نمی توان یک قسمت را از یک جا بگیرید و یک قسمت را از جای دیگر بگیرید.

پزشکیان گفت: نمی شود با دستور، پزشکان را وادار به تدریس کنیم، شما می توانید دستور دهید اما اجرا نمی شود و یا درست اجرا نمی شود و فردا عده‌ای بی سواد وارد جامعه می شوند. در نتیجه باید به تخصص و کارشناسی احترام بگذاریم البته کارشناس آن افرادی نیستند که صداوسیما از آنها نظر می خواهد و آنهایی نیستند که تصمیم می گیرند، در سیاستگذاری نیز علم سیاست گذاری داریم. کدام آنهایی که تصمیم گرفتند، حتی دو واحد سیاست گذاری را گذرانده‌اند که دم از سیاست گذاری می زنند؟.

وی در پایان اضافه کرد: خواهش می کنم مسائل علمی و کارشناسی را به قانونگذاران و کارشناسان واگذار کنید و کاری نکنید که فردا مجددا با مشکل مواجه شویم. امروز این همه پزشک شیمی و فنی داریم که در جامعه بیکار هستند؛ کدام مشکل صنعت و معدن و کارشناسی ما را حل کرده اند؟ به اینها فکر کنیم.

به گزارش ایسنا علی نیکزاد رییس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: این حقوقی که آقای پزشکیان بیان کرد، مربوط به حقوق نمایندگی نبوده بلکه ایشان وزیر بوده، استاد تمام و عضو هیأت علمی است و از آنجا حقوق دریافت می کند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.