برای مقابله با پاندمی نیاز به یک برنامه طولانی مدت داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابراهیم قادری در کارگاه "نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید۱۹/ آنفلوانزا و سایر بیماری های حاد تنفسی واگیردار نوپدید و بازپدید" که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد گفت: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارند و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شوند تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جوامع بیشتر شود.

وی افزود: نیاز به یک برنامه طولانی مدت برای مقابله با پاندمی داریم و نمی‌توان تنها پس از بروز هر پیک بیماری اقدامات کوتاه مدت انجام داد، بحث سلامتی نیاز به ایجاد یک استراتژی حاکمیتی دارد و همراهی و کمک تمامی سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد و در این راستا نیز بایستی یک برنامه درون سازمانی و برون سازمانی ترتیب دهیم، تاکنون تلاش‌هایی برای برنامه ریزی جامع برای مقابله با بیماری‌های واگیر انجام گرفته اما عملیاتی نشده است. ولی اکنون اقدامات لازم تکمیل شده و یک برنامه‌ جامع در سه فاز برای این امر نوشته شده است که در حال بررسی نسخه نهایی آن هستیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های پراکنده‌ای دارد که با این برنامه می‌توان آن ظرفیت‌ها را هماهنگ کرد و به برنامه‌ای با عملکرد مناسب درونی تبدیل کرد. از این طریق ما باید پیش از بروز اپیدمی، برنامه و آمادگی لازم مقابله با آن را داشته باشیم‌، بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به صورت مکرر، ارزیابی خطر می‌شود و در هر فاز از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد مشخص شده و از این طریق پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا قادری در پایان گفت: یک نرم افزار نیز تهیه می‌شود، یک سازمان در هنگام اعلام بروز بیماری در جامعه می‌تواند این نرم افزار را اجرا کرده و با مشخص کردن فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها اقدام کند. این امر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری‌های دیر بسیار مفیدتر خواهد بود، سازمان‌ها و نهادها باید از همین الان بر اساس دستورالعمل‌های مشخص نسبت به برنامه‌ریزی در دوران اپیدمی اقدام کنند تا نیاز به تعطیلی فعالیت‌ها و به خصوص بخش صنعت و اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.