چرخه تامین دارو در کشور دارای نقص جدی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ملک فاضلی در انتقاد به افزایش چشمگیر قیمت داروهای بیماری‌های خاص به ویژه سرطان گفت: نحوه مدیریت چرخه سلامت کشور به نوع فعالیت سازمان غذا و دارو برمی‌گردد چرا که هر نوع درمانی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود در نهایت با تامین دارو تکمیل شده و به نتیجه می‌رسد و اگر فرآیند تامین دارو در جامعه به ویژه برای بیماران خاص یا صعب‌العلاج که نیاز به درمان دائمی دارند، دچار مشکل باشد روند درمان نیز با اشکال جدی مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: هم‌اکنون چرخه تامین دارو در کشور دارای نقص جدی است چرا که بیماران خاص یا با کمبود دارو یا افزایش چند برابری قیمت داروهایشان مواجه هستند، از سوی دیگر زنجیره سرد دارو نیز دچار نقص بوده و باعث می‌شود داروهای عرضه شده به دلیل صدمه‌ای که از نحوه نگهداری می‌بینند از کیفیت لازم برخوردار نبوده و میزان اثربخشی این داروها منفی است و تنها یک آرامش کاذب را در بیماران ایجاد می‌کند و در نهایت عوارض مضاعفی را برای این بیماران به همراه خواهند داشت.

وی افزود: آنچه مسلم است باید دارو به اندازه کافی در جامعه وجود داشته و بیماران به آن دسترسی داشته باشند به این صورت که داروها بر اساس نیاز بیماران که قطعا مسئولان از آن آگاه هستند در تمام کشور اعم از مناطق برخوردار و محروم بر حسب نیازی که دارند، توزیع شود. همچنین مسئولان مربوطه باید از طریق برآورد نیاز 6 ماهه کشور، دارو به اندازه کافی دپو کنند تا با بروز هرگونه کمبود، بیماران دچار آسیب نشوند. کما اینکه در دنیا عدم دپوی داروی مورد نیاز برای 6 ماه در سطح ملی را بحران دارویی می‌دانند.

فاضلی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی میزان افزایش قیمت داروهای بیماری‌های خاص باعث شده است که وضعیت اقتصادی خانواده این بیماران به شدت آسیب ببیند تاجاییکه قادر به تامین هزینه داروی بیمار نیستند بنابراین اگر مسئولان بدون توجه به این مهم قیمت داروهای این بیماران را افزایش دهند عملا دسترسی این بیماران به دارو را از بین برده‌اند که در نهایت به بروز عوارض بیماری در این بیماران منتهی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: رفع نیاز این بخش به عملکرد سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهور برمی‌گردد که در برنامه‌ریزی کلان کشور به تخصیص سهمی که وزارت بهداشت و درمان باید از سرانه بودجه ملی دریافت کند، توجه خاصی داشته باشند در غیر این صورت سلامت مردم به خطر خواهد افتاد و به دنبال آن تمام بخش‌های توسعه دچار اشکال خواهند شد چرا که نیروی انسانی وقتی سلامت باشد می‌تواند به موتور محرک توسعه کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان تاکید کرد: البته وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو نیز باید تمهیداتی را در جهت رفع نواقص چرخه تامین داروی مورد نیاز برای بیماران خاص یا صعب‌العلاج بیندیشند و با نیازسنجی در حوزه تامین دارو در سطح ملی در جهت دپوی داروی مورد نیاز برای 6 ماه آینده برنامه‌ریزی کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.