اصرار بر افزایش سرانه دندانپزشک یک مسیر ساده انگارانه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی کدخدازاده گفت: برنامه جامع ارتقای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده است که بی شک اجرایی شدن آن نیازمند همراهی دیگر وزارتخانه ها از جمله آموزش و پرورش و نیز وزارت رفاه خواهد بود. البته این طرح و برنامه‌ها بدون تامین اعتبار لازم و بدون کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه محقق نخواهد شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ادامه داد: من امیدوارم همه بزرگوارانی که دغدغه‌مند ارتقای سلامت دهان و دندان مردم هستند، به جای حمایت از طرح غیر کارشناسانه افزایش ظرفیت، به اجرایی شدن برنامه‌های وزارت بهداشت کمک کنند تا ان شاءالله با نگاه پیشگیرانه به سمت کاهش پوسیدگی و کاهش مشکلات دهان و دندان در آینده حرکت کنیم. در افزایش ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم عزیز کشور نیز بتوانیم به کمک پروردگار و با همدلی همه دغدغه‌مندان حوزه سلامت، گام برداریم چرا که افزایش ظرفیت، به جز افزایش درمان‌های القایی، دلسردی و مهاجرت نخبگان و تضییع بیت المال و... ره آوردی نخواهد داشت.

وی افزود: همان طور که از اسم وزارت بهداشت پیدا است و در همه دنیا به آن توجه ویژه می‌شود، بحث بهداشت و پیشگیری است که اقدامات این حوزه موثرتر، ارزانتر، آسان‌تر و ماندگارتر از درمان هستند و بدیهی است با شرایط اقتصادی کشور نیز هماهنگ‌تر است، آن چه در ارتقای سلامت جامعه و ماندگاری اثرات اقدامات بهداشتی نقش بسیار مهمی دارد، پیوست فرهنگی آن است، اگر موضوع ارتقای سلامت دهان و دندان در همه بخش‌ها، نهاد‌ها، سازمان‌ها و از همه مهمتر آموزش و پرورش نهادینه شود، با ارتقای سواد سلامت، اصلاح عادات تغذیه‌ای و به خصوص زنگ مسواک در مدارس، بدون تردید از پوسیده شدن میلیون‌ها دندان جلوگیری خواهد شد و از همه مهمتر این که در این سن این رفتار به ماندگار شدن یک عادت بهداشتی موثر تبدیل خواهد شد.

کدخدازاده گفت: اگر شرایط اقتصادی مردم نامناسب باشد، بی تردید لبنیات و پروتئین جای خود را به کربوهیدرات و نوشابه‌های گازدار و... می‌دهد و این شروع ویرانی سلامت است که به دنبال آن چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان و... خواهد بود، اصرار بر افزایش سرانه دندانپزشک یک مسیر ساده انگارانه است. موضوع اصلی بحث اقتصادی و برنامه ریزی برای کاهش هزینه‌ها از جیب مردم است که اگر اتفاق نیفتد هیچ حاصلی جز زیان و آسیب به سلامت مردم را به دنبال نخواهد داشت. برخی از کشور‌ها که تعداد دندانپزشک به جمعیت آن‌ها دو برابر ما است، شاخص‌های بهداشتی درمانی بهتر از ما ندارند چون این مهم ریشه در اقتصاد و فرهنگ دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در پایان اضافه کرد: اگر اجازه بدهیم تا با یک نگاه علمی، برای حوزه سلامت دهان و دندان با کمک خبرگان و دانشمندان برنامه ریزی و اجرا شود، ان شاءالله شاهد ارتقای سلامت در جامعه خواهیم بود. بدون شک نگاه غلط و ساده انگارانه افزایش ظرفیت به جز افزایش درمان‌های القایی، آسیب به سلامت مردم، دلسردی و خروج نخبگان و تضییع بیت المال حاصلی نخواهد داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.