موارد بستری کرونا در ۲۳ استان کشور افزایش یافته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید کریمی با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور گفت: متاسفانه در چند روز اخیر موارد بستری مبتلایان به کرونا افزایش یافته به طوری که نسبت به هفته گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی موارد بستری هستیم، این شرایط نیازمند مداخله است و مهم‌ترین مدیریت و مداخله که می‌توان انجام داد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و از همه مهمتر تکمیل واکسیناسیون است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور گفت: شناسایی زیر سویه های جدید BA4  وBA5 ، افزایش شدید بیماری در کشورهای همسایه و نیز کاهش میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی از دلایل اصلی روند افزایش ابتلا به کرونا در کشور است، در خصوص نوع جدید ویروس کرونا گفت: آنچه مسلم است این است که موارد ابتلاء از نوع اومیکرون بوده و زیر سویه BA5  در ایران شناسایی شده است و احتمال شروع موج جدید وجود دارد. یکی از علائمی که این روز‌ها مشاهده می‌کنیم افزایش موارد ابتلا و بستری است.

وی افزود: معمولاً یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد. سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد، تکمیل واکسیناسیون ضروری است، بیش از ۶ ماه از انجام واکسیناسیون ملی گذشته و هم اکنون سطح ایمنی مردم کاهش یافته است. بنابراین باید به سمت واکسیناسیون ملی و جمعی پیش رویم. افرادی که ۶ ماه از تزریق آخرین دوز واکسن آن‌ها گذاشته حتماً باید اقدام به تزریق واکسن کنند.

کریمی ادامه داد: تمامی زیرساخت های ایجاد شده برای مقابله با کرونا از جمله زیرساخت های انجام واکسیناسیون و تست در کشور مهیاست و امکان انجام واکسیناسیون در سطح ملی و به صورت گسترده کاملاً فراهم است. مراکز بهداشتی همگی فعال هستند و به محض اینکه مردم مراجعه و استقبال کنند به سرعت تعداد مراکز افزایش می یابد، با توجه به مراسم های پیش رو از جمله بازگشایی مدارس و مراسم مذهبی بهتر است که مردم هرچه سریعتر اقدام به تزریق واکسن کنند. 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: ساختن واکسن متناسب با هر زیر سویه جزو کارهایی است که شرکت های واکسن سازی انجام می دهند و ما از این مسئله استقبال می کنیم. اما این موضوع زمانبر است و هیچکدام از واکسن سازان ادعا ندارند که واکسن علیه BA5 را تولید کرده اند، اینکه در رسانه ها گفته می شود که خط تولید واکسن متوقف شده شیطنت رسانه‌ای است. اینگونه نیست که خط تولید متوقف شود چرا که از زیرساخت ها برای ساخت واکسن های گوناگون استفاده می شود.

به گزارش وبدا وی در پایان خاطرنشان کرد: به همان اندازه که قرارداد داریم و سفارش داده ایم حتما واکسن می خریم. هم اکنون ۵۰ میلیون دوز واکسن به صورت ذخیره داریم و از جهت ذخیره واکسن کم نداریم، شرکتهای واکسن سازی باید مجوز های بین المللی برای صادرات را بگیرند. مجوز های اضطراری نیز صادر شده است. با توجه به نتایج پژوهش ها که  نشان داده این واکسن ها ایمن هستند بنابراین مجوز ها را باید اخذ کنند تا بتوانند از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.