با افزایش کاغذی ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مخالف هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس‌زاده با بیان اینکه ارکان نظام سلامت مخالفت افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیستند بلکه با افزایش کاغذی ظرفیت دانشگاه‌ها مخالف هستیم گفت: ما با افزایش ظرفیت منطقی و متناسب با توان و زیرساخت‌ها موافق هستیم، البته در شرایطی که کیفیت آموزش تضمین شود.

وی اظهار کرد: در سال‌های قبل هم این روند روبه‌رشد در ظرفیت دانشگاه‌ها وجود داشته است. تا سال ۶۷ رشدی در ظرفیت دانشگاه‌ها نداشتیم، از این سال تا سال ۱۳۷۰، حدود ۳ هزار نفر به ظرفیت دانشگاه‌ها افزوده شد. از ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ نیز سالانه ۴ هزار نفر افزایش رشد وجود داشته است و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز سالی حدود ۸ هزار نفر به ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزوده شده است، شیب افزایش ظرفیت تا امروز منطقی بوده است، بعضی از افراد که منطق درستی ندارند، اعلام می‌کنند که جامعه پزشکی کشور مخالف افزایش ظرفیت است این دروغ است و نشان می‌دهد که این افراد استدلال قوی ندارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به ورود نهادهای غیرمرتبط با نظام سلامت به موضوع افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: به نظر من این نهادها کار ویژه خود را گم کرده‌اند. هر نهادی که در حوزه وظایف حقیقی و واقعی خود پرکار باشد فرصت این را ندارد که در امور دیگران مداخله کند. حال من از این نهادها می‌پرسم آیا وظیفه مهم بر زمین مانده ندارند. وقتی تولیت در سیاست‌های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است، اجازه بدهند که خود وزارت بهداشت به این موضوعات بپردازد و سیاست‌گذاری کند و اگر این کار را انجام نداد او را بازخواست کنند نه اینکه خود به سیاست‌گذاری بپردازند.

رئیس زاده با اشاره به آغاز بومی‌گزینی در برخی مناطق محروم ادامه داد: الان مشکلی که وجود دارد موضوع ماندگاری جامعه پزشکی در مناطق محروم است، یکی از راه‌های حل مشکل عدم ماندگاری پزشکان، بومی گزینی است اما پرسش اینجا است دانشجویی که با سیستم بومی گزینی آغاز به تحصیل می‌کند و فارغ‌التحصیل می‌شود اگر شرایط و امکانات برای او اختصاص داده نشود آیا ماندگار می‌شود یا اینکه به درُ دیوار می‌زند و از آنجا فرار می‌کند.

به گزارش ایلنا وی در پایان افزود: بومی گزینی در صورتی موفق خواهد شد که سایر الزامات را برای او در نظر بگیریم تا انگیزه‌ای برای ماندن او باشد. اما چنین الزاماتی وجود ندارد اگر وجود داشت حتی پزشکان غیربومی نیز ماندگار می‌شوند. در غیر این صورت پزشکان بومی نیز ماندگار نمی‌شوند، مشکلاتی که برای مردم در حوزه سلامت به وجود می‌آید، ناشی از عدم اجرایی شدن سیاست‌های کلی سلامت و دیگر قوانین است. متولیان این اجرا و الزام نه تنها بعضی وقت‌ها خود را کنار می‌کشند بلکه خود مطالبه‌گر می‌شوند، در حالی که مردم، جامعه پزشکی و رسانه باید در کنار هم از مسئولان مطالبه‌گری کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.