زیر سویه های BA۴ و BA۵ سرعت بیماریزایی بالایی دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی گویا در خصوص شیوع مجدد بیماری کرونا در کشور با اشاره به اینکه دو هفته است که آمار مبتلایان این بیماری در حال افزایش است گفت: در بین بیماران زیر سویه‌های BA۴ و BA۵ هم دیده می‌شود. این زیرسویه‌ها عوارض خفیف تا متوسط ایجاد می‌کنند و اما همین زیرسویه‌ها در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای هستند بسیار خطرناک بوده و می‌توانند منجر به بستری شدن بیمار و حتی تبعات بدتر شوند. به همین دلیل این موضوع به شدت رصد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: سرعت انتقال زیر سویه های BA۴ و BA۵ نسبت به زیرسویه‌های قبلی بسیار بیشتر شده است، این زیرسویه‌ها سرعت بیماریزایی بالایی دارند و بیماری به سرعت از فرد مبتلا به انسان سالم منتقل شود به همین دلیل شیوع آن در سطح جامعه هم بسیار سریع خواهد بود، این آمار از ۴۰ به ۲۰۰ مورد در روز رسیده است. باید به روند بیماری توجه کنیم تا نکند مردم این روند را جدی نگیرند و بیمارستان های ما دوباره پر از مریض کرونایی شود.

وی افزود: از تمامی هموطنان درخواست داریم هرچه زودتر افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند با سرعت واکسن بزنند. افرادی که ۶ ماه از دریافت دُز آخر آنها گذشته با سرعت دُز یادآور را تزریق کنند و واکسیناسیون کودکان۵ تا ۱۱سال جدی گرفته شود. ما به شدت نگران هستیم. به ویژه افرادی که بیماری زمینه ای دارند باید این موضوع را جدی بگیرند، همه واکسن‌های کرونایی موجود در کشور مورد تایید وزارت بهداشت هستند، به اندازه کافی واکسن در اختیار داریم.

گویا ادامه داد: دنیا وارد موج جدید کرونا شده و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست. دو تا سه هفته آینده برای ما بسیار سخت خواهد بود. امیدواریم از مرداد و شهریور وارد موج جدیدی نشویم، همه چیز بستگی به رفتار مردم و استقبال آنها از تزریق واکسیناسیون عمومی دارد، تمامی مراکز واکسیناسیون و پذیرش بیمار بسیج شده و ساعات کاری انها افزایش پیدا کرده است تا مردم معطل نشوند، واکسیناسیون کودکان به اندازه بزرگسالان مهم است. پوشش واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله برعکس سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در کشور بسیار پایین است. از والدین کودکان ۵ تا ۱۱ ساله درخواست می‌کنم تا دیرنشده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن فرزندان خود را تزریق کنند.

به گزارش فارس رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: از مردم درخواست داریم مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت باید در اماکن سرپوشیده از ماسک استفاده کرد. باید نهایت احتیاط در این اماکن صورت گیرد. چون زیرسویه‌های جدید به شدت واگیردار هستند و اگر رعایت نکنیم به سرعت بیمار خواهیم شد. علائم این زیرسویه‌ها شبیه اُمیکرون است اما با افزایش تعداد بیماران ممکن است شدت بیماران هم افزایش یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.