شرکت‌های تولیدکننده دارو با کمبود نقدینگی مواجه هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هاله حامدی‌فر گفت: هنگامی که ارز ترجیحی حذف شد مبنای کار ما برای واردات مواد و تجهیزات دارویی ارز نیمایی قرار گرفت. اقلامی که وارد کشور می‌شوند با توجه به میزان قیمت آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده گمرکی در هنگام ترخیص از وارد کننده دریافت می‌شود.

وی افزود: با توجه به این که ما تولید کننده دارو هستیم بر اساس نیاز‌ها مواد و بعضی اقلام را وارد می‌کنیم، اما با توجه به این که این ۹ درصد مالیات شرکت‌های تولیدکننده به دلیل نبود نقدینگی و هزینه زیاد توانایی ترخیص مواد و تجهیزات در گمرک را ندارند، در عمده کالا‌های اساسی به غیر از دارو این مبنای ۹ درصد به یک درصد کاهش یافته است و حالا این سوال وجود دارد که چرا دارو از این قضیه جا مانده است.

نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران گفت: پیگری‌های زیادی از طریق سندیکا تولید کنندگان دارو انجام دادیم و با مقامات مختلف از جمله سران سه قوا صحبت کردیم، اما تا کنون اتفاقی نیفتاده است، شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و توانایی ترخیص و حتی خرید مواد را ندارند. تولید کنندگان دارو اکنون مواد و تجهیزات زیادی در گمرک دارند، اما به دلیل یک باره زیاد شدن مالیت بر ارزش افزوده در گمرک توانایی ترخیص ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جدید حامدی‌فر در پایان اضافه کرد: اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد ممکن است بعضی از اقلام دارویی در بازار با کمبود مواجه شود و مشکلات بزرگی برای بیماران و مردم ایجاد شود، از وزارت صمت درخواست داریم هر چه زودتر از مجلس پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا صنعت داروسازی کشور دچار اختلال و کمبود مواد نشود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.