جامعه پزشکی و کادر درمان در دوران کرونا به خوبی نقش آفرینی کردند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدموید علویان به سال‌های قبل از انقلاب گریزی زد و گفت: قبل از انقلاب، شاهد حضور پزشکانی از کشورهای هند و پاکستان و آسیای شرقی در کشور بودیم. زیرا قبل از انقلاب در تأمین نیروی انسانی حوزه پزشکی ناتوان بودیم و آموزش‌های دانشگاهی کافی نبود.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ در همین زمینه به شرح یک خاطره پرداخت و افزود: سال ۷۶ یا ۶۸ بود که بنده از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان متخصص داخلی به استان ایلام رفتم. جالب اینکه در آن زمان، من تنها متخصص داخلی استان بودم که در کنار بنده، یک متخصص داخلی از کشور هند حضور داشت. اما از متخصص قلب، عفونی و…، خبری نبود، سال ۸۴ که معاون سلامت وزارت بهداشت بودم، به ایلام رفتم و اولین سؤالی که پرسیدم، این بود که چند نفر متخصص در استان وجود دارد که گفتند ۱۴ متخصص داخلی، به همراه متخصص عفونی، قلب و…، داریم.

وی افزود: باید قبول کنیم در حوزه نیروی انسانی در قبل از انقلاب، با کمبود مواجه بودیم. در بعد از انقلاب، شاهد حرکت علمی در کشور بودیم و توانستیم نیروی انسانی مورد نیاز خودمان در عرصه پزشکی را تأمین کنیم، به دنبال شروع جنگ تحمیلی، جامعه پزشکی وارد عرصه خدمت شد و توانست به خوبی در دوران هشت سال دفاع مقدس، نقش آفرینی کند، مدل خدمت جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس، به عنوان یک مدل قابل ارائه در جنگ‌ها، شناخته شده است.

علویان ادامه داد: به طوری که به دلیل نبود ترابری و هلی کوپتر، پزشکان ما در همان خط مقدم جبهه، عمل جراحی انجام می‌دادند. در حالی که متد جهانی در جنگ‌ها این گونه است که مجروحان را برای انجام اعمال جراحی به پشت خط مقدم می‌برند. اما پزشکان ما، خدمات درمانی را به خط مقدم بردند، جامعه پزشکی امتحان خودش را در دوران هشت سال دفاع مقدس پس داد و در مقالات طب نظامی هم به این موضوع اشاره شده است.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ به شرایط تحریم کشور و نقش جامعه پزشکی در مقابله با کمبودها و مشکلات در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند که تحریم‌ها اثرگذار نبوده اند. خیلی‌ها انتظار داشتند جامعه پزشکی در دوران تحریم‌ها رشد نکند. در حالی که می‌بینیم هنوز در خیلی از ابعاد حوزه طب و پیشگیری، سرآمد هستیم، ادعای بنده بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت است و این اقبال در عرصه سلامت، نشان داد که جامعه پزشکی به کار خودش ایمان دارد، به طوری که رشد خیلی خوبی در زمینه علوم پزشکی داشته ایم.

به گزارش مهر وی در پایان به دوران کرونا گریز زد و اضافه کرد: در دوران کرونا هم جامعه پزشکی و البته کادر درمان، به خوبی نقش آفرینی کردند، در روزهایی که برخی از مردم، از بیماران کرونایی فرار می‌کردند، کادر درمان نشان داد همیشه در خدمت مردم است. به طوری که شهدایی را تقدیم نظام سلامت کرد و بودند پزشکانی که مبتلا شدند، اما همچنان خود را وقف سلامت مردم می‌کردند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.