مواد اولیه دارو باید به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عبدالحسین روح‌الامینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوت نرخ ارز و اجرای طرح دارویاری منجر شده تا در چند مرحله قیمت دارو به سمت واقعی شدن برود، با اجرای این طرح مابه‌التفاوت قیمت دارو توسط بیمه‌ها پرداخت شده تا به مردم فشار وارد نشود، اگر برای صنایع داخلی تولید دارو به صرفه نباشد دیگر از مدار تولید خارج می‌شود. افزایش قیمت یک طرف و کمبود مواد اولیه از سویی دیگر می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی افزود: مواد اولیه برخی از داروها در گمرک رسوب کرده است، اکنون یک نوع قرص قند که داروی عادی می‌باشد و در سال میلیاردها مصرف دارد دهها تن از مواد اولیه آن در گمرک مانده است و اکنون تولید کننده باید پول بیشتری نسبت به آنچه که برای مواد اولیه داده برای ترخیص آن از گمرک بپردازد. بنده براساس آماری که از داروخانه ۱۳ آبان گرفتم ۳۰۰ قلم دارو کسری و کمبود دارند که این داروخانه یک داروخانه مرجع است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اگر به فوریت به این مساله رسیدگی نکنیم مشکلات مردم در این حوزه دو چندان می‌شود. اگر ما اقدامات لازم را برای ترخیص مواد اولیه از گمرک انجام ندهیم برخی از داروهای ساده مثل سرم و قطره‌ها که توان کامل تولید آنها در داخل وجود دارد به خاطر کمبود مواد اولیه در لیست کمبودها قرار می‌گیرد. مواد اولیه باید به موقع در اختیار تولید کنندگان دارو قرار گیرد.

به گزارش ایسنا روح الامینی در پایان گفت: اگر از صنعت دارویی حمایت نشود در نهایت برای تامین بسیاری از داروها باید ارز پرداخت کرد تا واردات صورت گیرد. قرار بود سران قوا به موضوع ترخیص مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک‌ها اقدام کنند که گویا فراموش کردند. حال دولت با آوردن لایحه‌ای قصد جبران دارد، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.