رشد ۱۳ درصدی شاخص اهدای خون در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس صداقت گفت: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوع دوست و اهداکنندگان همیشه همراه، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در ۶ ماهه نخست سال جاری، حدود ۴ میلیون واحد محصولات و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین نماید که بدین ترتیب، شبکه ملی خونرسانی کشور در این شاخص رشدی حدود ۱۳ درصدی را، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کسب نموده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: استان های خراسان شمالی، کردستان و همدان به ترتیب با ۳۶.۵ درصد، ۳۲ درصد و ۲۸ درصد، بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان های کشور در ۶ ماهه ابتدای سالجاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند. با همراهی هموطنان عزیزمان، در استان تهران نیز شاهد ۲۲.۴ درصد رشد شاخص اهدای خون در ۶ ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.

وی در خصوص شاخص اهدای خون بانوان در کشور افزود: در ۶ ماهه نخست سالجاری این شاخص همچنان بصورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و تقریبأ حدود ۴.۳۸ درصد برآورد می‌شود. بانوان استان های لرستان، کردستان و خراسان شمالی به ترتیب ۹.۱۹ درصد، ۹.۱۲ درصد و ۷.۶۹ درصد، بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان های کشور در ۶ ماه نخست سال جاری داشته‌اند، در ۶ ماه اول سالجاری حدود ۱۷۹ هزار نفر از اهداکنندگان خون، "اهداکننده ی بار اول" بوده اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می شوند. در همین بازه زمانی حدود ۸۴ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده اند.

به گزارش ایسنا صداقت در پایان گفت: سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران عزیز کشورمان، با استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان گرامی در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد. اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، بتوانند سابقه اهدای موفق خون را حداقل ۲ بار و یا بیشتر ثبت نمایند، به عنوان اهداکننده مستمر محسوب گردیده و کارت ویژه مربوطه را دریافت خواهند کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.