هزینه مواد اولیه آنتی بیوتیک ها ۷۰ درصد افزایش یافته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این روزها با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم، کمبود آنتی بیوتیک ها بویژه در خصوص کودکان در داروخانه ها به بحث های جدی مطرح شده است، این در حالیست که آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. آنها باکتری را می کشند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن معمولاً می‌تواند جلوی رشد آنها را بگیرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ایران دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان بوده و آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در سطح کشور است.

علی فاطمی نائب رییس انجمن داروسازان ایران در این خصوص گفت: بیماریهای تنفسی و ویروسی در فصل سرما شایع تر است به همین دلیل آنتی بیوتیک ها بویژه برای کودکان بیشتر مصرف می شود، با اجرای طرح دارو قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته است و سهم مواد اولیه آنتی بیوتیک ها ۷۰ درصد است و بیش از سایر داروهای دیگر افزایش یافته است.

وی افزود البته اخیرا سازمان غذا و دارو تجدید نظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه ای باشد که برای صنایع داروسازی به صرفه باشد و پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد، آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم ها مؤثرند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم های مضر هستند.

نائب رییس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: یکی از مزایای مهم این داروها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و تنها میکروارگانیسم های عامل بیماری را از بین می‌برند اما آنتی بیوتیک ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

به گزارش ایرنا فاطمی در پایان اضافه کرد: این داروها عوارض جانبی گوارشی کمی دارند و می‌توانند به طور گسترده در تمام گروه‌های سنی استفاده شوند. مصرف اینها در دوران بارداری نیز ایمن است و هنگام نفوذ بافتی و داخل سلولی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین مقادیر کمی از این ترکیبات به عنوان مواد نگهدارنده غذا استفاده می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.