ذخایر انبارهای مواد موثره تولید دارو محدود است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرامرز اختراعی گفت: به دنبال تغییر نرخ ارز دارو، قیمت مواد مؤثره تولید دارو نیز تحت تأثیر قرار گرفت و بدیهی است اگر تولید یک محصول صرفه اقتصادی نداشته باشد، امکان تولید وجود ندارد، این موضوع را کتباً به سازمان غذا و دارو گفته ایم، از ۹۰ قلم دارو، قیمت گذاری حدود ۵۲ یا ۵۴ قلم دارو توسط سازمان غذا و دارو، پایین‌تر از نرخ تمام شده است.

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی ادامه داد: ذخایر انبارهای مواد مؤثره تولید دارو محدود است، برخی از وارد کنندگان مواد مؤثره برای ترخیص کالاهای خود باید مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی را پرداخت کنند. اما، اغلب تولید کنندگان مواد مؤثره دارو، جزو شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که تحمل زیان دهی را ندارند. لذا، اگر اصلاح قیمت‌ها صورت نگیرد، قطعاً کمبودها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: ما این مباحث را در اختیار نمایندگان قرار دادیم و به صورت شفاف، مسائل و مشکلات تولید کنندگان مواد مؤثره دارویی را مطرح کردیم، رئیس سازمان غذا و دارو به همراه مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو نیز در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان حاضر بودند، امیدواریم هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام شود. زیرا، در غیر این صورت، وضع موجود وخیم‌تر خواهد شد.

به گزارش مهر اختراعی در پایان با انتقاد از رفتارهای غیر علمی و غیر تخصصی در مواجهه با مشکلات تولید کنندگان مواد مؤثره دارو گفت: ۴۱۲ قلم ماده مؤثره دارو در کشور تولید می‌شود که اگر هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح قیمت گذاری ها اقدام نشود، احتمالاً شرایط تولید سخت‌تر خواهد شد، قانون به سازمان غذا و دارو برای قیمت گذاری تولید مواد مؤثره دارو اجازه نداده و ۴۰ سال است که تولید مواد مؤثره دارو به صورت رقابتی انجام می‌شود و به دست داروسازان داخلی می‌رسد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.