روند تولید دانش حوزه علوم پزشکی کشور تا سال ۲۰۲۸ بالغ بر ۷.۷۴ درصد می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی گفت: این عدد در مقایسه با کشور ترکیه تقریبا یکسان است ولی پیش بینی ‌های انجام شده در خصوص برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت تقریبی عددی بالغ بر 11 درصد را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود ذینفعان نظام سلامت در کشور راهکارهایی جهت افزایش روند شتاب علمی ارائه کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکی از نکات اساسی در مقوله آینده‌پژوهی را دیده‌بانی و روشن ساختن جایگاه فعلی دانست و یادآور شد: تنها در این صورت است که می‌توان بر مبنای آن چشم‌انداز آینده را تخمین زد. روند تولید علم در حوزه علوم پزشکی و نسبت آن با کشورهای منطقه و کشورهای منتخب، تولید مقالات در مجلات ‌Q1 و تولید مقالات 10 درصد در مجلات برتر و غیره از جمله معیارهایی است که باید سنجیده و بررسی شود.

وی افزود: اکنون نسبت متوسط اختلاف تولید علم در حدود 6 درصد است در حالیکه در سال 2000 متوسط اختلاف در شاخص تولید علم 117 برابر بوده است، آنالیز مقایسه‌ای تولیدات علمی با برخی کشورهای منتخب دنیا، نشان می‌دهد اختلاف تولیدات ما در جهت تولید علم با کشورهای شاخص مانند هلند، آلمان، آمریکا، کانادا، چین در بازه زمانی سال‌های 2000 تا 2021 به شدت کاهش یافته است، آینده نگاری روند تولید تعداد مقالات در 10 درصد مجلات برتر بالغ بر 6.1 درصد است. آینده نگاری روند تولید تعداد مقالات در مجلات Q1 تا سال 2028 عددی بالغ بر 6.52 درصد را نشان می‌دهد.

پناهی با اعلام راه‌اندازی کارگروه آینده‌پژوهی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: کارگروه آینده پژوهی با هدف افزایش توان تصمیم‌گیری نظام سلامت در پایش و شناخت تحولات و روندهای محیطی و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت راه‌اندازی شد، آینده‌پژوهی در حوزه سلامت زمینه‌سازی برای ارتقای نظام سیاست‌گذاری، مدیریتی، برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد را میسر می‌سازد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: انتظار می‌رود از این طریق توان تصمیم‌گیری وزارت بهداشت در پایش و شناخت تحولات و روندهای محیطی افزایش یابد. همچنین بستری برای ارائه اندیشه‌های نو توسط ذی‌نفعان و اعتبار سنجی داده از قبیل اعضای هیات علمی، کارشناسان و خبرگان در تمامی سطوح فراهم می‌آورد.

به گزارش وبدا وی در پایان مهم‌‌ترین برنامه‌های آتی در حوزه آینده‌پژوهی را برشمرد و عنوان کرد: تشکیل شبکه ملی و تعیین فوکال پوینت‌های کلان منطقه‌ای، شناسایی افراد متخصص و علاقه‌مند در سطح کشور جهت توسعه برنامه‌های آینده پژوهی، استفاده از هوش مصنوعی در آینده‌نگاری و جمع‌آوری و تنظیم مستندات در سطح کشور و طبقه‌بندی آنها به صورت دوره‌ای و منظم اقداماتی است که باید به مرور زمان مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.