اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرصادق علیمردانی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: برای اجرای این طرح کمیسیون کشوری کاشت حلزون در قالب کمیسیون علمی اجرایی تشکیل شده است، ابلاغ دستور رایگان شدن خدمات مرتبط با کاشت حلزون شنوایی، معرفی دانشگاه‌ مرجع، ایجاد سامانه ثبت و تحلیل آماری، تحویل ۱۲۰۹ پروتز کاشت حلزون شنوایی توسط هیات امنای صرف جویی ارزی، برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی و راهبردی درون بخشی و برون بخشی در ارتباط با اجرای این طرح ملی از اقدامات انجام شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال ۲۰۲۰ زمان طلایی غربالگری نوزاد تا یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا دوماهگی و شروع مداخلات تا سه ماهگی است. در حال حاضر زمان طلایی این اقدامات در کشور یک، سه و ۶ ماهگی است، بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال ۲۰۲۰ زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی صفر تا ۱۸ ماهگی و این زمان در ایران صفر تا چهار سالگی است.

وی افزود: هم اکنون ۱۵ مرکز کاشت حلزون در ۱۱ استان کشور داریم که چهار مرکز در تهران قرار دارد. ایجاد مرکز در یزد تصویب شده و در لرستان و بندرعباس در دست اقدام است، ایجاد داشبورد اختصاصی کاشت حلزون شنوایی در کشور برای اولین بار است که طی ۳۰ سال گذشته در این دولت انجام شده است، بیش از ۵۰ درصد کودکان در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور بالای چهار سال سن دارند و ۶۰ درصد موارد عمل شده سن چهار سال را رد کرده اند که این روند باید اصلاح شود.

علیمردانی گفت: درصد بیماران عمل شده برای کاشت حلزون شنوایی به تفکیک سنی، ۱۴ درصد کودکان زیر دو سال، ۲۷ درصد بالای ۱۸ ماه، ۳۳ درصد ۵ تا ۱۸ ماه و ۲۶ درصد سه تا چهار سال هستند، جمعیت هدف در سال برای کاشت حلزون شنوایی، ۲۵۰۰ کودک هستند که ۲۵۰ میلیارد تومان بار مالی سالانه دارد، کودکانی که اندیکاسیون دریافت پروتز بر اساس تاییدیه کمیسیون کاشت حلزون مرکز مرجع داشته و در سن کمتر از چهار سال پرونده آنها در مرکز کاشت حلزون تشکیل شده است و همچنین بیماران بالای چهار سال که بر اساس رای کمیسیون مرکز کاشت حلزون مرجع، احتمال پاسخ‌ دهی مطلوب "توانایی شنیدن همراه ارتقای گفتار" داشته باشند، مشمول طرح رایگان کاشت حلزون شنوایی می شوند.

به گزارش وبدا معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان تعداد پروتز تحویلی به دانشگاه‌ ها در شهریورماه ۱۴۰۱ بر اساس صف انتظار ۱۸ ماه گذشته را ۱۲۰۹ مورد و تعداد پروتز تحویلی در نیمه مهرماه امسال را ۶۴۴ عدد اعلام کرد و گفت: قبل از اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی به طور متوسط ماهیانه ۵۲ مورد و پس از اجرای طرح در شهریور امسال، ۱۲۹ مورد کاشت حلزون شنوایی انجام شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.