توزیع سراسری آنتی بیوتیک در هفته جاری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سجاد اسماعیلی در خصوص کمبود تأمین دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور گفت: در روزهای گذشته جلساتی با شرکت‌های دارویی گذاشته شده است تا وضعیت موجودی و تعهدات تأمین داروی آنها مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین دوباره از آنها تعهد دوباره گرفته شد تا بر اساس برنامه ریزی که به سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند داروی مورد نیاز را تأمین کنند، سازمان غذا و دارو همچنین موضوع واردات محصول نهایی دارو و مواد اولیه را نیز پیگیری کرده تا شرکت‌ها مواد اولیه دارویی را که نیاز دارند به صورت ذخیره استراتژیک داشته باشند.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص کشف مواد اولیه احتکار شده تولید آنتی‌بوتیک در برخی از شرکت‌ها نیز اظهار کرد: در این مورد هم در صورت احراز اینکه این شرکت‌ها مواد را دپو کرده و به صورت عمدی آن را در چرخه تولید قرار نداده‌اند برخورد قاطع و جدی صورت خواهد گرفت، در هفته گذشته دو شرکت پخش دارو تعطیل و دو شرکت پخش دارو نیز به دلیل تخلف تعلیق شدند و اگر شرکت‌های دیگری تخلف داشته باشند به شدت با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص اسامی این شرکت‌ها نیز افزود: در حال حاضر به دلیل ملاحظات قضایی اسامی این شرکت‌ها اعلام نخواهد شد. در صورت نیاز مقامات قضایی اسامی این شرکت‌ها را اعلام خواهند کرد، ما پنج شرکت تولید آنتی بیوتیک داریم و در کنار آن واردات هم صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها به صورت سه شیفت در حال کار کردن هستند. ضمن اینکه جلساتی با شرکت‌های پخش برگزار شده تا اقدامات تأمین و توزیع به سرعت انجام گرفته و در هفته جاری دسترسی پایدار به آنتی‌بیوتیک در سراسر کشور فراهم شود. در کنار این موضوع نیز واردات هم در دستور کار قرار دارد تا ذخایر کشور برای فصول سرد انجام شود.

اسماعیلی گفت: در سال های 99 و 1400 چون درگیر کرونا بودیم و در بخش بستری آنتی‌بیوتیک کمتری تجویز می‌شد به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک به صورت کلی کاهش پیدا کرد. در نیمه اول سال 1401 به اندازه مصرف 12 ماه آنتی بیوتیک تأمین شد اما به دلیل تغییر الگوی بیماری عمده بیماران به صورت سرپایی مداوا شدند و با توجه به اینکه در حوزه سرپایی تجویز بالایی از آنتی بیوتیک صورت گرفت.از سوی دیگر بیماری‌هایی وجود دارند که اصلا نیاز به آنتی بیوتیک ندارند با این حال برای آنها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود، مجموع این موارد موجب شد تا مصرف آنتی بیوتیک بسیار افزایش پیدا کند.

به گزارش ایلنا مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: توزیع آنتی بیوتیک‌ در استان‌ها آغاز شده و در دو روز آینده این موضوع سرعت بیشتری خواهد گرفت. ضمن اینکه مسیر عرضه دارو مشخص است و تنها داروخانه مجاز به عرضه دارو به بیمار هستند در غیر این صورت اگر کسی غیر از داروخانه اقدام به عرضه دارو بکند یک کار غیرقانونی مرتکب شده و باید با آن برخورد شود. اگر احراز شود که داروخانه یا شرکت پخشی نیز دست به احتکار دارو زده است به شدت آنها برخورد خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.